Resenär stoppad på Arlanda – skulle lämna landet

2024 04 19

Tullen har stoppat en person på Arlanda flygplats.

Det bekräftar polisen på fredagsmorgonen.

Anledningen är en ovanlig upptäckt i väskan.

– Tullpersonal på Arlanda anträffar en resenär med en större mängd kontanter i väskan, informerar myndighetens pressavdelning.

Skulle lämna landet

Enligt polisen var mannen redo att lämna landet med pengarna. 

Det ska handla om ett sexsiffrigt belopp, bekräftar presstalespersonen Rebecka Landberg för Expressen.

– Polisen beslagtar pengarna och upprättar en anmälan om penningtvättbrott, skriver polisen i sin händelserapport.

Svenska kontanter

Enligt kvällstidningen var kontanterna i svenska kronor. Om det var incheckat bagage eller handbagage framgår inte.

Mannen har inte heller gripits, trots att han misstänks för brott.

Jag vet inte varför han inte är gripen. Han fick i alla fall inte med sig pengarna, säger Rebecka Landberg.

Andra gången den här veckan

Det är andra gången inom loppet av några dagar som en person stoppas på Arlanda med ett sällsynt fynd i väskan.

I söndags greps en 60-årig man på samma flygplats.

– Resenären har guldtackor till ett värde av 1 700 000 kronor i sitt bagage, framhöll polisen vid tillfället.

– Och har för avsikt att lämna landet med dessa.

Guldet i beslag

Polisen tog guldtackorna i beslag.

Mannen är likt den resenär som stoppades idag nu misstänkt för penningtvättbrott, men med tillägget att det handlar om grovt brott.

Foto: Madeleine Rosenqvist

Text: Redaktionen


SOS Alarm går ut med viktigt meddelande – gäller hela dagen

2024 04 30

Antalet busringningar till 112 skjuter i höjden på Valborgsmässoafton.

Mellan 18.00 och 04.00 morgonen därpå ökar antalet samtal till 112 som kopplas vidare till polisen med nästan 50 procent jämfört med en vanlig dag, visar statistik från fjolåret.

Det innebär en ökning av vårdärenden med drygt 35 procent och en kraftig arbetsbelastning för nödpersonalen.

Men under Valborg ökar även antalet fel- och busringningar till 112 med hela 45 procent, någonting som kan få livsavgörande konsekvenser.

– Den som är i verklig nöd ska aldrig tveka att ringa oss. Samtidigt är det så att alla som ringer 112 hamnar i samma telefonkö, säger Douglas Norström, ansvarig för press- och samhällskontakter, SOS Alarm, i en kommentar.

– Ett ”oskyldigt” bussamtal eller en fylleringning kan därför i den andra änden försena att någon får livsviktig hjälp. Sett ur den synvinkeln är felringningar av alla de slag både onödiga och allvarliga.

Värsta på hela året

SOS Alarm har haft ansvaret för nödnumret 112 i 50 år.

Valborg är utan tvekan en av de helgdagar som sticker ut allra mest.

– För oss på SOS Alarm och blåljusfamiljen i övrigt är Valborgsmässoafton en av de mest hektiska kvällarna på året, säger Jonas Lind, chef Produktion, SOS Alarm.

– Framför allt kan vi se en markant ökning framåt kvällen och natten där polis och vårdinsatser efterfrågas.

En tredjedel borde inte ha ringts

Över ett helt år hanterar SOS Alarm omkring fyra miljoner samtal. Omkring en tredjedel av dem bedöms vara felringningar som förkastas eftersom de inte borde ha ringts.

Förutom att falsklarm och felringningar innebär ett stresspåslag och en högre arbetsbelastning för operatörerna riskerar även de som verkligen behöver hjälp att hamna i kläm.

Att ringa till SOS Alarm i onödan kan även få rättsliga konsekvenser. För några år sedan dömdes exempelvis en då 37-årig man vid Malmö tingsrätt för att ha falsklarmat vid totalt 33 tillfällen.

– Det är oacceptabelt att tära på samhällets akutverksamhet som den här mannen gjort. Falsklarmning kan innebära en akut fara för liv och hälsa, uppgav Mattias Sigfridsson, biträdande polisområdeschef i Malmö, i ett pressmeddelande efter domen.

Foto: O. Saeed

Text: Redaktionen


Nya villkor för folk som kör över Öresundsbron

2024 04 30

Den som kör ut från eller in i Sverige via Öresundsbron kommer framöver att granskas noggrant.

För första gången någonsin i Sverige kommer kameror av modellen  ANPR (Automatic Number Plate Recognition) att användas för att fotografera och samla in uppgifter om fordon. 

Det meddelar polisen.

– I stället för att filma, så läser de automatiskt av passerande fordons registreringsskyltar och tar endast foton av fordonen, skriver myndigheten om de nya kamerorna.

Stor betydelse för polisen

Enligt polisen kommer kamerorna få stor inverkan på det polisiära arbetet. Fordonsuppgifterna som samlas in ger polisen möjlighet att lägga in bevakning på ett fordon och söka på ett fordon i efterhand.

Håkan Jarborg Eriksson, nationell samordnare för gränsnära brottsbekämpning hos polisens nationella operativa avdelning, Noa, berättar att uppgifterna ska samlas in i brottsbekämpande syfte.

Det nya systemet ska hjälpa polisen  att upptäcka, förebygga och förhindra brottslig verksamhet, utreda och lagföra brott, upprätthålla ordning och säkerhet samt fullgöra förpliktelser som följer av internationella åtaganden.

–  Det kan bland annat handla om att vi vill lokalisera en efterlyst person eller ett fordon i en pågående brottsutredning eller att identifiera ett fordon som har lämnat en brottsplats. Det kan också handla om att kunna utesluta att ett intressant fordon har passerat området, säger Håkan Jarborg Eriksson i ett uttalande.

Ny lagstiftning

En ny lagstiftning, som trädde i kraft i augusti 2023, ger polisen utökade befogenheter att använda ANPR-kameror i gränsområden.

Framöver kommer kamerorna att monteras upp på andra platser än Öresundsbron.

– Systemets funktionalitet kommer att utvecklas och successivt utökas också antalet kameror på olika platser i Sverige för att effektivisera polisens brottsbekämpande arbete, säger Håkan Jarborg Eriksson.

Den nya tekniken kommer inte att ha någon påverkan på trafiken och bilister kommer informeras om kamerabevakningen via skyltar i berört område. Polisen har rätt att behålla fordonsuppgifterna i sex månader, sedan kommer uppgifterna raderas.

Fakta: ANPR-kameror

- Polisens ANPR-system hanterar insamlad fordonsinformation. Fordonsinformationen samlas in via så kallade ANPR-kameror. Istället för att filma, så läser de automatiskt av passerande fordons registreringsskyltar och tar endast foton av fordonen. Inga foton tas i syfte att identifiera individer i fordonet. Trots det kommer bilden av fordonet att behandlas enligt polisens riktlinjer för allmän kamerabevakning som inkluderar kortare lagringstid och maskering.

- Genom dessa kameror kan polisen samla in fordonsinformation och fordonsrörelser i syfte att upptäcka, förebygga, förhindra brottslig verksamhet, utreda och lagföra brott, upprätthålla ordning och säkerhet samt fullgöra förpliktelser som följer av internationella åtaganden. Det kan handla om att lokalisera en efterlyst person eller ett fordon i en pågående brottsutredning eller att identifiera ett fordon som har lämnat en brottsplats.

- Att registrera en bevakning på ett registreringsnummer och att utföra en sökning, kräver att ett polisiärt ärende finns som anges vid registrering eller sökning.

- Implementeringen av förmågan att använda fordonsinformation och fordonsrörelser i brottsbekämpande syfte drivs via ANPR-projektet som är EU-finansierat genom Fonden för inre säkerhet (ISF). Fonden ger ekonomiskt stöd till aktiviteter som ska bidra till en hög säkerhetsnivå inom EU. 

Källa: Polisen

Foto: Johan Nilsson Øresundsbron

Text: Redaktionen