Rusning efter populärt fordon – nytt rekord i Sverige
2025 05 19
Sedan den 1 februari omfattas inte husbilar av den förhöjda fordonsskatten.
Nu skjuter försäljningen i höjden.
Under årets första fyra månader har antalet nyregistrerade husbilar ökat med 66 procent jämfört med motsvarande period i fjol. Det visar färsk statistik från analysföretaget Vroom.
Om utvecklingen står sig, väntas över 4 400 husbilar registreras i år, vilket skulle innebära att 125 000 husbilar finns på vägarna i Sverige.
Ett nytt rekord. Så många husbilar har aldrig registrerats i Sverige.
– Vi ser flera faktorer bakom uppgången, säger Jonas Karlsson, vd på Forsbergs Fritidscenter, Sveriges största leverantör av nya och begagnade husbilar.
– För det första har regeringen beslutat att slopa den förhöjda fordonsskatten för husbilar – en åtgärd som länge efterfrågats av branschen. Dessutom vågar fler konsumenter investera igen, trots ett något högre ränteläge än för några år sedan. Fritidsresande inom Sverige är också fortsatt väldigt populärt.
Kritik från klimatorganisation
Klimatorganisationen 2030-sekreteriatet, som arbetar för att uppfylla Sveriges klimatmål, ser negativt på utvecklingen.
De kritiserar avskaffandet av den förhöjda fordonsskatten för husbilar.
– Vi och alla ledande remissinstanser varnade för att undanta husbilar från bonus-malussystemet, och vi fick rätt. Men någon återställare blir det knappast i första taget, därför bör premien för ellastbilar utvidgas till husbilar på el och biogas, säger Mattias Goldmann, vd 2030-sekretariatet, i ett uttalande.
LÄS MER HÄR: Dyrare bensin att vänta för svenska folket | Ekonomibladet
Regeringen: ”Viktig för Sverige”
Den förhöjda fordonsskatten omfattar bilar som släpper ut över 75 och upp till 125 gram koldioxid per kilometer.
Men husbilar omfattas inte av skatten sedan 1 februari 2025.
Regeringen motiverar beslutet med att utbudet av husbilar med låg- och nollutsläppsalternativ ännu inte är lika stort som för andra personbilar och lätta lastbilar, vilket innebär att den förhöjda fordonsskatten inte får samma ”miljöstyrande effekt”.
– Husbilsbranschen är viktig för Sverige och husbilar innebär glädje och frihet för många människor. Samtidigt har skatten för husbilsägare ökat som en konsekvens av förändringar i hur man mäter fordons koldioxidutsläpp, sade finansminister Elisabeth Svantesson (M) när förslaget presenterades.
Foto: N. Syed
Text: Redaktionen