“Ruskigt” väderbesked från SMHI – lagom till jul

2023 12 14

Nästa vecka infaller en av de mest olycksdrabbade helgerna i Sverige.

På söndagen kommande vecka är det äntligen dags för julafton, men redan dagarna före dopparedagen förväntas mängder med bilister ge sig ut för att resa till släkt och vänner.

Det blir trångt på vägarna – och enligt Trafikverket omkommer i snitt 13-14 personer varje år under jul- och nyårshelgen.

Försvåras av ruskväder

Just nu tyder prognoserna på att resandet kan försvåras ytterligare av ett blåsigt och ruskigt väder som drar in över Sverige.

Det framhåller SMHI på sin hemsida.

– Nästa vecka domineras av ett antal lågtryck på nordliga banor över Norska havet, vilka ger tidvis blåsigt samt nederbörd i form av både regn och snö över Sverige, framhåller en av institutets meteorologer i en kommentar.

Hala vägar

Tidigare i veckan konstaterade SMHI att det i dagarna kan bli ovanligt milt i södra Sverige – uppemot tio plusgrader.

Men under nästa vecka sjunker temperaturerna igen, och det kan orsaka hala vägar.

– Detaljerna i vädret är svårbedömda, men efter en mildare period är det inte uteslutet att det blir något kallare mot slutet av veckan, lyder SMHI:s prognos.

Förhoppningar om vit jul

För den som hoppas på en vit jul i södra halvan av landet finns det därmed vissa förhoppningar tack vare kylan som drar in.

Men det är alltså lite oklart exakt hur kallt det kommer att bli.

– Svårt att sätta en procentsats när det är så pass långt fram i våra prognoser, men tittar man på prognosen finns absolut möjligheten. Och det är inte så att jag behöver försöka leta efter eventuell snö till jul, utan det ser absolut ut att kunna finnas en sannolikhet för en vit jul, säger SMHI-meteorologen Charlotte Eriksson i Norrköping till Corren.

"Hoppar väldigt mycket"

Avgörande för om det blir regn eller snö blir den exakta placeringen av lågtryckscentrumet, menar Charlotta Eriksson.

– Det här brukar kunna hoppa väldigt mycket mellan våra prognoser, men i mitten av nästa vecka bör vi kunna försöka placera det här lite mer exakt.

Foto. Shlomaster

Text: Redaktionen


Jättebesked från Lidl – gäller i en månad

2024 03 03

Lidl genomför nu omfattande prissänkningar på Matrikets produkter.

I samband med kostnadskrisen som har varit och den höga inflationen hyllades Lidl då man var tidigt ute med att sänka eller frysa priset på matvaror.

Nu kommer man med ett nytt besked som gynnar kunderna, nämligen att man sänker priserna på 200 varor tillhörande varumärket “Matriket” under hela mars.

Det framhåller Lidl via sociala medier.

“Du läste rätt”

Det rör sig om en omfattande rad prissänkningar som gäller varumärket “Matriket”, vilket är varor från svenska gårdar.

– Det är sant! Du läste rätt, vi gör vår största prissänkning hittills under mars för att ännu fler hushåll ska upptäcka den höga kvaliteten och det breda utbudet av svenska livsmedel, framhåller Lidl via sociala medier.

200 produkter

Livsmedelskedjan framhåller vidare att sänkningarna berör hundratals produkter.

– Vi sänker priset med 20 procent på 200 Matriket-varor under hela mars. Ett år efter lanseringen av vårt varumärke “Matriket” finns det cirka 200 Matriket-produkter i Lidls sortiment, allt från yoghurt och havrekuddar till falukorv och matvete.

Produkter från Sverige

Gemensamt för alla produkter inom varumärket “Matriket” är att de är svenskproducerade.

– Här samlar vi mat från svenska gårdar, producenter och odlare, för en levande landsbygd och goda smaker. Svensk mat är unik och vårt avlånga land med fyra årstider ger förutsättningar för otroliga smakupplevelser, framhåller Lidl angående satsningen.

Ökar igen

Statistiska centralbyrån har meddelat att matpriserna generellt stigit något på sistone, men att det inte rör sig om någon extrem ökning.

– Det följer mönstret från tidigare år. Priserna på kaffe, te och kakao, på oljor och fetter samt på fisk brukar gå upp i januari. Där ingår nämligen många produkter som brukar ingå i olika kampanjer i december, säger Carl Mårtensson, prisstatistiker på SCB.

De genomsnittliga priserna på livsmedel och alkoholfria drycker steg med 0,3 procent i januari jämfört med december.

Foto: Lidl

Text: Redaktionen


Rusning till Sverige – oväntad produkt lockar

2024 03 03

Norrmännens intresse för svenska produkter är fortsatt högt.

Under året har personer från såväl Norge som Danmark och Finland handlat i Sverige mot bakgrund av den svaga kronan.

Bland produkterna som norrmännen är mest intresserade av finns godis, kött och läsk.

Samtidigt tar sig många över gränsen för att handla en något oväntad produkt, nämligen glutenfria varor.

Det rapporterar Sveriges Radio.

Större och billigare

Anledningen till att norrmännen tar sig till Sverige för att handla glutenfritt handlar om att utbudet beskrivs som både större och billigare.

Det säger norska kunder som besöker affärer i värmländska Charlottenberg.

– Det är större utbud här, det bidrar till att det är intressant att komma hit, säger Snezana Bartulovic, som rest över gränsen för att handla glutenfritt, till SR.

Viktig del

Försäljningen av glutenfria produkter är inte lika stor som exempelvis kött, men är ändå en viktig del av utbudet.

Det förklarar Tommy Johansson som är chef för Maximats butik i Charlottenberg nära den västvärmländska gränsen mot Norge.

– Det är viktigt att få hit de här familjerna och kunderna som har glutenintoleranta personer i familjen, säger han.

Åtta miljarder kronor

År 2023 handlade norrmännen för ett sammanlagt värde om 9,3 miljarder kronor varav 85 procent, eller drygt 8 miljarder kronor, hamnade i Sverige.

Den största omsättningen återfanns inom just livsmedel och dryck.

Intresset är även stort för alkohol och tobak samt vissa sällanköpsvaror som exempelvis kläder, apoteksvaror och hygienprodukter.

Det rapporterar Dagligvarunytt.

Charlottenberg tvåa

Ungefär hälften av gränshandelsomsättningen hamnade i Strömstads kommun.

– Det är området runt Strömstad med Nordby och Svinesund som är den solklara ettan som destination för gränshandlande norrmän, säger Guro Henriksen vid den norska statistikmyndigheten SSB.

Därefter återfinns Charlottenberg på en andra plats, med nästan 15 procents omsättningsandel.

Foto: A. Dudar

Text: Redaktionen