Ryanair kokar av ilska: “Kommer att reagera”
2023 06 26
Lågprisbolaget Ryanair har blivit duktigt uppretade.
Ryanair, Europas största flygbolag, erbjuder resor till 224 destinationer i 36 olika länder.
Nu är bolaget dock på krigsstigen.
Anledningen är att man känner sig orättvist behandlade då bolaget upplever att konkurrenten SAS favoriseras av regeringar i Norden.
I synnerhet Danmark.
– Nationella regeringar kan inte bara välja sin egen favorit bland flygbolagen och låta dem konkurrera med oss andra, dundrar Ryanairs vd Eddie Wilson till danska tidningen Berlingske.
Han tillägger:
– Flygbolagen borde vara helt exponerade för den fria marknaden och människor borde få resa med de mest effektiva bolagen.
Kan behöva återbetala 11 miljarder
Både Sverige och Danmark har tidigare lämnat kapitaltillskott till SAS.
Inte minst under pandemin.
Samtidigt fick Ryanair inte ett öre, och saken anmäldes till EU-kommissionen vars domstol konstaterade att utbetalningen var felaktig.
SAS kan därför behöva betala tillbaka över 11 miljarder svenska kronor man fick in 2020.
"Största slöseriet med pengar"
Nu har SAS nya problem och blöder ekonomiskt. Allt kapital från 2020 är borta, skriver Berlingske.
Sverige har gett kalla handen, men Danmark har meddelat att man är redo att pumpa in motsvarande mer än tre miljarder svenska kronor i SAS.
Det får Ryanair att gå i taket.
– Det här kommer att vara det största slöseriet med pengar. Infrastrukturen bör ändras så de mest effektiva flygbolagen vill komma till Danmark. Lägre skatter borde säkras i Köpenhamn istället för att tillföra ännu mer kapital till ett flygbolag som hela tiden blir mindre, säger Eddie Wilson.
"Kommer definitivt reagera"
Om SAS får in nya pengar från Danmark kommer Ryanair återigen att klaga hos EU.
– Vi kommer definitivt att reagera på det, säger Eddie Wilson till Berlingske.
– Dessa subventioner har inte fungerat på 30 år, och varför ska de göra det nu? Vi vill bara ha fri konkurrens.
"Ett rejält magplask"
SAS har inte kommenterat Ryanairs uttalanden.
Klart är dock att flygbolagets förlust i maj är större än väntat – minus 4,9 miljarder sedan november 2022.
– Maj-vinsten är ett rejält magplask efter de fina trafiksifforna för maj som visade på trafikintäkter i nivå med före pandemin, framhåller Sydbanks flyganalytiker Jacob Pedesen enligt Dagens industri.
– Det stora underskottet i maj är dock i stor utsträckning drivet av negativa valutaeffekter och rensat för denna osäkra effekt kan vi inte utesluta att det faktiskt kan gömma sig framsteg under ytan.
Foto: Portuguese Gravity
Text: Redaktionen