Restauranger bryter mot okänd lag – informerar inte kunder

2024 05 14

Sedan 1 januari 2024 gäller nya regler för restauranger som erbjuder takeaway, det vill säga restaurangmat för avhämtning och hemkörning.

Ny lagstiftning innebär att restauranger, caféer och andra serveringsställen måste informera konsumenter om möjligheten att få sin dryck eller mat i en återanvändbar mugg eller matlåda. Aktörerna är även skyldiga att informera konsumenten om den miljöpåverkan som användning av engångsmuggar och engångsmatlådor ger upphov till. Dessutom ska de framhäva fördelarna med en minskad förbrukning av engångsprodukterna, rapporterar organisationen Håll Sverige Rent.

Lagändringen har inte fått genomslag.

Endast 8 procent av takeaway-köparna har blivit erbjudna flergångsalternativ sedan lagen infördes, enligt en undersökning som Novus tagit fram på uppdrag av Håll Sverige Rent.

Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent, reagerar starkt på siffrorna.

– Det är oroväckande få. I den här takten kommer vi inte att nå målet som finns för 2026. Det kommer inte heller räcka att bara ha systemen på plats utan det krävs också stora informationsinsatser för att människors beteenden ska förändras. Här behövs en kraftfull investering, säger hon.

762 miljoner ska bort

Syftet med den nya lagstiftningen är att förbrukning av engångsmuggar och engångsmatlådor ska minska. Målsättningen är att 762 miljoner muggar och matlådor ska försvinna från marknaden till år 2026.

Målet kan dock bli svårt att nå. Många känner inte till den nya lagen. I Novusundersökningen svarar över 60 procent att de aldrig hört talas om lagen eller knappt känner till någonting om den.

Däremot är många positiva till förändringen. Över hälften av svenskarna (55 procent) svarar att de är ganska eller mycket positiva till den nya lagen. Drygt 1 av 3 svarar att det är mycket sannolikt att de kommer välja flergångsalternativ i framtiden. Dessutom uppger cirka 40 procent av de som säger nej att de skulle ändra sig om flergångsalternativet var billigast.

– Det är tydligt att det behöver vara enkelt för att konsumenten ska välja flergångsalternativet och helst ska det inte heller bli några extra avgifter. Det är också viktigt att skapa en förståelse för den nya lagen om vi ska nå målet, säger Johanna Ragnartz. 

Foto: D Burton

Text: Redaktionen


Kommun förbjuder katter

2024 07 23

En kommun har infört ett förbud som inte lär uppskattas av kattägare.

Katter är ett av våra mest populära sällskapsdjur, och i många svenska hem är katten en självklar del av familjen.

Men att få ha katt hemma är inte en självklar rättighet.

Åtminstone inte om man vill flytta in i ett nybyggt hyreshus i Falun.

Där säger man nämligen nej till att ha katter som hyresgäster, rapporterar SR.

”Kommer ha kattfritt”

Det handlar om nybyggda hyreshus i området Furiren i Falun.

Husen ägs av kommunens bostadsbolag Kopparstaden.

De har infört ett förbud för katter i 129 nybyggda lägenheter.

– På Furiren kommer vi ha kattfritt, meddelar Kopparstadens marknads- och uthyrningschef Anna Timander.

”Katturin fastnar ju”

Beslutet motiveras med att det skulle bli väldigt svårt att sanera om katterna kissar i de nybyggda lägenheterna.

– Det beror på att vi har stomme helt i trä på Furiren, och det gör att skulle vi behöva sanera så kan det bli väldigt svårt och kostsamt. Katturin fastnar ju på ett helt annat sätt, säger hon till radiokanalen.

Kopparstaden har totalt över 5000 hyreslägenheter, och i de flesta är katter tillåtna. Men vill man flytta in i någon av de nya lägenheterna på Furiren så måste man alltså välja bort katten.

Hund är däremot tillåtet.

– Ja, absolut. Katter är ju svårare att styra, de är ju mer självständiga.

Liknande hos andra värdar

Hyresvärdar som infört kattförbud har tidigare uppmärksammats av bland annat Hyresgästföreningen.

Förutom Kopparstaden i Falun så har även två andra kommunala bostadsbolag i Dalarna – Bärkehus i Smedjebacken och Morastrand i Mora – uppmärksammats då de infört kattförbud i mindre delar av sitt bestånd, rapporterar Hem & Hyra.

Det visar en granskning som gjordes 2019.

Enligt vad tidningen då rapporterade så är det juridiskt tveksamt om en hyresvärd verkligen har rätt att införa ett sådant förbud.

Foto: A Ferreira

Text: Redaktionen


Tankade bilen för 8 000 kronor hos Circle K – fick ingen bensin

2024 07 23

Circle K bekräftar problem vid en av bolagets bensinmackar.

Det är i Mora som de ovanliga problemen har uppstått.

Flera kunder har tankat vid en av Circle Ks bensinstationer i staden och betalat för sig.

Det enda problemet är att ingen bensin har kommit ut från pumpen.

Det rapporterar SVT.

Betalade 8 000

En som har drabbats av problemen är Jon Jannes.

Han lyckades tanka 453 liter bensin i sin bil för en kostnad på 8 000 kronor.

Så stod det iallafall på på kvittot.

– Jag har gjort allt jag kan för att få tillbaka pengarna, men det känns som att jag bara blir skickad runt i cirklar, säger Jon Jannes till SVT.

Bekräftar problem

Circle K bekräftar att flera kunder har fått problem vid tanken på sistone.

Jon Jannes uttrycker frustration över att hans semesterpengar är borta, vilket Circle K menar inte ska ske.

– Vi hade dessvärre problem med lufttankningar på en av Moras bränslestationer i juni och samtliga kunder ska ha återbetalats men Jons återbetalning verkar ha fastnat. Han kommer givetvis få tillbaka pengarna.

Det påverkar

Just nu ligger priset för diesel på 18,09 kronor per liter, bensin 98 på 19,39 kronor litern och bensin 95 på 18,44 kronor.

Bensinpriserna, som har diskuterats och debatterats kraftigt under de senaste åren, styrs främst av omvärldsfaktorer.

– På kort sikt är det priset på raffinerad bensin och diesel på den nordeuropeiska marknaden som är avgörande för bensin- och dieselpriset i Sverige, förklarar Circle K.

– Eftersom all handel sker i dollar är dollarkursens utveckling mot svenska kronan en viktig del i drivmedelsprisutvecklingen.

Även politik

Även politik bedöms kunna ha stor påverkan på drivmedelspriserna.

– Världspolitiken kan ha en stor inverkan på råoljepriset, eftersom politisk oro kan påverka både oljeproduktion och transporter negativt. 

– När efterfrågan blir större än tillgången, stiger priserna. Skatter och tullavgifter i olika delar av världen påverkar också priset.

Oron över situationen i Mellanöstern är en sak som bedömare menar skulle kunna leda till högre oljepriser.

Foto: Circle K

Text: Redaktionen