Rusning efter samma varor hos flera matjättar
2025 09 26
Försäljningen av livsmedel ökar och en varukategori sticker ut.
Under 2024 uppgick den svenska försäljningen av livsmedel och drycker i detaljhandeln till 402 miljarder kronor, visar nya siffror från SCB.
Det innebär en tydlig ökning på omkring 18 miljarder, motsvarande 4,6 procent, i jämförelse med året innan.
Även den genomsnittliga försäljningen per person ökade under 2024.
Totalt landade den på 39 389 kronor per person för hela året.
Det motsvarar en ökning på 1 566 kronor.
Och det är speciellt inom en varukategori som den stora ökningen återfinns.
Ökade mest
Majoriteten av den stora ökningen finns i butikskedjornas försäljning av egna märkesvaror.
Under 2024 ökade försäljningen av denna varukategori till 99 miljarder, vilket är mer än hälften av den totala ökningen.
–Det är en ökning på 10 miljarder eller 11,6 procent jämfört med 2023. De egna märkesvarorna utgjorde 24,6 procent av de totala livsmedelsinköpen 2024, framhåller SCB i ett uttalande.
– Ökningen motsvarar mer än hälften av de 18 miljarder som försäljningen av livsmedel och drycker ökade med.
LÄS OCKSÅ: Bara två restauranger kvar – nu går hamburgerkedjan i konkurs
Ofta billigare
SCB ger en förklaring till rusningen efter matbutikernas egna märken.
– En bidragande orsak till den stora ökningen av de egna märkesvarorna kan vara de senaste årens stigande livsmedelspriser. Matbutikernas egna märken är oftast billigare än andra produkter, framhåller myndigheten.
Frukt och grönt i topp
Frukt, nötter och grönsaker utgör den största andelen av svenskens livsmedelsbudget.
Genomsnittssvensken spenderar 5 476 kronor, motsvarande 17 procent, av sin matbudget på frukt och grönt varje år.
Försäljningen per person för frukt, nötter och grönsaker har dock endast ökat med 58 kronor jämfört med 2023.
Mejeriprodukter och ägg utgör den näst största kategorin, med 15 procent eller 4 983 kronor per person.
Den kategorin har ökat med 357 kronor per person och år.
På tredje plats kommer kött med 14 procent eller 4 733 kronor per person varje år.
LÄS MER: Swish lanserar ny funktion – ska hjälpa många
Foto: Axfood
Text: Redaktionen