Rusning till Sverige – flera städer

2023 11 27

Många människor färdas över Öresundsbron för att julhandla.

På grund av den svaga kronan har resor till Sverige blivit mer attraktivt för de som kommer från utlandet och vill handla.

Nu vallfärdas bland annat danskar över Öresundsbron till Sverige för att handla julklappar, någonting som hjälper den skånska ekonomin hålla sig flytande trots det tunga läget.

Trots att tågbiljetten kostar så sparar danskarna ändå mer på att handla i Sverige.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Flera städer

Det senaste halvåret har en tydlig försämring setts i den skånska konjunkturen, och inflödet av danskar hjälper ekonomin hålla sig vid liv.

Det menar Sparbanken Skånes privatekonom Anders Hansson.

– Vi har ju då i närområdet Danmark, och vi har ett väldigt stort inflöde av danska turister som är här och spenderar, säger han till SR.

– Det ser vi i Helsingborg, Malmö, Ystad och även Kristianstad. Där drar vi nytta av det.

Sparar så mycket

Inför julen är det många som vill köpa julklappar utan att spendera allt för mycket pengar i samband med det ekonomiska läget som råder.

Då lyfter flera besökare fram hur fördelaktigt det är att handla i Sverige.

– Jag tänkte att det slutar ju med att man sparar mycket på det trots tågresan hit och tillbaka, säger en besökare.

Pressat läge

Det är alltjämt ett mycket pressat läge för de svenska hushållen och ekonomin i helhet.

Ränteläget utmanar befolkningen och ställer till det för många.

– Den höga skuldsättningen och de korta räntebindningstiderna gör hushållen känsliga för störningar, framhåller Riksbanken i en rapport.

Flera år kvar

Enligt en prognos från Konjunkturinstitutet kommer det dröja flera år tills det att konjunkturen åter är i balans för Sverige.

– Lågkonjunkturen fördjupas under nästa år och konjunkturen vänder svagt uppåt först mot andra halvan av 2024. Det dröjer till 2026 innan svensk ekonomi är i konjunkturell balans. Det framgår av vår senaste prognos i rapporten Konjunkturläget, framhåller myndigheten.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen


JUST NU: Ny bankregel kan införas snart – “2 000 kronor i månaden”

2025 03 27

Till sommaren kan nya allmänna råd börja gälla för Sveriges banker.

Det föreslår Finansinspektionen, FI, som på torsdagen går fram med ett nytt krav.

Ska informeras

Myndigheten kräver nu att bankerna ska informera sina bolånetagare när en ränterabatt på bolån är på väg att löpa ut.

Idag finns det ingen regel som tvingar bankerna att meddela när en förhandlad ränta övergår till en från listräntan, vilket innebär att konsumenter med kort varsel kan få kraftigt höjd ränta om man inte själv noterat förändringen.

– Det är orimligt att konsumenter plötsligt får en högre ränta utan att de har fått tydlig information om det. Bolåneföretagen bör ge sina kunder en ärlig chans att förhandla om sin ränta, säger Moa Langemark, konsumentskyddsekonom på FI.

Kunden i underläge

Det faktum att ränterabatter kan sluta gälla utan tydlig information sätter konsumenten i ett större underläge gentemot banken, menar FI.

Som en följd blir också marknaden mindre transparent. 

– FI kan konstatera att tidsbegränsade ränterabatter på bolån kan löpa ut utan att bolåneföretagen informerar sin kund om detta. Det kan leda till att stora grupper av kunder får bankens listränta eller en högre ränta än om de hade förhandlat med sitt bolåneföretag, understryker myndigheten.

Flera tusenlappar i månaden

Räntesmällen för en passiv kund kan uppgå till flera tusen kronor per månad.

Den som till exempel har ett bolån på tre miljoner kan få se sin lånekostnad öka med "över 2 000 kronor i månaden", enligt ett räkneexempel från SR.

– De tjänar pengar på dem som har dålig koll, säger en kritisk bolånekund, som råkat ut för ökningen flera gånger, till radion.

Flera banker som SR talat med uppger dock att kunder informeras när rabatten är på väg att sluta gälla.

Kan börja gälla 1 juli

Enligt förslaget om de nya reglerna ska bolåneföretagen skriftligt och minst en månad i förväg informera konsumenten om att rabatten snart löper ut.

De nya allmänna råden föreslås träda i kraft den 1 juli 2025, framhåller Finansinspektionen.

Foto:

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige kan få en ny motorväg – “alla är överens”

2025 03 27

En tungt trafikerad väg i södra Sverige kan göras om till motorväg.

Vägen beskrivs som “den sista flaskhalsen mellan Sveriges två största städer”.

Nu kraftsamlar politiker och myndigheter för att göra riksväg 40 mellan Jönköping och Ulricehamn till motorväg.

– Den här vägen är avgörande för arbetsmarknad, näringsliv, säkerhet och beredskap. Nu står vi enade över parti-, läns- och kommungränser och påbörjar det gemensamma arbetet för att få till en motorväg, säger Wiktor Öberg (M), kommunstyrelsens ordförande i Ulricehamns kommun.

"Alla är rörande överens"

Mellan 10 000 och 13 000 bilar färdas mellan de två städerna varje dag.

I ett gemensamt initiativ samlades i veckan politiker, myndigheter och näringsliv från både Jönköpings och Västra Götalands län för att markera “en nystart i frågan”.

Bland annat deltog Länsstyrelsen, berörda kommuner och Försvarsmakten.

– Alla är rörande överens om behovet av att höja vägstandard och kapacitet, framhåller Region Jönköpings län i ett gemensamt uttalande.

"Investering för hela Sverige"

Riksväg 40 är en drygt 32 mil lång sträcka som går från Göteborg rakt österut till Västervik, via Borås, Ulricehamn, Jönköping, Nässjö, Eksjö och Vimmerby.

Sträckan håller motorvägsstandard mellan Göteborg och Ulricehamn, men i övrigt är det till stor del 2+1-väg med mitträcke som gäller.

Att bygga om sträckan till motorväg skulle dock lyfta mer än enbart de två representerade regionerna, menar Rachel De Basso (S), regionstyrelsens ordförande i Region Jönköpings län.

– En motorvägsutbyggnad av riksväg 40 handlar inte bara om regional utveckling. Det är en investering i hela Sveriges tillgänglighet, konkurrenskraft och beredskap, säger hon.

– Vi behöver tänka i stråk och se den strategiska kopplingen till Göteborgs hamn, Landvetter flygplats och hela Skandinavien.

En fråga för försvaret

Mona Forsberg (S), kommunalråd i Jönköpings kommun, är inne på samma linje.

– Det är en kort sträcka med en dålig standard, vilket är ett bekymmer då Jönköpings kommun är en kommun som är ett nationellt logistiknav.

Bland huvudargumenten i den gemensamma färdplanen som ska tas fram lyfts exempelvis att dagens 2+1-väg är olycksdrabbad och riskfylld. En motorväg bedöms bidra till ökad trafiksäkerhet.

Det nämns också att försvaret och beredskapen skulle tjäna på motorvägsstandard då kraven på en robust infrastruktur ökar i det nya säkerhetspolitiska läget.

Foto: Kävlinge kommun (E6)

Text: Redaktionen