24sep2025

Ryanair kokar av ilska: “Kommer att reagera”

2023 06 26

Lågprisbolaget Ryanair har blivit duktigt uppretade.

Ryanair, Europas största flygbolag, erbjuder resor till 224 destinationer i 36 olika länder.

Nu är bolaget dock på krigsstigen.

Anledningen är att man känner sig orättvist behandlade då bolaget upplever att konkurrenten SAS favoriseras av regeringar i Norden.

I synnerhet Danmark.

– Nationella regeringar kan inte bara välja sin egen favorit bland flygbolagen och låta dem konkurrera med oss andra, dundrar Ryanairs vd Eddie Wilson till danska tidningen Berlingske.

Han tillägger:

– Flygbolagen borde vara helt exponerade för den fria marknaden och människor borde få resa med de mest effektiva bolagen.

Kan behöva återbetala 11 miljarder

Både Sverige och Danmark har tidigare lämnat kapitaltillskott till SAS.

Inte minst under pandemin.

Samtidigt fick Ryanair inte ett öre, och saken anmäldes till EU-kommissionen vars domstol konstaterade att utbetalningen var felaktig.

SAS kan därför behöva betala tillbaka över 11 miljarder svenska kronor man fick in 2020.

"Största slöseriet med pengar"

Nu har SAS nya problem och blöder ekonomiskt. Allt kapital från 2020 är borta, skriver Berlingske.

Sverige har gett kalla handen, men Danmark har meddelat att man är redo att pumpa in motsvarande mer än tre miljarder svenska kronor i SAS.

Det får Ryanair att gå i taket.

– Det här kommer att vara det största slöseriet med pengar. Infrastrukturen bör ändras så de mest effektiva flygbolagen vill komma till Danmark. Lägre skatter borde säkras i Köpenhamn istället för att tillföra ännu mer kapital till ett flygbolag som hela tiden blir mindre, säger Eddie Wilson.

"Kommer definitivt reagera"

Om SAS får in nya pengar från Danmark kommer Ryanair återigen att klaga hos EU.

– Vi kommer definitivt att reagera på det, säger Eddie Wilson till Berlingske.

– Dessa subventioner har inte fungerat på 30 år, och varför ska de göra det nu? Vi vill bara ha fri konkurrens.

"Ett rejält magplask"

SAS har inte kommenterat Ryanairs uttalanden.

Klart är dock att flygbolagets förlust i maj är större än väntat – minus 4,9 miljarder sedan november 2022.

– Maj-vinsten är ett rejält magplask efter de fina trafiksifforna för maj som visade på trafikintäkter i nivå med före pandemin, framhåller Sydbanks flyganalytiker Jacob Pedesen enligt Dagens industri.

– Det stora underskottet i maj är dock i stor utsträckning drivet av negativa valutaeffekter och rensat för denna osäkra effekt kan vi inte utesluta att det faktiskt kan gömma sig framsteg under ytan.

Foto: Portuguese Gravity

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk granne sänker skatten till noll procent – på ett villkor

2025 10 20

Inkomstskatten tas bort.

Det nya lagförslaget presenterar Polens president Karol Nawrocki.

Men det gäller inte för alla.

– Polens president har undertecknat en ny lag som inför noll inkomstskatt för föräldrar som uppfostrar minst två barn, uppger nyhetskanalen Euronews.

Skattereformen ska gälla för familjer som tjänar upp till 140 000 zloty, motsvarande omkring 350 000 svenska kronor, per år.

För alla som har föräldraansvar

Skattelättnaden är tillgänglig för alla föräldrar som har föräldraansvar för barn, inklusive vårdnadshavare och fosterföräldrar.

En genomsnittlig polsk familj förväntas få omkring 1 000 zloty, motsvarande runt 2 500 kronor, mer i månaden tack vare den nya skattelagen, enligt beräkningar som polska myndigheter gjort.

– Den faktiska effekten av de nya reglerna kommer att synas först i skattedeklarationen för 2026, som kommer att lämnas in 2027, rapporterar nyhetskanalen.

LÄS OCKSÅ: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg

Syftar till att minska skattebördan

Syftet med reformen är att minska skattebördan för familjer och öka den disponibla inkomsten.

Men det är också för att stimulera konsumtionen och uppmuntra till förvärvsarbete.

Den polske presidenten hade nollskatt för barnfamiljer som ett av de viktigaste vallöftena i sin presidentkampanj.

– Redan i mars presenterade han sitt så kallade "kontrakt med polackerna", där han tillkännagav införandet av skattelättnader från och med den första dagen av sitt presidentskap, uppger Euronews.

Nollskatten för barnfamiljer är bara en del av ett större reformpaket som också inkluderar en sänkning av momsen, avskaffande av kapitalvinstskatt och införande av en kvotbaserad pensionsindexering.

Finansieringen

Finansieringen av reformen kommer att ske genom en åtstramning av skattesystemet.

Finansiella experter i landet anser att det är orealistisk att uppnå enbart på detta sätt.

Och reformen möts också av en annan kritik.

– Skatteexperter varnar för att de verkliga fördelarna främst kommer att gynna de rikaste medborgarna, uppger nyhetskanalen.

LÄS OCKSÅ: Prissmäll väntas för svenska hushåll – på grund av Norge

Text: Redaktionen


20 oktober 2025

Här är Sveriges ”sämsta” bredbandsbolag – över 2 miljoner kunder

2025 10 20

Missnöjet med landets bredbandsoperatörer ökar bland svenska kunder.  

Det visar den senaste kundnöjdhetsundersökningen från Svenskt Kvalitetsindex (SKI), som fastslår att kundnöjdheten bland både privat- och företagskunder har minskat kraftigt. I genomsnitt uppgår kundnöjdheten bland privatkunder till 65 procent – en minskning med hela 3 procentenheter jämfört med föregående år.

Bäst och sämst

Sämst i klassen är bredbandsjätten Tele2, som har över två miljoner privatkunder i Sverige. Bolaget får värdet 60,2 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund, medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan för andra året i rad. Bolaget får värdet 74,8, vilket är bäst av alla på listan.  

– Det känns otroligt inspirerande att se hur vårt långsiktiga arbete med kvalitet och enkelhet fortsätter att uppskattas. Vi vill att varje kund ska känna att de får en snabb, stabil och trygg uppkoppling utan krångel. Att vi nu får toppbetyg i alla kategorier visar att vi levererar på det löftet, säger Ownits marknadschef Erik Linde.

Servicen pekas ut

Att kundnöjdheten minskar i genomsnitt förklaras av att flera av bredbandsbolagens serviceaspekter får sämre omdömen än tidigare. I synnerhet handlar det om hur väl kunderna hålls informerade och hur kontakten upplevs.

– Vi ser att fler kunder haft kontakt med sin operatör, men betygen för dessa kontakter har sjunkit. Det tyder på att fler situationer kräver kontakt men att bemötandet och kommunikationen inte alltid möter förväntningarna, säger Johan Palmer, vd Svenskt Kvalitetsindex.

LÄS MER: Glädjebesked för hushållen: Kraftig nedgång på väg 

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

  1. Ownit (74,3)
  2. Bredband2 (70,2)
  3. Bahnhof (69,7)
  4. Övriga (67,0)
  5. Telia (65,1)
  6. Branschen (65,0)
  7. Telenor (64,4)
  8. 3 (62,5)
  9. Tele2 (60,2)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

LÄS OCKSÅ: Oväntad faktura skickas ut – betala inte

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen