Riksdagen kallar upp myndighetschef – många har blivit av med körkortet

2025 05 06

Allt fler svenskar förlorar körkortet efter blodprov – nu kräver riksdagen svar från Transportstyrelsen.

Allt fler svenskar förlorar sina körkort efter att ha lämnat blodprov, trots att de varken är misstänkta för brott eller visat tecken på missbruk i vardagen. 

Nu kallas Transportstyrelsens generaldirektör Jonas Bjelfvenstam till riksdagens trafikutskott efter att politiker krävt svar kring användningen av det kritiserade PEth-testet.

PEth-proverna ifrågasätts 

PEth-provet är ett blodprov som visar alkoholintag under de senaste veckorna. Det används i vissa fall som underlag för att bedöma om en person är lämplig att inneha körkort. Problemet, enligt kritikerna, är att testet kan ge utslag som leder till att körkortet dras in. Trots att individen inte begått något brott eller har en alkoholrelaterad diagnos.

Sverigedemokraterna meddelar nu att flera partier har gått samman och kallat Transportstyrelsens högsta chef till trafikutskottet. Där ska generaldirektören redogöra för hur myndigheten ser på testernas tillförlitlighet, och vilka konsekvenser dagens tillämpning får för vanliga medborgare.

– De som är påverkade av alkohol eller narkotika har inte bakom ratten att göra. Men att dra in körkortet enbart på grund av ett PEth-prov, utan andra bevis, är fullständigt oacceptabelt, säger Thomas Morell (SD), vice ordförande i trafikutskottet.

Körkortet förlorat 

Flera fall har uppmärksammats i media där personer förlorat både körkortet och jobbet, trots att deras läkare inte anser att något missbruk föreligger. En av dem är Linn Gustafsson från Karlstad, ambulanssjuksköterska.

– De tog mitt körkort och ställde diagnosen missbruk utan att ha pratat med mig eller ens träffat mig, säger hon till SVT. 

Bakgrunden var ett PEth-prov med förhöjda värden – något som alltså räckte för att hon skulle bedömas som olämplig att köra.

Politiker kräver förändring

Sverigedemokraterna menar att det krävs en översyn av regelverket, och vill veta vad myndigheten behöver för att förändra tillämpningen.

– Att dra in körkortet för vuxna, välfungerande människor på så svaga grunder är själva definitionen av ett storebrorssamhälle, säger Thomas Morell.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


JUST NU: Chockbilder från Ryssland – storskalig attack

2025 09 14

En av Rysslands största oljeanläggningar brinner efter en ukrainsk drönarattack.

En nattlig attack mot det strategiskt viktiga Kirishi-raffinaderiet i Leningrad oblast har utlöst stora bränder.

Explosionen ska ha orsakats av vrakdelar från nedskjutna drönare som fallit ner på raffinaderiets område och antänt en brand, enligt regionens guvernör Alexander Drozdenko, rapporterar Kyiv Independent.

– Ryskt luftvärn har skjutit ner tre drönare i området kring Kirishi, säger Drozdenko.

Central roll

Det Kirishi-baserade raffinaderiet, även känt som Kirishinefteorgsintez (KINEF), är en av Rysslands största oljeanläggningar och ansvarar för cirka 6,4 procent av landets totala raffinaderikapacitet.

Oljeanläggningen har en kapacitet att raffinera över 17 miljoner ton olja per år.

Anläggningen ägs av Surgutneftegaz och ligger över 80 mil från den ukrainska gränsen.

Bilder visar kraftig explosion

Videoklipp och bilder publicerade av den oberoende ryska kanalen Astra visar en kraftig explosion följd av höga lågor vid anläggningen.

Händelsen är ännu inte oberoende verifierad, uppger Kyiv Independent men uppgifterna följer en rad ukrainska angrepp mot rysk oljeinfrastruktur de senaste veckorna.

Ukrainska säkerhetstjänsten (SBU) har tidigare pekat ut oljeanläggningar som legitima mål eftersom de “finansierar och driver Moskvas krigsmaskin”.

Slår mot energisystemet

Bara två dagar före attacken mot Kirishi slogs Rysslands största oljehamn i Primorsk tillfälligt ut efter en annan drönarattack.

– Varje gång Rysslands oljesektor slås ut, påverkas dess förmåga att föra kriget, säger en anonym källa inom SBU till Kyiv Independent.

Ukrainas intensifierade attacker mot ryska oljeanläggningar har redan orsakat driftstopp och bidragit till en bränslebrist i landet.

Analytiker menar att nattens angrepp ytterligare kan pressa den ryska energiförsörjningen och försvåra export.

Foto: Sociala medier

Text: Redaktionen


Ny lågpriskedja kommer till Sverige

2025 09 14

Ett nytt alternativ till Rusta och Clas Ohlson kommer till den svenska marknaden.

Kedjor som Rusta, Clas Ohlson och Dollarstore fortsätter att breda ut sig i Sverige.

Samtidigt kommer nu besked om att en ny lågpriskedja kommer till den svenska marknaden.

Det handlar om den finska jätten Puuilo, uppger Hufvudstadsbladet.

Puuilo till Sverige

Clas Ohlson och Rusta får alltså ny konkurrens.

I samband med kedjans delårsrapport framhåller Puuilo att de ämnar etablera sig på den svenska marknaden.

– Puuilos ledning har reviderat sin uppskattning av butikspotentialen i Finland uppåt till över 90 butiker, meddelar bolaget.

– Företaget kommer också att inleda en organisk internationell expansion, för vilken det kommer att öppna butiker i Sverige.

Oklart var

Det är i nuläget oklart var och när och hur många butiker som kommer att öppna i Sverige.

Vd Juha Saarela bekräftar dock ambitionen.

– Vi ser betydligt större potential att utöka vårt butiksnätverk i Finland än vad vi tidigare beräknat, säger han i ett pressmeddelande.

– Dessutom har vi noggrant utvärderat utsikterna för Puuilo-butiker utomlands och kommer att testa butiker i Sverige under strategiperioden.

Läs mer: UPPGIFTER: Amerikansk snabbmatsjätte kommer till Sverige

Det är Puuilo

Puuilo grundades år 1982 och är en av de ledande lågprisvaruhuskedjorna i Finland.

I dagsläget finns omkring 40 butiker i hemlandet, men som framgår av pressmeddelandet finns planer på att öka det till uppemot 90 stycken.

Det säljs där

Till Puuilos sortiment ingår bland annat byggmaterial, verktyg, biltillbehör, trädgårdsredskap, djurfoder och samt ett brett urval av hushållsvaror.

– Puuilo startade som en snickarverkstad, förklarar kedjan om sin historia.

– Först fanns det sex gamla bussar, som gick runt Finlands byars och städers marknadsplatser, och sålde järnvaror. I början av 2000-talet övergavs bussarna och byggandet av affärer började.

Läs mer: Arbetsförmedlingen: Här finns jobben i höst

Foto: G. Ribeiro

Text: Redaktionen