Rusning efter ost från två länder
2024 10 21
Försäljningen av svensk ost fortsätter att rasa.
Den svenska andelen av såld hårdost har minskat från 90 procent till 40 procent från 1980-talet till i dag.
Det rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till Jordbruksverkets statistik.
Utvecklingen är oroväckande, enligt jordbruksminister Peter Kullgren (KD).
– Vad det gäller marknadsandelar är det främst inom ostsegmentet som den svenska produktionen har tappat och även fortsätter att tappa. I dag är endast en av tre ostar som äts producerad i Sverige, skrev han i tidningen Foodmonitor i slutet av augusti.
Enligt Kullgren skulle Sverige kunnat ha 1 000 fler mjölkgårdar om ostproduktionen ”skedde på svensk mjölkvara”.
Rusning efter utländska ostar
Stigande livsmedelspriser har förvärrat utvecklingen de senaste åren. När priset på svenska ostar har skjutit i höjden har konsumenter vänt blicken mot billigare alternativ från utlandet.
Efterfrågan på ostar från Holland och Tyskland är särskilt hög.
Gerhard Bley, vd på Norrmejerier, konstaterar att utvecklingen slår hårt mot den svenska mejeribranschen.
Det går åt tio liter mjölk för varje kilo ost, vilket innebär att ostproduktionen är livsavgörande för mjölkbönderna.
– Det är absolut inget fel på den importerade osten, men vi vill manifestera för svenska konsumenter hur det faktiskt ser ut. Vill vi som konsument värna om svensk livsmedelsindustri och den svenska osttraditionen så måste man veta vad man köper, säger Gerhard Bley till Dagligvarunytt.
Fakta: Försäljningsraset för svensk ost
- Den svenska marknadsandelen för mejerivaror har som helhet minskat sedan 1995. Störst är minskningen inom ostmarknaden, som nu är nere på en marknadsandel om 41%, motsvarande siffra var 89% år 1995.
- Det betyder att endast 4 av 10 ostar som äts idag är producerade i Sverige.
- Det finns det en enorm potential för att öka Sveriges självförsörjning av ost, genom att fler väljer svensk ost istället för importerad.
Källa: Från Sverige
Foto: R. Albores resp F. Photographer
Text: Redaktionen