24sep2025

RyanAir sänker priserna kraftigt

2024 07 23

Lågprisbolaget Ryanair framhåller att resenärer kan vänta sig lägre priser.

Ryanair har presenterat sin kvartalsrapport där det framgår att bolagets vinst minskade med ungefär 46 procent.

Företaget meddelar att ”sparsamma” passagerare drog ner på resorna.

Ryanair säger nu att de förväntar sig att sommarpriserna kommer att vara mycket lägre än förra året.

Det rapporterar BBC.

Inte som förväntat

Ryanair hade förväntat sig att sommarpriserna skulle vara oförändrade till svagt stigande.

Nu konstaterar man att biljettpriserna mellan juli och september lär vara ”väsentligt lägre”.

Det typiska Ryanair-priset uppgick till 41,93 euro i juni, en minskning från 49,07 euro året innan.

– Kunderna är lite mer sparsamma, lite mer försiktiga, säger ekonomi- och finansdirektör Neil Sorahan enligt BBC.

Intäkterna faller

I kvartalsrapporten fastslår Ryanair att intäkterna faller.

– De reguljära intäkterna för första kvartalet minskade med 6 procent till 2,33 miljarder euro.

– Även om trafiken ökade med 10 procent till 55,5 miljoner passagerare kunde våra kunder göra betydande besparingar tack vare 15 procent lägre biljettpriser, delvis beroende på påskeffekter, och mer prisstimulans än vi tidigare hade förväntat oss. 

Aktien faller

Ryanairs aktie faller drygt 15 procent på nyheterna om vinst under förväntan.

Det rapporterar CNBC.

– Ryanairs aktie föll på måndagen efter att bolaget meddelat att kvartalsvinsten efter skatt hade minskat med 46 procent och att biljettpriserna kommer att vara lägre än väntat under sommarmånaderna.

Även flera andra flygbolag har gått skakigt under den senaste tiden.

VD:n uttalar sig

Ryanairs vd Michael O'Leary sade i ett uttalande att biljettpriserna väntas bli lägre än väntat under de kommande tre månaderna.

– Medan efterfrågan under Q2 är stark, är prissättningen fortfarande svagare än vi förväntade oss, och vi förväntar oss nu att biljettpriserna under Q2 kommer att vara väsentligt lägre än förra sommaren, tidigare förväntades de vara oförändrade till något högre.

Foto: Portuguese Gravity

Text: Redaktionen


JUST NU: “En mardröm” – stort problem vid ryska gränsen

2025 11 08

Det råder stora problem vid Rysslands gräns med Kazakstan.

Vanligtvis fraktas stora mängder varor in och ut från Ryssland genom gränsen till Kazakstan.

Men nu råder stora problem.

Gränsen beskrivs som en “parkeringsplats” – 10 000 lastbilar är fast och det finns inga tecken på att situationen kommer att lösas inom en nära förestående framtid, rapporterar ryska Meduza.

10 000 lastbilar

Lastbilar lastade med varor värda miljontals rubel har stått fast där sedan början av september, då Ryssland avbröt godskorsningar med hänvisning till förfalskade tulldeklarationer.

Enligt ryska statliga medier står nu cirka 10 000 lastbilar i kö vid gränsen – och många har stått där så länge som två månader.

Ryssland är som bekant beroende av importen på grund av de västerländska sanktionerna.

Det rör sig bland annat om elektronik, drönare och komponenter från länder som Kina, Turkiet och Kirgizistan.

“En mardröm”

Irina, frun till en lastbilschaufför som sitter fast, kommenterar.

– Det är en mardröm, säger hon.

– De står parkerade överallt där de kan; det är kaos — olyckor, gräl, slagsmål. Det finns ingenstans att gå på toaletten, ingenstans att äta ordentligt.

Läs mer: Nytt Tomahawk-besked – direkt från Zelenskyj

Började i september

Köerna började bildas i mitten av september att 99 procent av lasten kontrolleras, rapporterar Kyiv Post.

“Storskaliga inspektioner för olagliga importsystem" är orsaken till problemen, och uppgifter pekar på att Kazakstan ökar kontrollerna för att följa de västerländska sanktionerna.

Omfattande sanktioner

USA, Storbritannien och EU har som bekant infört sanktioner mot Ryssland för att begränsa landets tillgång till material som används i kriget i Ukraina.

Samtidigt försöker Ryssland hela tiden på olika sätt runda sanktionerna för att få in varor i landet.

Läs mer: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Foto: E. Berk Benli

Text: Redaktionen


Nu ska bilar bli billigare – helt ny kategori på gång

2025 11 08

Europeiska elbilar måste bli billigare.

Den slutsatsen har EU kommit till.

Kritik riktas återkommande mot att elbilar är alldeles för dyra när det pratas om elektrifieringen av fordonsflottan.

Samtidigt är konkurrensen från Kina stenhård – någonting som EU nu ska försöka lösa genom att införa en helt ny kategori för att pressa ner priserna, rapporterar Reuters.

Ska bli billigare

EU-kommissionen siktar på att i december tillkännage skapandet av en ny kategori av prisvärda små elbilar i ett försök att motverka kinesisk konkurrens och återuppliva den europeiska marknaden.

Planen är att små elfordon inte ska behöva inkludera lika mycket säkerhetsutrustning och teknik som en stor sedanbil.

Så mycket ska de kosta

EU-kommissionären för industri Stephane Sejourne kommenterar.

– Målet för tillverkarna är att få ut nya småfordon prissatta mellan 15 000 och 20 000 euro på marknaden, och eftersom regleringskrav också påverkar priset kommer vi att skapa det här regelverket, säger han.

De nya mindre elbilarna kan alltså komma att kosta motsvarande mellan 165 000 och 220 000 kronor.

Läs mer: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Senaste siffrorna

Årets elektrifiering bland personbilar i Sverige ligger kvar på fjolårets nivå, och privatmarknaden bidrar i allt högre grad till årets ökning av nya elbilar samtidigt som laddhybriderna ökar kraftigt.

– Två av tre av nya personbilar i oktober var laddbara, meddelar branschorganisationen Mobility Sweden.

– 36 procent elbilar och 30 procent laddhybrider. Hittills i år utgör elbilar 35,5 procent av nyregistreringarna, vilket är i nivå med 2024 års totala utfall.

Viss minskning

I oktober registrerades totalt 24 078 nya personbilar, en minskning med 4 procent jämfört med samma månad förra året.

Mobility Sweden bedömer alltjämt att nivån av laddhybrider är hög i jämförelse med övriga Europa.

Läs mer: Kinas elbilar gör succé – i Brasilien

Foto: My Energy

Text: Redaktionen