Resebolag lurar kunder – toppar svarta listan
2023 08 23
På onsdagsmorgonen publicerade e-tidningen Råd & Rön sin klassiska svarta lista över företag som struntar i beslut från Allmänna reklamationsnämnden, Arn.
På listan placeras 206 oseriösa näringsidkare som valt att inte göra rätt för sig mot kunden.
Totalt handlar det om miljontals kronor som inte betalats ut till kunder, trots påtryckningar från Arn.
De toppar listan
Värst av alla är resebolagen.
Samtliga företag med flest nya ärenden är rese- och flygbolag.
Det handlar bland annat om Royal Dutch Airlines (KLM), Norwegian, Lufthansa, LOT Polish Airlines, Bravofly, Ryanair och Travellink. I sin helhet rekommenderar Arn att reseföretagen och flygbolagen ska ersätta sina kunder med 764 438 kronor.
Spanskägda Travellink är den största boven i dramat.
Resebolaget har flest nya fall på svarta listan där man ännu inte betalat ut berättigad ersättning till resenärer. Den totala summan landar nästan på 100 000 kronor.
– I en lång rad fall har de låtit bli att betala tillbaka pengar för exempelvis inställda resor. De har alltså lämnat sina kunder i sticket utan att de får tillbaka pengar de har rätt till, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd & Rön, till TV4.
Lovar bättring
Efter topplaceringen på svarta listan utlovar Travellink en förbättring.
I en kommentar till Råd & Rön framhåller företaget att ersättning för inställda flyg ska betalas ut inom fyra dagar.
Travellink har tidigare lovat att kunder som inte fått ersättning skulle få det innan den 30 juli.
Ett löfte som inte uppfyllts, enligt Råd & Röns granskning.
Dessutom kvarstår flera problem gällande företagets kundhantering.
– Travellink har numera ett telefonnummer till sin kundtjänst på sin hemsida, men det krävs många klick för att hitta det och tyvärr saknas en nolla i början av telefonnumret, vilket kan ställa till problem för den som försöker ringa, rapporterar Råd & Rön.
Foto: Antony
Text: Redaktionen