Rusning till bilbutiker – panikhandlar samma produkt

2024 01 10

Mängder av bilister har i dagarna panikhandlat samma typer av produkter.

Iskylan tog ett järngrepp om Sverige förra veckan.

En hel del har skräckköerna på E22 på näthinnan – där folk satt fast i sina bilar i uppemot ett dygns tid och gick en kamp mot klockan för att drivmedel eller batteri skulle räcka till dess att de kom loss.

Nu agerar svenska bilägare.

En anstormning har skett för att handla på sig bilbatterier på grund av det mycket kalla vädret, rapporterar Sveriges Radio.

– Alla skulle ha batterier. Även starthjälp i övrigt, startkablar, startbooster, billaddare, torkarblad på det och spolarvätska. Det är hårdvaluta just nu, säger exempelvis Hans Hedlund, butikschef på en bilbutik i Borås, till radion.

"Förkortar livslängden"

Enligt butikschefen har köerna ringlat långa för att inhandla just sådana produkter som ska förebygga att man strandas i sin bil när det blir för kallt.

Just batterier kan vara extra känsligt.

– Kör du mycket korta sträckor och exempelvis har en dieselvärmare som drar en hel del, då förkortar du livslängden på batteriet om du inte laddar det emellanåt, säger Hans Hedlund.

Antalet skador ökar

Januari är, även utan den riktigt kalla kylan som drabbat Sverige de senaste dagarna, högsäsong för vägassistans.

Försäkringsbolaget If, som tidigare sett ökad skadestatistik i just januari, menar att man ska göra det till en vana att dubbelkolla batteriet.

– Om bilen är helt ny är inte ett dåligt batteri ett problem, men efter tre eller fyra år är det troligt att startbatteriet försvagas så mycket att det bör bytas ut. För vissa elbilar krävs byte av 12-voltsbatteriet vart tredje år. Ett bra batteri ska visa 12,7 volt, om mätningen visar 12 volt är batteriet i dåligt skick, har Johan Granholm, motorexpert på If, sagt vid ett tidigare tillfälle.

Undvik resor under milen

Försäkringsbolaget delar Hans Hedlunds råd – kör inte för många korta resor med bilen Det kan ta död på batteriet.

– Kort körning under en mil ger batteriet dåliga möjligheter att ladda, och om det finns många korta resor försvagas batteriet kraftigt. Det är inte heller någon bra idé att lämna bilen oanvänd under lång tid, då förbrukar du batteriet, lyder Johan Granholms rekommendation.

Foto: J. Kavan

Text: Redaktionen


Stora problem på Willys – tvingas stänga butiker

2025 05 15

Axfood upplever stora problem med betalningar i sina butiker just nu.

Just nu går det inte att betala kontaktlöst på varken Willys eller Hemköp.

Den svenska matjätten Axfood drabbas just nu av driftstörningar, och väljer därför nu att tillfälligt stänga vissa butiker.

Magnus Törnblom är pressansvarig på Willys. Han uppger att problemen ligger hos en underleverantör.

– Problemet ligger tidigare i kedjan, hos en leverantör som tillhandahåller vår betaltjänst, uppger Törnblom enligt Expressen.

“Jobbar så snabbt man kan”

Problemen ska dock bara gälla kontaktlösa betalningar, så kallade “blippbetalningar”.

Ännu finns heller ingen prognos för när problemen kan ha löst sig, rapporterar Aftonbladet.

Enligt tidningen arbetar man dock “så snabbt man kan” med att lösa strulet, samtidigt som man beklagar problemen.

Läs mer: Obehaglig upptäckt på Willys – bland grönsaker och bröd

Ännu en smäll för Hemköp

Enligt Barometern gäller problemen både för Willys- och Hemköpbutiker, vilka båda ägs av Axfood.

Detta innebär ytterligare en tuff smäll för Hemköp på senare tid. 

För bara några veckor sedan utnämndes nämligen butikens kundklubb till “Sveriges sämsta”, trots över två miljoner medlemmar.

– Vi fortsätter arbetet med att förbättra Klubb Hemköp och strävar så klart efter att bli ännu fler medlemmar, sade Joel Bergman, CRM-chef på Hemköpskedjan, i ett tidigare uttalande.

Läs också: Matjätte i botten – har “sämsta” kundklubben av alla

Foto: Axfood 

Text: Redaktionen


2,6 miljoner svenskar får pengar på kontot

2025 05 14

Senast till sommaren kommer 2,6 miljoner svenska kunder att få pengar tillbaka.

Det handlar om en återbäring, men inte den som Skatteverket betalar ut i form av skatteåterbäring och som många anställda fick ut i april.

Istället är det 500 miljoner kronor som ska delas ut till folk som är kunder i försäkringsbolaget Folksam.

Jens Wikström, chef Affärsområde Sak på bolaget, är nöjd över att kunna dela med sig av de glada nyheterna.

− Folksam är ett kundägt bolag och att vi nu kan ge drygt 2,6 miljoner kunder en återbäring på över 500 miljoner kronor att dela på känns väldigt bra och brukar vara ett välkommet tillskott hos våra kunder, säger han i ett uttalande.

Då kommer pengarna

Utbetalningarna kommer att inledas under maj månad. Redan då kan kunder med autogiro förvänta sig pengar. Övriga får återbäringen från och med juni.

Hur mycket det handlar om beror på den inbetalda premien samt Folksams överskott under 2024.

Det är de som är så kallad sakförsäkringskunder som får del av återbäringen, det vill säga de som har en fordons-, boende-, barn-, olycksfalls-, djur- eller tilläggsförsäkring.

Redan förra månaden skickade Folksam ut återbäringsbesked till kunder med 100 kronor eller mer i intjänad återbäring. 

Den som har ett lägre belopp än så får sin återbäring nästa år.

LÄS MER: En av fem gör samma miss med banken

En av landets största

Folksam är en av Sveriges största kapitalförvaltare och erbjuder förutom försäkringar även pensionssparande.

Nästan varannan svensk är försäkrad i bolaget.

– Visionen är att våra kunder ska känna sig trygga i en hållbar värld, förklarar Folksam.

Försäkringsbolaget figurerade även nyligen i medierna efter att en skadereglerare på Folksams kontor i Helsingborg lurat företaget på 2,8 miljoner kronor.

Den anställda hade betalat ut ersättning för påhittade skador till totalt 77 personer under en period på fyra och en halv månad, rapporterade HD förra året.

Personen dömdes av Helsingborgs tingsrätt men ärendet togs tidigare i maj månad upp igen i hovrätten där skaderegleraren dömdes på nytt. Domen landade på fängelse i två år och åtta månader.

Foto: A. Poacquadio

Text: Redaktionen