Riksdagspartier kräver svensk vapenexport till Ukraina snarast

2022 03 01

Moderaterna, KD och Sverigedemokraterna kräver att Sverige inleder vapenexport till Ukrainas militär så snart det bara går.

Ukraina har vädjat om hjälp från Europas demokratier och det man framförallt är i behov av är vapen.

Har folk – men inte vapen

Landets utrikesminister har förklarat att man har tillräckligt med folk att bekämpa ryssarna men man har inte tillräckligt med vapen. Ukraina är i desperat behov av ytterligare vapen att försvara sig mot den ryska diktaturens soldater.

Återkommer med svar

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) uppger att Sverige mottagit långa listor från Ukraina på önskemål när det gäller militär utrustning.

– Vi jobbar nu med det här och jag kommer att återkomma med konkreta besked när vi har gått igenom detta, säger försvarsminister Hultqvist (S) till SVT.

Öka takten

Moderaterna, KD och Sverigedemokraterna kräver nu att Sverige öppnar upp vapenexporten till Ukraina och att försvarsministern höjer tempot.

– Vår uppmaning är att regeringen måste öka takten för all tänkbar hjälp till Ukraina, däribland defensiva vapen till hjälp för den ukrainska försvarsförmågan och akut humanitärt stöd, framhåller Sverigedemokraternas utrikespolitiska talesperson Aron Emilsson.

Moderaterna och KD

– När en demokrati i Europa angrips militärt måste Sverige ställa upp på alla sätt som Sverige kan. Det är en självklarhet, framhåller Moderaterna som i sociala medier går ut med beskedet att Sverige bör bidra med vapen till Ukraina.

– Det är vår skyldighet att bistå med vapen, fordon och annan materiel som kan vara fundamentalt för att Ukraina kan försvara sig, betonar Kristdemokraterna med Ebba Busch och Mikael Oscarsson i spetsen.

Bör sända vapen

SD betonar att det handlar om att Sverige bör sända vapen till Ukraina.

– Ukrainas regering har presenterat en tydlig propå om vad man behöver av defensiva vapen och materiel.

Hur länge undrar SD

Jimmie Åkessons (SD) parti uttrycker frustration över att regeringen tar för lång tid på sig.

– Regeringen har svarat att man tittar på frågan. Frågan är bara hur länge man har råd att titta innan det är försent, framför SD:s utrikespolitiska talesperson.

Gå från ord till handling

Allt Sverige kan hjälpa Ukraina med bör Sverige ställa upp med anser SD.

– Man behöver gå från ord till handling och stödja Ukraina med alla till buds stående medel, framhåller Aron Emilsson.

Operation Unifier

Försvarsminister Peter Hultqvist (S) berättar att Sverige redan ger mycket omfattande hjälp till landet.

– Vi har under åtta år nu som vi suttit i regeringsställning givit stöd till operation Unifier som bidar till att öka den ukrainska militärens förmåga. Vi har minröjningsprojekt i Ukraina som vi jobbat med. Vi går in med 250 miljoner kronor per år och är den näst största bidragsgivaren, understryker Peter Hultqvist (S).

Inom en nära framtid

– Jag återkommer med det beskedet när vi har jobbat igenom hela det här paketet, svarar försvarsministern på SVT:s frågor om akut hjälp till Ukraina.

– Jag återkommer inom en nära framtid, säger försvarsministern.

Foto: Robot 97-lavett (Hawk), Carl Sjöstrand, Försvarsmakten

Text: Redaktionen


Obehaglig upptäckt i vetemjöl – massmeddelande till kunder

2024 10 04

Tusentals kunder har kontaktats efter larm om larver i Kungsörnens vetemjöl.

Mjölpåsarna har sålts mellan den 19 augusti och 29 september i år.

Nu uppmanar Mathem, som är livsmedelsföretaget som tagit emot klagomålen, folk att slänga produkterna.

Totalt har 4 000 sms skickats ut till folk som handlat mjölet i fråga.

– Eftersom Mathem endast finns online kunde vi följa upp exakt vilka kunder som köpt mjölet, framhåller Mathems presstalesperson Lotta Olofsson till Dagens Nyheter.

Lantmännen ger besked

Det är alltså via Mathem som mjölpåsarna har sålts.

Enligt företaget gäller larvlarmet en specifik produktkategori: vetemjöl på två kilo från Kungsörnen med utgångsdatum 26 juni 2025.

Hur problemet har uppstått finns det dock just nu inget svar på.

Lantmännen, som äger Kungsörnen, har genomfört referensprover och inte hittat tecken på mjölbagg.

Av den anledningen har man valt att inte göra en omfattande återkallelse.

Vår samlade bedömning och erfarenhet säger att det här rör ett enskilt parti hos Mathem, och att det inte är motiverat att göra en återkallelse av hela partiet, förklarar Lantmännens kommunikationschef Emelie Bontesse de Filippis för samma tidning.

Högsäsong för mjölbaggar

Vi går just nu in i högsäsong för skadedjur som larver och mjölbaggar i skafferivaror, även om vissa mjölbaggar lever året runt i naturen.

– Torra specerier, som till exempel mjöl, spaghetti, fågelfrön och så vidare är idealfödan och mjölbaggen träffas ofta på i skafferier, informerar Anticimex på sin hemsida.

Man flaggar också för att det är lätt att känna en “konstig skarp lukt” om man fått mjölbaggar i mjölpåsen.

– Vid närmare titt kanske det kryper små gula larver i påsen.

Råden från Anticimex

Anticimex har följande råd för att göra sig kvitt med mjölbaggar vid händelse av att man upptäckt dem i torrvaror:

  • Töm skåp och lådor och ta bort eventuellt hyllpapper
  • Rengör lådor och hyllor noga, använd helst dammsugare
  • Undersök alla varor innan de ställs tillbaka i skåp och lådor
  • Angripna varor kastas
  • Innan de slängs bör de läggas i en försluten förpackning, för att inte spridas, och sedan frysas i en frysbox i en vecka eller värmas till mer än 55°C i mer än en timme. Lätt angripna varor kan värmebehandlas eller frysas.
  • Tänk också på att byta och kassera använd dammsugarpåse. För att vara på den säkra sidan bör påsen förseglas med en plastpåse och frysas även den i en vecka.

Källa: Anticimex

Foto: N. Dumlao resp Lantmännen

Text: Redaktionen


Klarna uppmanar: betala dina varor omedelbart

2024 10 04

Klarna går ut med nya riktlinjer till sina användare.

“Köp nu, betala senare” har varit betaljättens signum sedan start.

Nu gör man något av en tvärvändning.

Istället för att skjuta upp betalningarna genom fakturor börjar nu Klarna istället uppmana kunderna att betala sina varor omedelbart.

Det rapporterar Svenska Dagbladet.

– Vi tror generellt att det bästa sättet att använda Klarna på är att använda betala direkt för merparten av dina transaktioner, säger Klarnas globala produktchef David Fock i en längre intervju med tidningen.

"En stor grej"

Den nya uppmaningen är en stor förändring i hela Klarnas idé och varumärke.

En farhåga är att andelen personer som inte kan betala sina köp ökar i takt med att ribban för att handla sänks.

Det förkastas dock av Klarna, vars direktbetalningar nu står för drygt 30 procent av företagets alla betalningar.

– Vi försöker gå från kredit till debit, eller betala nu. Det är en av de stora grejerna vi verkligen vill komma åt, säger David Fock.

Kritiserade förändringar

Att betala direkt istället för faktura kommer dock inte vara ett tvång för kunderna, försäkrar Klarna.

Det kommer fortfarande att finnas valfrihet och flexibilitet.

Däremot är de uppdaterade direktiven en del av flera stora förändringar som betalföretaget lanserat under det senaste åren.

En uppmärksammad nyhet är sedan tidigare stora satsningar på AI-teknik som annars skulle kräva hundratals heltidsanställda kundservicemedarbetare.

– Detta AI-genombrott i kundinteraktion innebär oslagbara upplevelser för våra kunder till bättre priser, intressantare utmaningar för våra anställda, och bättre avkastning för våra investerare, sade Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd för Klarna, i ett utskick i februari.

Förlorade tusentals kronor

Men att ersätta människor med AI har också väckt kritik. I januari slog flera kunder larm om att man förlorat tusentals kronor efter att ha tvingats betala fakturor för varor som är trasiga eller inte ens levererats.

Detta på grund av AI-kontrollerad kundtjänst där medarbetare uppgav att man inte manuellt får lov att ändra robotens beslut.

– Man gick in i något hamsterhjul och gjorde bara vad roboten sade. Man måste gå på AI:s beslut även om man tror att företaget luras, annars riskerar man sin bonus, sade en anonym medarbetare till P3 Nyheter i vintras.

Klarna förnekade vid tillfället rapporterna om att anställda inte får lov att ändra AI-beslut.

Foto: Rupixen/Klarna

Text: Redaktionen