Rusning efter klassisk mejerivara – hela världen vill ha den
2024 12 17
Efterfrågan är större än någonsin på en klassiker i mejerikylen.
Det framhåller Arla på tisdagen.
Såväl nationellt som globalt är intresset rekordstort för Keso och cottage cheese.
Under fjolåret var den gryniga färskosten det tredje snabbast växande segmentet bland mejerivaror, enligt siffror från Circana.
Tomma hyllor
År 2024 har utvecklingen knappast stannat av – tvärtom.
Trots att mejeriet i Falkenberg, som förser såväl Sverige som stora delar av Europa med cottage cheese, går på högvarv har det från och till ekat tomt på hyllorna i butikerna.
– Rekordet är ett tydligt bevis på att vi har gjort allt vi kan för att möta upp på konsumenternas sug efter Keso, säger mejerichefen Christian Svensson i ett uttalande.
– Vi är oerhört stolta över vad vi har åstadkommit tillsammans här i Falkenberg men om efterfrågan fortsätter att öka behöver vi mer kapacitet, vilket vi tittar på just nu.
Viralt på sociala medier
Teorin på Kesofabriken är att den stora efterfrågan beror på att fler människor fått upp ögonen för träning och hälsa.
Det gäller sannolikt främst unga, som även påverkas av sociala medier.
– På TikTok har hashtaggen #cottagecheese fått hela två miljarder visningar det senaste året, framhåller Arla.
Samma slutsats drogs i höstas av Max Wallenberg, presschef på Arla, efter att Keso började sälja slut i butikerna.
– Vi producerar dygnet runt alla dagar i veckan men har ändå svårt att hinna i kapp. Det är i och för sig ett angenämt problem, sade Max Wallenberg till sajten Livsmedel i fokus i augusti.
LÄS MER: Willys ändrar mjölkpaketen – i hela Sverige
Vill även ha kvarg
En annan produkt som de senaste månaderna dragit till sig liknande intresse som Keso är kvarg.
Även där har det periodvis rapporterats om tomma hyllor.
– Det är stor brist. Det kommer och går. För det mesta är det tomt, och så kommer en skvätt och så tar det slut samma dag, sade butikschefen Magnus Graf, verksam på Willys, till P4 Dalarna i september.
Foto: Mårten Ryner, Axfood
Text: Redaktionen