Sådant som när du började spara, hur mycket du sparar och var du placerar ditt sparande är några exempel.
– Försök komma igång tidigt med ett sparande till pension, gärna när du börjar ditt första jobb och får en regelbunden lön. Ju tidigare du börjar desto lägre kan det belopp som du sparar varje månad vara, för då finns det ju många år för pengarna att växa till sig på, säger Madelén Falkenhäll, hållbarhetsekonom på Swedbank, i ett uttalande från banken.
"Sämst" av alla storbanker
Vilken bank du väljer för ditt pensionssparande har förstås också betydelse.
Och frågar du kunderna själva tycks det vara en bank man ska undvika, nämligen just Swedbank med över sju miljoner privatkunder.
Åtminstone baserat på utfallet av kundnöjdheten bland pensionsspararna själva, där Swedbank hamnar sist på hela listan i en ny rapport från Svenskt kvalitetsindex, SKI.
Inte bara sist bland storbankerna, utan sist bland alla sju banker som finns med på listan.
– Segmentet privat pensionssparande minskar och här ser vi motsvarande mönster som i årets bankstudie där framför allt servicefrågorna kring information och proaktivitet får lägre betyg, framhåller SKI i en kommentar.
Toppas av mindre bank
Listan toppas inte av någon av storbankerna utan istället uppstickaren Skandia, vilket är fjärde gången i rad som banken rankas som den kunderna är mest nöjda med när det gäller pensionssparande.
– Att vi återigen har Sveriges nöjdaste kunder är ett bevis på att vi klarar av att möta våra kunder och samtidigt driva igenom en stor transformation. Vi fortsätter att leverera på våra kunders högt ställda förväntningar och vi är övertygade om att vårt arbete med att framtidssäkra Skandia kommer att ge oss möjlighet att bibehålla en hög kundnöjdhet, säger Anna-Carin Söderblom Agius, Chef Affärsområde Försäkring, i en kommentar.
LÄS MER: “Letar särskilt efter folk över 50 år” – Arbetsförmedlingen tipsar
Hela listan
Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet av banker bland privatkunder när det gäller pensionssparande. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.
1. Skandia 72,0
2. Länsförsäkringar 71,8
3. Nordea 67,1
4. Handelsbanken 67,0
5. Branschen 66,9
6. Folksam 66,4
7. SEB 65,7
8. Övriga 63,2
9. Swedbank 62,0
Källa: SKI
LÄS MER: DAGAR KVAR: Så gör Riksbanken med räntan
Foto: A. Piacquadio
Text: Redaktionen