Rusning till Sverige – slår nya rekord

2024 08 07

Allt fler kommer till Sverige och spenderar mycket pengar.

Sverige är ett populärt land för turister att besöka.

I år har det kommit rekordmånga turister, vilket har ökat lönsamheten för bland annat hotell- och restaurangnäringen, rapporterar SVT.

Samtidigt så finns det mycket som kan göras för att ytterligare stärka turistnäringen.

Vill få fler på vinterhalvåret

Sverige skulle vinna på om fler turister valde att komma på andra årstider än under sommaren. Den typen av turism är mer lönsam.

– Det är turister som kommer lite mer jämnt fördelat under året och till fler platser i landet, säger turismforskaren Robert Pettersson, verksam vid Mittuniversitetet, till kanalen.

På många håll i Sverige försöker man dels få fler turister att komma under vinterhalvåret, dels få dem att stanna lite längre.

– Dels hinner de spendera mer pengar och dels vet vi att de som tillbringar en längre tid på en plats blir mer positiva till platsen, säger Anna Wittgren, marknadschef i Malmö stad, till kanalen.

Att öka turismen under vinterhalvåret, och sprida den mer till olika platser, skulle också vara bra för hållbarheten eftersom överturism kan skada miljön och vara påfrestande för lokalbefolkningen.

Svensk mat ”superhett”

Det internationella intresset för Sverige som resmål fortsätter att öka och har på senare tid varit rekordstort, enligt Visit Sweden.

Samtidigt är det många som hellre väljer exempelvis Danmark, som uppfattas som mer tillgängligt. Danmark gynnas bland annat av närheten till Tyskland, och är på väg att bli en mer populär destination än Sverige.

Även om intresset för att resa till Sverige redan är väldigt stort, bedöms det finnas en väldigt stor utvecklingspotential. Det hade kunnat gå ännu bättre för turism- och besöksnäringen.

– Det går trögare för turistsverige än man kanske tror, men vi ser till exempel att intresset för svensk mat och svenska måltidsupplevelser är superhett, säger Visit Swedens VD Susanne Andersson i ett uttalande.

Foto: T. Williams

Text: Redaktionen


JUST NU: Massiv attack mot ryska ekonomins hjärta – fartyg lämnar

2025 11 05

Den ryska ekonomins motor drabbas av ett hårt slag.

I helgen slog flera drönare ner i en av Rysslands stora exporthamnar.

Nu tvingas Ryssland att stoppa bränsleexporten från hamnen i Tuapse.

– Rysslands Svartahavshamn Tuapse har avbrutit bränsleexporten, medan det lokala oljeraffinaderiet stoppade bearbetningen av råolja efter ukrainska drönarattacker, rapporterar Reuters, med hänvisning till källor från branschen.

Helgens attacker

Det var i söndags som rapporterna kom om att ukrainska drönare hade träffat anläggningen Tuapse, som är en av Rysslands viktigaste oljehamnar i Svarta havet.

Attacken orsakade en stor brand och skadade minst ett fartyg.

Ukraina har under flera månader slagit till mot ryska oljeraffinaderier, depåer och pipelines.

Samtidigt attackerar också den ryska krigsmakten den ukrainska energiinfrastrukturen.

LÄS MER: Ryskt krigsfartyg i lågor

Skulle öka exporten

Anläggningen Tuapse har en bearbetningskapacitet på 240 000 fat olja per dag.

Bränsleleveranserna från hamnen går främst till Kina, Malaysia, Singapore och Turkiet.

– Före attacken hade man förväntat sig att Tuapse skulle öka exporten av oljeprodukter i november, uppger Reuters.

Nu har alltså exporten helt stannat av.

Och de fartyg som låg i hamnen har nu lämnat.

– Enligt uppgifter låg tre tankfartyg dockade i hamnen under attacken för lastning. Från och med onsdagen flyttades alla fartyg bort från kajerna och ankrades nära hamnen, rapporterar Reuters.

Långsiktiga konsekvenser

Attacken mot oljeterminalen i Tuapse kommer att få långsiktiga konsekvenser för Ryssland, enligt den ukrainska marinens talesperson Dmytro Pletenchuk.

– Förutom den direkta skadan på de tekniska kedjorna som är involverade i transporten, kommer det att bli en reaktion bland de företag som fraktar och tankar dit. Detta innebär en ökning av försäkringspremierna och i allmänhet kommer det att avskräcka många från att anlöpa dessa hamnar, säger han, rapporterar RBC-Ukraine.

LÄS MER: Stora explosioner i ryskt ammunitionslager

Text: Redaktionen


5nov2025

Kundflykt från Lidl – därför har 50 000 kunder lämnat

2025 11 05

Lidl tappar i förhållande till sina konkurrenter.

Under det senaste året har lågpriskedjan tappat många kunder till konkurrerande kedjor.

– Lidl har förlorat 50 000 kunder på ett år, säger marknadsundersökningsföretaget Yougovs analytiker Fredrik Bendz, till Dagligvarunytt.

Och det är inte bara kundantalet som har blivit lägre, utan även snittsummorna som folk handlar för.

Detta ligger bakom

Lidls nedåtgående trend sammanfaller med optimismen hos svenska hushåll, efter att Riksbankens räntor har sänkts och att matpriserna har börjat röra sig neråt på vissa varor.

Att folk har mer pengar kvar i plånboken kan vara det som gör att lågpriskedjan nu tappar kunder, då fler har råd att handla hos andra kedjor.

– Min analys är att Lidl helt enkelt förknippas så starkt med pris. Nu när folk börjar lätta på plånboken ser det ut att drabba Lidl, säger Fredrik Bendz.

Effekt på övriga priser

I början av hösten kom en rapport från Matpriskollen som visar att närvaron av lågprisbutiker pressar ner priserna hos närliggande butiker också.

Butiker i närheten av en lågprisbutik tvingas ofta att hålla nere sina priser för att inte tappa kunderna till det billigare alternativet.

– Man behöver inte ens börja handla i den butiken för att få det bättre. Rapporten pekar på att priset ändå kommer sjunka i de andra butikerna, hävdar Matpriskollens vd Ulf Mazur, till SVT.

LÄS OCKSÅ: Helt ny svensk cola kommer till affären

Toppbetyg för matkassen

Många kunder väljer Lidl på grund av butikernas låga priser.

Men kedjan har också fått beröm för kvaliteten på sina varor.

I ett blindtest nyligen fick Lidls matkasse toppbetyg och utsågs till Sveriges godaste, enligt Aftonbladet.

Testet omfattade många basvaror och vardagsklassiker.

– Vi är väldigt glada över att våra vardagsvaror får så fina omdömen. Det här är ett kvitto på att vi lyckas leverera både smak och kvalitet i det som svenskarna äter mest av, sade Robert Stekovic, inköps-och marknadsdirektör på Lidl Sverige, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: Ica-butik tvingas till akut åtgärd – kunder skräms bort

Foto: Krzysztof Przybylak

Text: Redaktionen