Restauranger bryter mot okänd lag – informerar inte kunder

2024 05 14

Sedan 1 januari 2024 gäller nya regler för restauranger som erbjuder takeaway, det vill säga restaurangmat för avhämtning och hemkörning.

Ny lagstiftning innebär att restauranger, caféer och andra serveringsställen måste informera konsumenter om möjligheten att få sin dryck eller mat i en återanvändbar mugg eller matlåda. Aktörerna är även skyldiga att informera konsumenten om den miljöpåverkan som användning av engångsmuggar och engångsmatlådor ger upphov till. Dessutom ska de framhäva fördelarna med en minskad förbrukning av engångsprodukterna, rapporterar organisationen Håll Sverige Rent.

Lagändringen har inte fått genomslag.

Endast 8 procent av takeaway-köparna har blivit erbjudna flergångsalternativ sedan lagen infördes, enligt en undersökning som Novus tagit fram på uppdrag av Håll Sverige Rent.

Johanna Ragnartz, vd på Håll Sverige Rent, reagerar starkt på siffrorna.

– Det är oroväckande få. I den här takten kommer vi inte att nå målet som finns för 2026. Det kommer inte heller räcka att bara ha systemen på plats utan det krävs också stora informationsinsatser för att människors beteenden ska förändras. Här behövs en kraftfull investering, säger hon.

762 miljoner ska bort

Syftet med den nya lagstiftningen är att förbrukning av engångsmuggar och engångsmatlådor ska minska. Målsättningen är att 762 miljoner muggar och matlådor ska försvinna från marknaden till år 2026.

Målet kan dock bli svårt att nå. Många känner inte till den nya lagen. I Novusundersökningen svarar över 60 procent att de aldrig hört talas om lagen eller knappt känner till någonting om den.

Däremot är många positiva till förändringen. Över hälften av svenskarna (55 procent) svarar att de är ganska eller mycket positiva till den nya lagen. Drygt 1 av 3 svarar att det är mycket sannolikt att de kommer välja flergångsalternativ i framtiden. Dessutom uppger cirka 40 procent av de som säger nej att de skulle ändra sig om flergångsalternativet var billigast.

– Det är tydligt att det behöver vara enkelt för att konsumenten ska välja flergångsalternativet och helst ska det inte heller bli några extra avgifter. Det är också viktigt att skapa en förståelse för den nya lagen om vi ska nå målet, säger Johanna Ragnartz. 

Foto: D Burton

Text: Redaktionen


Airbnb sticker ut i Sverige – av en udda anledning

2025 08 09

I Sverige har nämligen antalet anmälningar om otillåten Airbnb-uthyrning skjutit i höjden.

Under 2025 har hittills 37 ärenden om otillåten uthyrning via Airbnb tagits upp i hyresnämnden – nästan lika många som under hela förra året, enligt siffror från SVT.

2025 ser därför ut att bli ett rekordår i Sverige. I mer än hälften av fallen har hyresgästerna förlorat sina bostäder.

– Det är oroväckande att bostadslägenheter används som hotellägenheter, särskilt eftersom det är brist på lägenheter på många orter, säger Niclas Sundell, jurist på Hyresgästföreningen, till SVT.

Snabba pengar lockar

Många som hyr ut gör det för att tjäna extra pengar, ibland betydligt mer än sin egen hyra.

I ett fall hyrde en man ut ett rum för 30 000 kronor i månaden – mer än dubbelt så mycket som hyran för hela lägenheten på 14 000 kronor.

– Det visar tyvärr att hyresgäster inte har förstått att uthyrningen kan vara olovlig och att det finns risk att bli av med sitt kontrakt – alternativt att man ändå chansar för att tjäna snabba pengar, säger Sundell.

Siffror från Eurostat visar att uthyrning via plattformar som Airbnb och Booking har ökat markant under de senaste åren med en ökning från 6,38 miljoner nätter under 2023 till 8,02 miljoner nätter under 2024.

Airbnb:s regler varierar

Airbnbs regler är dock inte alltid tydliga. Detta då det är olika bestämmelser beroende på vart i världen du vill hyra ut.

– Det är viktigt att bekanta dig med eventuella lagar som kan gälla för ditt område. Beroende på var du bor kan du också behöva kontakta din bostadsrättsförening, läsa ditt hyresavtal eller meddela din hyresvärd eller dina grannar om dina planer på att vara värd på Airbnb, uppger de i ett uttalande.

Lokala värdar till hjälp

Är man osäker har plattformen ett flertal olika sätt där den som hyr ut kan komma i kontakt med andra värdar i samma område för att få en bättre lokal hjälp.

– Lokala värdar är en bra källa för information och insikter. Vi kan sätta dig i kontakt med en erfaren Airbnb-värd i ditt område som kan svara på ytterligare frågor, uppmanar Airbnb de som hyr ut på plattformen. 

Foto: Airbnb resp T Mallorca

Text: Redaktionen


JUST NU: Land rasar mot Adidas – “En billig kopia“

2025 08 09

Sportjätten Adidas anklagas för att ha plagierat ett kulturellt hantverk.

Mexikanska myndigheter anklagar Adidas för kulturell appropriering av sandaler. Det är Adidas nya modell Oaxaca Slip-On som är skon som har väckt starka reaktioner i Mexiko.

Bråket handlar om huaraches – ett hantverk med djupa rötter i Oaxacas ursprungsbefolkning i Mexiko.

Sandalen, designad av amerikanske Willy Chavarría, har flätade läderremmar som enligt myndigheter är slående lika de traditionella huaraches från Zapotec-samhällen i Oaxaca.

– Det här är en billig kopia av det arbete som mexikanska konstnärer lägger tid och omsorg på. Konsthantverket går förlorat. Vi förlorar vår tradition, säger Viridiana Jarquín García, skomakare och försäljare i Oaxaca, till AP.

Myndigheternas krav

Delstatsregeringen i Oaxaca kräver att modellen dras tillbaka och att Adidas ger en offentlig ursäkt.

– Kulturella uttryck som ger identitet åt samhällen ska inte användas under förevändningen “kreativ inspiration“. Kultur säljs inte, den respekteras, säger guvernör Salomón Jara Cruz i ett uttalande.

Mexikos president Claudia Sheinbaum uppger att Adidas för diskussioner med myndigheter i Oaxaca om kompensation till de drabbade hantverkarna.

Regeringen arbetar samtidigt med lagförslag för att stärka skyddet för traditionella mönster och tekniker.

Adidas svar

I ett brev till myndigheterna svarar Adidas att man värdesätter den kulturella rikedom som Mexikos ursprungsbefolkningar besitter och vill diskutera hur företaget kan ”reparera skadan”.

Kontroversen är den senaste i en rad tvister mellan Mexiko och internationella varumärken.

2021 kritiserades Zara och Anthropologie för att ha använt mönster från Oaxacas ursprungsbefolkning utan tillstånd.

– Vi vill skydda konstnärerna, men också skapa riktlinjer som gör det möjligt för dem att samarbeta med företag som har stor räckvidd, säger Marina Núñez, vice kulturminister i Mexiko.

Foto: Chuttersnap

Text: Redaktionen