JUST NU: Rysk befälhavare mördad – av sina egna soldater

2022 03 25

I samband med striderna i Ukraina uppges nu ryska soldater vända sig mot sina egna befälhavare.

Missnöjet inom den ryska diktaturens armé ökar i takt med att en hel del inte går som planerat för Putinregimen. Många soldater har fått se sina unga vänner dödas i striderna och de ryska dödstalen kan enligt vissa uppgifter vara över 15 000 personer.

Mördad av sina egna

Diktatorns anfallskrig mot Ukraina har stött på omfattande problem och nu rapporterar Sky News att befälhavaren för Rysslands 37:e brigad tros ha mördats av de soldater han själv styr över.

Soldaterna mycket upprörda

– Yuri Medvechek som ledde 37:e brigaden tros ha blivit avsiktligt ihjälkörd med ett fordon, uppger Sky News.

Bakgrunden bedöms vara att soldaterna blivit så pass upprörda och arga över arméledningens agerande som lett till att många av soldaternas kamrater dödats på slagfälten.

På grund av förlusterna

– Befälhavaren dödades av sina egna trupper som en konsekvens av de stora förlusterna som hans brigad har drabbats av tror vi, säger en myndighetskälla till Sky News.

– Det ger kanske en insikt i de moraliska utmaningar som de ryska trupperna har, uppger en myndighetskälla till BBC News.

Vissa uppgifter gör gällande att soldaternas mordförsök inte ledde till att befälhavaren avled utan att han fick föras iväg för vård i den ryska lydstaten Belarus.

Sjunde general dödad

Myndighetskällan uppger att ytterligare en hög rysk befälhavare dödats.

Det är generalöjtnanten som leder 49:e kombinerade vapenenheten som skall ha dödats i strid. Det är i så fall den sjunde ryska generalen som förlorat livet i anfallskriget mot Ukraina.

Soldaterna oerfarna

Diktaturen Ryssland hade enligt flera experter räknat med en betydligt snabbare seger och större framgångar i sitt försök att invadera Ukraina men flera olika faktorer bedöms bidra till att det går sämre än väntat för ryssarna.

Flera uppgifter klargör att många ryska soldater är väldigt unga och har begränsad erfarenheter både av militärtjänstgöring och strider.

Låg stridsmoral

Stridsmoralen inom ryska armén är sannolikt betydligt lägre än hos ukrainska armén som försvarar sitt land och sina familjer, rapporterar BBC News.

Dessutom har Ukrainas Väpnade Styrkor och president Volodymyr Zelensky fått betydligt större militärt stöd av USA, Nato och Europeiska Unionen inklusive Sverige och Finland än vad Vladimir Putin tros ha väntat sig.

Då som nu – Diktaturen i öst

Att Sverige sänt vapen till en av parterna i ett pågående krig för första gången sedan finska vinterkriget 1939 är ett tydligt exempel på det resoluta ställningstagande Västeuropa har tagit.

Även den gången var det den brutala diktaturen i öster som var skyldig – Sovjetunionen.

Ryssarna fryser

Ytterligare ett problem för diktaturens soldater är att de är bristfälligt utrustade. Maten räcker inte till, fordonen saknar bränsle och soldaternas kläder är för tunna och för dåliga enligt uppgifter. 
Bland annat ska ryska soldater ha drabbats av köldskador då det är brist på vinterkläder.

Foto: K Schmidt resp resp. Д Григорьев

Text: Redaktionen


13okt2025

UPPGIFTER: Svenska vapenleveranser till Ukraina kan stoppas

2025 10 13

Vapenleveranser från Sverige till Ukraina hotas.

Sedan Rysslands invasion av Ukraina 2022 har Sverige bidragit med militärt stöd till ukrainarna.

I första skedet levererades skyddsutrustning.

Sedan har också stridsvagnar, avancerade vapensystem och ammunition skickats till de försvarande trupperna.

– Det totala värdet av Sveriges militära stöd till Ukraina är cirka 90 miljarder kronor, uppger den svenska regeringen.

Vapenleveranser kan stoppas

Nu har det uppstått ett hot mot framtida vapenleveranser.

Det handlar om ett miljötillstånd för provskjutningar på Bofors Test Center i Karlskoga.

Processen kring tillståndet drar ut på tiden, vilket kan stoppa bland annat Saabs tester på anläggningen.

– Det riskerar att leda till en flaskhals för europeisk försvarsindustri, säger skjutfältets vd Anders Hultman, till Di.

I värsta fall gör också den utdragna processen att de svenska leveranserna till Ukraina stoppas upp, uppger tidningen.

Miljötillståndet

Skjutfältets ansökan till Länsstyrelsen handlar om behovet att utöka antalet provskjutningar på området, från dagens 25 000 till 75 000 skott per år.

Liknande tillståndsprocesser tar ofta lång tid.

– Vi skulle egentligen behöva ha tillstånd redan nu, säger Anders Hultman, till Nerikes Allehanda.

Läs också: Succé för Ukraina – ökning med 48 procent

Flaskhals redan 2024

Som ett resultat av den snabba militära upprustningen de senaste åren, har hela Europa haft samma flaskhals när det gäller att testa nyproducerad ammunition.

För drygt ett år sedan rapporterades långa kötider på skjutanläggningen i Karlskoga.

– Vi har sex provplatser som skjuter oberoende av varandra och håller på att bygga en till nu. Och det räcker ändå inte, sa skjutfältschef Stefan Krol då, rapporterade SVT.

Fakta Bofors Test Center

- Bofors första skjutfält anlades 1886. 

- Bofors Test Center utför kvalificerad provning, främst av vapen, ammunition och andra produkter inom området explosiva ämnen.

- Anläggningen är en viktig entreprenör för provning av både militära och civila produkter på den internationella marknaden.

Källa: Bofors Test Center

Läs också: Partiledarna till angrepp – ”Ökad invandring och höjt bistånd”

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Nytt förbud kan införas på flygresor – många stör sig på det

2025 10 13

Det har beskrivits som ett av de mest omdiskuterade störningsmomnten ombord på flygplan.

Att fälla tillbaka sin stol på flygresan är en fråga som splittrar.

Efter en undersökning från The Harris Poll tidigare i år som visade att 41 procent vill ta bort funktionen har trycket på ett kommande förbud ökat.

– Att luta sig tillbaka på flygplan är ett polariserande ämne, säger Christy Hoskins från La-Z-Boy, som hade begärt undersökningen, till USA Today vid tillfället.

Tar det steget längre

Klagomålen har sedan dess knappast upphört.

Hittills har flygbolag som Spirit, Allegiant och Frontier redan agerat och erbjuder inte längre möjligheten att luta sätet bakåt.

Nu går ett flygbolag ännu längre.

Det handlar om WestJet, en kanadensisk jätte på lågprismarknaden som nu börjar ta betalt för möjligheten att fälla tillbaka stolen.

Flygbolaget bekräftar vägvalet i ett pressmeddelande där man kallar det en “investering i besöksupplevelsen”.

Erbjuder "premiumstolar"

I korthet handlar det om en ny ekonomiklass där stolarna inte längre kan fällas tillbaka. Vill man göra det får man köpa en biljett till en premiumstol i stället.

Enligt WestJet kommer det att finnas 36 stycken till antalet.

Kabinen har noggrant utformats för att erbjuda WestJets gästvänliga service i alla budgetklasser, säger Samantha Taylor från flygbolaget.

Uppmärksammas även i Sverige

Ämnet har periodvis diskuterats även här hemma i Sverige.

Reseplattformen ETIC Hotels konstaterar att det är en känslig fråga där både komfort och respekt för andra resenärer måste beaktas.

– Att luta tillbaka sitt säte på ett flygplan är en vanlig praxis bland passagerare som vill öka sin komfort under en flygning. Men denna åtgärd kan ibland leda till konflikter och diskuteras ofta angående flygplansetikett. 

LÄS MER: Ny kontroll på flygplaster – införs på söndag

Allt mindre accepterat

Sofia Larsson, på Svenska Dagbladets “Uppförandekoden”, har också framhävt att fenomenet med nedfällda säten blir allt mindre accepterat.

I Europa framgick det för inte så länge sedan att 59 procent tycker att det är helt oacceptabelt att fälla ned sätet, enligt en undersökning från Yougov.

Reseföretaget Momondo gjorde en liknande studie där 72 procent av tillfrågade svenskar dock tyckte det var okej under vissa omständigheter, till exempel om man frågar personen som sitter bakom eller om det är en väldigt lång flygning.

– Jag tycker att det är rimligt att vara sparsam med att fälla sitt säte och fundera på om man verkligen måste. Det skapas ju ofta en dominoeffekt – fäller en ned sätet fäller alla bakom den också ned sitt, framhöll Sofia Larsson i tidningen.

LÄS MER: Ryssland fruktar flygkatastrof – vädjar till omvärlden

Foto: Sas Group

Text: Redaktionen