Rusning efter bilmärke – ökar 54 procent
2025 07 11
Den tjeckiska biltillverkaren Škoda växer snabbt på den svenska marknaden.
Under årets första sex månader har antalet nyregistrerade Škodabilar ökat med hela 54,0 procent jämfört med samma period 2024.
Dessutom tar biljätten marknadsandelar. Škodas marknadsandel steg från 4,2 till 6,0 procent under första halvåret av 2025.
Pekar ut tre saker
Enligt Jens Reichert, märkeschef Škoda Sverige, finns det flera orsaker bakom framgången. Han nämner bland annat:
- Ett förnyat och modernt modellprogram, med konkurrenskraftiga erbjudanden på elbilar och laddhybrider.
- Innovativa laddhybrider med upp till 125 km räckvidd.
- Ett målmedvetet arbete för ökad kostnadseffektivitet och kvalitet inom återförsäljarnätet, vilket lett till ökad kundnöjdhet och långsiktig lönsamhet.
– Det handlar inte bara om bilar – utan om hela kundupplevelsen. Vi har arbetat intensivt tillsammans med våra återförsäljare för att höja servicenivån, öka tillgängligheten och möta kundernas förväntningar på ett mer hållbart bilägande, säger Reichert.
Två modeller pekas ut
I synnerhet är svenska konsumenter intresserade av två modeller från Škoda.
Familje-SUV:en Škoda Kodiaq och den nya elbilen Škoda Enyaq tar sig in på listan över de tio mest registrerade bilarna i Sverige under årets första sex månader.
– Vi är mycket glada över det starka gensvaret från våra svenska kunder. Det visar att vårt nya modellprogram träffar rätt – med moderna, rymliga och tekniskt avancerade bilar som möter behoven hos dagens bilköpare, säger Jens Reichert.
LÄS MER: Regeringens bilsatsning floppar – ”Oroande att de inte förstår”
FAKTA: Skodas resultat första halvåret 2025
- Antal registreringar: 8 492 fordon (5 515 under samma period 2024)
- Tillväxt: +54,0 procent
- Marknadsandel: 6,0 procent (ökning med 1,8 procentenheter)
LÄS MER: Stort larm om kronan
Foto: T. Meyer
Text: Redaktionen