JUST NU: Rysk befälhavare mördad – av sina egna soldater

2022 03 25

I samband med striderna i Ukraina uppges nu ryska soldater vända sig mot sina egna befälhavare.

Missnöjet inom den ryska diktaturens armé ökar i takt med att en hel del inte går som planerat för Putinregimen. Många soldater har fått se sina unga vänner dödas i striderna och de ryska dödstalen kan enligt vissa uppgifter vara över 15 000 personer.

Mördad av sina egna

Diktatorns anfallskrig mot Ukraina har stött på omfattande problem och nu rapporterar Sky News att befälhavaren för Rysslands 37:e brigad tros ha mördats av de soldater han själv styr över.

Soldaterna mycket upprörda

– Yuri Medvechek som ledde 37:e brigaden tros ha blivit avsiktligt ihjälkörd med ett fordon, uppger Sky News.

Bakgrunden bedöms vara att soldaterna blivit så pass upprörda och arga över arméledningens agerande som lett till att många av soldaternas kamrater dödats på slagfälten.

På grund av förlusterna

– Befälhavaren dödades av sina egna trupper som en konsekvens av de stora förlusterna som hans brigad har drabbats av tror vi, säger en myndighetskälla till Sky News.

– Det ger kanske en insikt i de moraliska utmaningar som de ryska trupperna har, uppger en myndighetskälla till BBC News.

Vissa uppgifter gör gällande att soldaternas mordförsök inte ledde till att befälhavaren avled utan att han fick föras iväg för vård i den ryska lydstaten Belarus.

Sjunde general dödad

Myndighetskällan uppger att ytterligare en hög rysk befälhavare dödats.

Det är generalöjtnanten som leder 49:e kombinerade vapenenheten som skall ha dödats i strid. Det är i så fall den sjunde ryska generalen som förlorat livet i anfallskriget mot Ukraina.

Soldaterna oerfarna

Diktaturen Ryssland hade enligt flera experter räknat med en betydligt snabbare seger och större framgångar i sitt försök att invadera Ukraina men flera olika faktorer bedöms bidra till att det går sämre än väntat för ryssarna.

Flera uppgifter klargör att många ryska soldater är väldigt unga och har begränsad erfarenheter både av militärtjänstgöring och strider.

Låg stridsmoral

Stridsmoralen inom ryska armén är sannolikt betydligt lägre än hos ukrainska armén som försvarar sitt land och sina familjer, rapporterar BBC News.

Dessutom har Ukrainas Väpnade Styrkor och president Volodymyr Zelensky fått betydligt större militärt stöd av USA, Nato och Europeiska Unionen inklusive Sverige och Finland än vad Vladimir Putin tros ha väntat sig.

Då som nu – Diktaturen i öst

Att Sverige sänt vapen till en av parterna i ett pågående krig för första gången sedan finska vinterkriget 1939 är ett tydligt exempel på det resoluta ställningstagande Västeuropa har tagit.

Även den gången var det den brutala diktaturen i öster som var skyldig – Sovjetunionen.

Ryssarna fryser

Ytterligare ett problem för diktaturens soldater är att de är bristfälligt utrustade. Maten räcker inte till, fordonen saknar bränsle och soldaternas kläder är för tunna och för dåliga enligt uppgifter. 
Bland annat ska ryska soldater ha drabbats av köldskador då det är brist på vinterkläder.

Foto: K Schmidt resp resp. Д Григорьев

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio – ”sluta omedelbart”

2024 06 13

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen