Reser jättestaty av diktator – i Sverige

2024 06 15

En åtta meter hög staty av en sovjetisk diktator reses nu på den svenska västkusten.

Det är i Varberg som den kontroversiella statyn kommer att ta plats.

Hotellentreprenören tillika kommunisten Lasse Diding har arbetat med statyn, som föreställer den tidigare sovjetiska diktatorn Vladimir Lenin.

Det rapporterar Göteborgs-Posten.

Presenteras under kvällen

Lenin-statyn är åtta meter hög och är placerad i Didings trädgård.

Kroppen och fundamentet är redan på plats, och på lördagskvällen kommer huvudet att avtäckas.

– Min staty föreställer visserligen en kontroversiell person, men den är en vacker utsmyckning. När Biltema sätter upp en 27 meter hög skylt reagerar ingen, säger Lasse Diding till GP.

“Varbergsborna är vana”

Vidare medger Diding att “det finns de som gillar Lenin, och de som inte gillar Lenin”, men att resningen av statyn inte borde komma som någon överraskning.

– Varbergsborna är vana vid Lenin, det är ingen större överraskning för dem, säger han.

Han framhåller att det inte är omöjligt att det hela skulle prövas rättsligt, men att han tror sig ha rätten på sin sida.

Ledande aktör

Vladimir Lenin ledde Bolsjevikpartiet som tog makten år 1917 och är en av de ledande politiska aktörerna i rysk historia.

– Lenin var en av 1900-talets ledande politiska gestalter och revolutionära tänkare, som låg bakom bolsjevikernas maktövertagande i Ryssland 1917 och var Sovjetunionens arkitekt och förste ledare, förklarar BBC.

Tog kontroll

Född i en välutbildad familj skulle Lenin tidigt i sitt liv uppmärksammas för hans radikala idéer, bland annat så pass att han blev förvisad från sina universitetsstudier.

– Han ledde så småningom vad som snart skulle bli känt som oktoberrevolutionen, men som i själva verket var en statskupp. 

– Nästan tre år av inbördeskrig följde. Bolsjevikerna gick segrande ur striden och tog total kontroll över landet. Under denna period av revolution, krig och hungersnöd visade Lenin en kylig likgiltighet för sina landsmäns lidande och krossade skoningslöst allt motstånd.

Foto: M. Bitetto

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Kunder slår larm om populär kafékedja – flera har insjuknat

2025 05 19

Kunder slår larm om en svensk kafékedja efter att flera drabbats av matförgiftning.

Ett stort antal kunder har anmält att de har drabbats av matförgiftning efter att ha ätit på något av kedjans kaféer.

Det handlar om kafékedjan Bröd & Salt.

Kedjan får nu hård kritik av miljö- och hälsoskyddsnämnden och riskerar dryga böter.

”Systematiska” problem

Problemen rapporteras från flera håll i landet.

På Bröd & Salts kaféer i Stockholm har lax, räkor och färdiglagade rätter i flera fall förvarats för varmt, enligt miljö- och hälsoskyddsnämnden, rapporterar SR.

Nämnden beskriver dessa problem som ”systematiska”, och menar att det föreligger en stor hälsorisk för besökare.

Bröd & Salt riskerar därför vite på upp till 400 000 kronor, enligt radiokanalen.

Företagets PR-ansvariga Anneli Vest säger att man ser allvarligt på bristerna och arbetar för att åtgärda dem.

Samtidigt kommer uppgifter om över 30 anmälningar mot företaget.

”Börjar tokkräkas”

31 personer i Stockholm, Uppsala och Göteborg har anmält Bröd & Salt till miljöförvaltningen under åren 2024 och 2025, rapporterar SvD.

Vissa vittnar om att de har blivit riktigt sjuka av matförgiftning.

– Jag börjar tokkräkas och sen kräks jag i tre timmar. Ja, men sådär så ögonen blir röda, säger Yrsa Wettergren, som menar att hon blev sjuk efter att ha ätit en sallad hos kafékedjan för cirka ett år sedan, till tidningen.

De flesta av anmälningarna handlar om matförgiftning, i många fall efter att ha ätit från salladsbaren.

Annelie Vest på Bröd & Salt skriver i en kommentar till tidningen att företaget känner till anmälningarna och att man vidtar åtgärder, bland annat när det gäller temperaturkontroll.

– Vi är fullt medvetna om att temperaturkontroll är en grundläggande del av livsmedelssäkerheten. Därför har vi förstärkt vårt interna kvalitetsarbete, kommenterar hon, enligt tidningen.

Foto: T Hefitiba

Text: Redaktionen