Rocklegendar död

2024 10 21

Iron Maidens tidigare sångare är död.

På måndagskvällen kommer tråkiga uppgifter för rockfans.

Iron Maidens tidigare sångare Paul DiAnno har gått bort.

Det rapporterar flera medier. 

Skivbolaget meddelar

Skivbolaget Conquest Music har gått ut med ett meddelande på sociala medier där de tar upp DiAnnos bortgång.

– Conquest Music är sorgsna över att bekräfta att Paul Andrews, känd under artistnamnet Paul Di'Anno, har avlidit. Paul avled i sitt hem i Salisbury och blev 66 år gammal, framhåller skivbolaget på Facebook.

Sångare i Iron Maiden

Paul föddes i Chingford i östra London den 17 maj 1958 och blev först känd som sångare i det engelska heavy metal-bandet Iron Maiden mellan 1978 och 1981. 

Han sjöng på deras banbrytande debutalbum Iron Maiden och den inflytelserika uppföljaren Killers.

– Efter att ha lämnat Iron Maiden hade Paul Di'Anno en lång och händelserik karriär med Battlezone och Killers samt ett flertal soloutgivningar och gästspel, fortsätter skivbolaget.

Hade hälsoproblem

Det framgår inte hur han gick bort, men Conquest Music bekräftar att han har kämpat med hälsobesvär under en längre tid.

– Trots att han under de senaste åren drabbats av allvarliga hälsoproblem som tvingat honom att uppträda i rullstol fortsatte Paul att underhålla sina fans runt om i världen och har gjort långt över 100 konserter sedan 2023, fortsätter skivbolaget.

– Conquest Music är stolta över att ha haft Paul Di'Anno i vår artistfamilj och ber hans legion av fans att höja ett glas till hans minne.

Försvann från bandet

DiAnno blev kickad från Iron Maiden på grund av bland annat beroendeproblem och bråk med bandmedlemmar, någonting han själv har uttalat sig om.

– Självklart var bandet Steves barn, men jag önskar att jag hade kunnat bidra mer, har han sagt till sajten Metal Hammer.

– Efter ett tag blev jag nedstämd. I slutändan kunde jag inte ge 100 procent till Maiden längre och det var inte rättvist mot bandet, fansen eller mig själv.

Foto: M. Wagner

Text: Redaktionen


JUST NU: Natostyrkor har bordat fartyg

2025 09 17

Tyska specialstyrkor har genomfört en insats mot ett 75 meter långt lastfartyg.

Fartyget, som seglar under flagg från Saint Vincent och Grenadinerna, bordades när det befann sig i slussen i Kielkanalen. Fartyget har genomsökts och dykare har undersökt båtens skrov, rapporterar Der Spiegel. 

Tysk polis misstänker att fartyget har spionerat på landets kritiska maritima infrastruktur.

I slutet av augusti uppges besättningen ha skickat upp en drönare vars syfte var att ”spionera och ta bilder”.

Rysk besättning

Majoriteten av besättningen består av ryska medborgare och samtliga är gripna. De misstänks för att ha ”förebyggt hot mot Tysklands kritiska maritima infrastruktur” samt för ”spionage i sabotagesyfte och säkerhetshotande avbildning”, uppger Der Spiegel.

På väg mot Finland

Fartyget hade lämnat Rotterdam och var på väg mot Finland, rapporterar Iltalehti.

Fartygets destination ska ha varit hamnen i finska Euraåminne, enligt Marine Traffic, en global underrättelsesajt som spårar fartygsrutter.

LÄS MER: Trump riktar uppmaning till Zelenskyj – och hela Europa

Del av skuggflottan?

Det är oklart om fartyget är en del av den ökända ryska skuggflottan.

Fartygen i den ryska skuggflottan seglar under falsk flagg för att undvika västvärldens sanktioner. Putinregimen använder i synnerhet skuggflottan för att transportera rysk olja till handelspartners.

Snittåldern på oljefartygen i skuggflottan har ökat från 8,9 till 16,6 år efter den ryska invasionen av Ukraina. EU-ledare har länge varnat för att fartygen kan orsaka olyckor med ödesdigra konsekvenser för miljön.

Malte Humpert är grundare av tankesmedjan The Arctic Institute och journalist vid den norska tidskriften High North News. Han berättar att fartygen i skuggflottan ofta är dåligt försäkrade och har vid flera tillfällen stängt av sina transpondrar, vilket innebär att de inte syns för andra fartyg.  

– Det är inte säkert, man måste veta var de befinner sig. Det har förekommit fall där fartyg har kolliderat eftersom de inte synts på andra fartygs radar, säger experten till Dagbladet.

LÄS MER: Kina slår till mot USA:s guldägg: stoppa alla beställningar 

Foto: Nato

Text: Redaktionen


Haveri hos Postnord – väldigt stor kundpåverkan

2025 09 17

En av Postnords största terminaler har havererat.

Det handlar om terminalen i Veddesta norr om Stockholm.

Omkring 70 000 paket påverkas av stoppet, rapporterar SVT.

Nu kan kunder räkna med långa förseningar.

– Det orsakar förseningar runt om i landet men främst norra Stockholmsområdet, säger Postnords presschef Anders Porelius till tv-kanalen.

Enligt presschefen är det en sorteringsmaskin som havererat. Incidenten innebär att posten inte kan sorteras och levereras dit den ska.

– Det här är maskiner som går dygnet runt och servas regelbundet, men ibland kan det uppstå tekniska fel, säger Porelius till SR Ekot.

– Vi beklagar så klart alla förseningar.

Då ska problemet vara åtgärdat

Postnord arbetar med att lösa haveriet. Problemet beräknas vara åtgärdat i slutet av veckan, uppger Anders Porelius.

– Vi har ett stort team tekniker som försöker hitta och laga felet och hoppas få en lösning absolut senast på fredag, säger han till DN.

Under tiden arbetar Postnord med att omdirigera paket från Vedesta till andra terminaler. Hittills har cirka 20 000 av 70 000 paket nått fram, dock med viss försening.

– Så vi har fortfarande då en en rätt stor volym som som ligger kvar och väntar. Vi har satt in extra fordon och bemanning men även efter att maskinen kommer igång tar det ju ett tag innan vi lyckas sortera allting., säger Anders Porelius till DN.

LÄS MER: Postnord inför betydande ändring – gäller i hela Sverige

Räkna med förseningar

Kunder kan räkna med förseningar, även om problemet skulle åtgärdats tidigare än väntat. 

–  Även om vi skulle få igång maskinen idag så skulle det bli följdförseningar i leveranserna. säger Porelius till SVT.

LÄS MER: Lidl går ut med viktigt meddelande till kunder

Foto: Postnord 

Text: Redaktionen