Rusning till Stockholm – 110 000 anländer nu i veckan

2024 07 15

Det väntas en enorm anstormning av besökare till huvudstadsregionen den här veckan.

Stockholm är egentligen ett hett resmål vilken sommar som helst.

Under rekordåret 2019 registrerades över 15 miljoner nattgäster i regionen..

Och den här veckan är Sveriges huvudstad kanske hetare än någon annan under sommaren.

Anledningen är att tiotusentals fans väntas anlända till regionen nu i dagarna – eftersom rockstjärnan Bruce Springsteen genomför två spelningar den här veckan.

Totalt uppskattas 110 000 besökare, 55 000 per kväll, ta sig till Strawberry Arena (före detta Friends) för konserterna.

Måndag och torsdag: allmänheten uppmanas

Bruce Springsteens första spelning på Strawbery Arena, som ligger i Solna strax norr om Stockholm, är på måndagskvällen. Spelning nummer två äger rum på torsdag.

Den förväntade rusningen har fått Stockholms Länstrafik, SL, att varna för stor trängsel i tunnelbane- och pendeltågstrafiken.

Flera busslinjer har ställts, hållplatser har dragits in och körvägar har anpassats.

– SL rekommenderar folk att resa med spårtrafik till och från arenan om man har möjlighet, rapporterar lokaltidningen Mitt i.

Man uppmanar också att gå till en station eller hållplats längre från arenan för att undvika trängsel.

Mitt i högsäsongen

Konserterna sker mitt i högsäsongen när det vimlar av turister och redan är trångt på kollektivtrafiken och på stan.

Under juli förra året gjordes sammanlagt 1,8 miljoner övernattningar i Stockholms län – en ökning med drygt 30 000 gästnätter.

Även om många är inhemska turister kommer ökningen framför allt från Tyskland, USA, Norge och Finland, inte minst med tanke på den svenska kronans status i relation till utländska valutor.

– Stockholm står sig starkt när det gäller besökssiffror för högsommaren. Besöksnäringen har gjort ett otroligt jobb för återhämtningen och skapar viktiga arbetstillfällen. Det stärker även utbudet för oss stockholmarna att turisterna är tillbaka, sade Caroline Strand, vd för Visit Stockholm, i en kommentar efter fjolårets julisiffror.

Foto: A. Hunko

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – går ut med oväntat besked

2024 09 12

Rusta har lyft i motvind och trotsar utmanande omständigheter.

Det står klart när butikskedjan nu redovisar sina resultat från årets första kvartal.

Under perioden har Rusta stärkt lönsamheten och ökat försäljningen inom samtliga segment och dessutom höjt sin nettoomsättning med 3,7 procent jämfört med förra året.

Totalt ligger nu nettoomsättningen på 3 069 miljoner kronor och rörelseresultatet har ökat från 298 miljoner till 351 miljoner kronor.

Detta trots att varuhuset själva menar att det knappt vore möjligt under de ekonomiska förutsättningar som finns.

– Rusta uppnådde under det första kvartalet fortsatt försäljningstillväxt och stärkt lönsamhet inom samtliga segment, trots en utmanande marknad med försiktiga konsumenter, säger Göran Westerberg, vd för Rusta, i en kommentar.

"Antalet nya medlemmar ökar kraftigt"

Han understryker att förklaringen tycks finnas i att Rusta har hittat ett metodiskt sätt att arbeta på som även av allt att döma får kunder att vallfärda till butikerna.

Genom god kostnadskontroll och högre produktivitet genom hela värdekedjan har vi stärkt bruttomarginalen, vilket resulterat i ökad vinst under kvartalet. Samtidigt ökar antalet nya medlemmar i vår kundklubb kraftigt. säger Göran Westerberg.

– Det visar på styrkan i Rustas koncept, där vår tydliga lågprisposition fortsätter att attrahera nya kunder under lågkonjunkturen. En fantastisk kundbas att bygga vidare på när konjunkturen väl vänder.

LÄS MER: Lågpriskedja expanderar i Sverige – 12 nya butiker

"Vansinniga siffror"

Beskedet är ett stort sådant för Rusta som växer som aldrig förr.

Och det finns egentligen ingenting som kan hejda lågprismarknaden, förklarade Göran Westerberg i en intervju med Di tidigare i somras.

Av kundklubbens totalt 5,6 miljoner medlemmar i Norden hade 850 000 av dem strömmat in bara under det senaste året, deklarerades det i juli.

Enligt Rusta har 80 procent av alla svenskar mellan 16 och 80 år handlat i någon av deras butiker.

– Det är vansinniga siffror. Så av runt 7,6 miljoner individer i åldersspannet, rör sig cirka 6,2 miljoner hos oss, sade Göran Westerberg till tidningen vid tillfället.

Enligt vd:n “gled man in på börsen” på en tveksam marknad i uppstarten. Utmaningen har varit att slå hjål på myten om att lågrpriskonceptet bara fungerar under svåra ekonomiska tider.

– Jag är helt övertygad om att vi har en plats på den europeiska marknaden, att vi fyller en lucka, säger Göran Westerberg till Di.

LÄS MER: Anstormning till Rusta – “vansinniga siffror”

Foto: Rusta

Text: Redaktionen


Flera matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 09 12

Matpriserna sjunker i Sverige.

Det visar Statistiska centralbyråns (SCB) senaste konsumentprisindex för augusti.

I genomsnitt sjönk livsmedelspriserna med 0,4 procent under månaden.

Tre produkter sticker ut i statistiken och noterar prissänkningar på över 10 procent.

Det handlar om grönsakerna morötter (-18,4 procent), purjolök (-14,9 procent) och blomkål (-13,4 procent).

– Purjolök hör till de grönsaker som sjönk mest i pris mellan juli och augusti, men sett över en längre period har priset på purjolök ökat med knappt 27 procent i årstakt, säger SCB:s prisstatistiker Carl Mårtensson.

Billigare kött

En annan produkt som numera går att handla till lägre priser är griskött. Priserna på griskött sjönk med 8,6 procent i augusti jämfört med föregående månad.

Populära varor som fisk, kaffe, te och kakao har även blivit billigare.

– Bland de olika varugrupperna sjönk priserna på fisk med 2,6 procent jämfört med juli, samtidigt som priserna för kaffe, te och kakao föll 1,7 procent, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

Vissa varor ökar i pris

Matpriserna sjönk överlag i augusti, men vissa varor ökade i pris.

Frukt hörde till de varugrupper vars priser vände uppåt i augusti, med en ökning på 1 procent jämfört med juli.

– Honungsmelon och citroner har ökat rejält i pris jämfört med juli. Även priset på färska bär har gått upp. I år började blåbärssäsongen extra tidigt på grund av försommarvärmen, säger Carl Mårtensson.

I augusti steg också priserna på lammkött och gravad lax jämfört med föregående månad.

Hela listan

Här är produkterna som sjönk mest i pris under augusti jämfört med juli: 

1, Morötter (-18,4 procent)

2, Purjolök (-14,9 procent) 

3, Blomkål (-13,4 procent) 

4, Griskött (-8,6 procent) 

5, Djupfryst fisk (-7,9 procent) 

6, Paprika (-7,5 procent) 

7, Vindruvor (-6,5 procent) 

8, Päron (-4,3 procent)

9, Djupfrysta skaldjur (-3,7 procent)

10, Lättmargarin (-3,3 procent)

Källa: SCB

Foto: Snabbgross

Text: Redaktionen