Resebolag lurar kunder – toppar svarta listan

2023 08 23

På onsdagsmorgonen publicerade e-tidningen Råd & Rön sin klassiska svarta lista över företag som struntar i beslut från Allmänna reklamationsnämnden, Arn.

På listan placeras 206 oseriösa näringsidkare som valt att inte göra rätt för sig mot kunden.

Totalt handlar det om miljontals kronor som inte betalats ut till kunder, trots påtryckningar från Arn.

De toppar listan

Värst av alla är resebolagen.

Samtliga företag med flest nya ärenden är rese- och flygbolag.

Det handlar bland annat om Royal Dutch Airlines (KLM), Norwegian, Lufthansa, LOT Polish Airlines, Bravofly, Ryanair och Travellink. I sin helhet rekommenderar Arn att reseföretagen och flygbolagen ska ersätta sina kunder med 764 438 kronor.

Spanskägda Travellink är den största boven i dramat.

Resebolaget har flest nya fall på svarta listan där man ännu inte betalat ut berättigad ersättning till resenärer. Den totala summan landar nästan på 100 000 kronor.

–  I en lång rad fall har de låtit bli att betala tillbaka pengar för exempelvis inställda resor. De har alltså lämnat sina kunder i sticket utan att de får tillbaka pengar de har rätt till, säger Daniel Kjellberg, chefredaktör på Råd & Rön, till TV4.

Lovar bättring

Efter topplaceringen på svarta listan utlovar Travellink en förbättring.

I en kommentar till Råd & Rön framhåller företaget att ersättning för inställda flyg ska betalas ut inom fyra dagar.

Travellink har tidigare lovat att kunder som inte fått ersättning skulle få det innan den 30 juli.

Ett löfte som inte uppfyllts, enligt Råd & Röns granskning.

Dessutom kvarstår flera problem gällande företagets kundhantering.

– Travellink har numera ett telefonnummer till sin kundtjänst på sin hemsida, men det krävs många klick för att hitta det och tyvärr saknas en nolla i början av telefonnumret, vilket kan ställa till problem för den som försöker ringa, rapporterar Råd & Rön.

Foto: Antony

Text: Redaktionen


Storbank ändrar regler på Swish – “riktigt värdelöst”

2024 05 30

En av Sveriges storbanker inför nu nya regler för sina kunder som använder Swish.

Från och med 11 juni ändras villkoren för alla som tillfälligt höjer gränsen för hur stor summa som ska gå att swisha.

Det meddelar Handelsbanken i ett utskick till sina kunder.

Förändringen består i att det numera införs en betänketid på flera dagar om man behöver höja maxbeloppet för att kunna genomföra en betalning på minst 10 000 kronor vid ett och samma tillfälle.

Nyheten har fått spridning bland användare på sociala medier och bland annat delats av författaren Arne Kavastu Talving, som av bokbutiken Adlibris beskrivs som “en av Sveriges mest kända aktieprofiler”.

Två dagars framförhållning

“Planera din Swish-höjning”, lyder rubriken i Handelsbankens meddelande.

– Den 11 juni införs en fördröjning på 2 dagar när du tillfälligt höjer din beloppsgräns i Swish. Så om du ska swisha mer än 10 000 kronor vid ett tillfälle behöver du ha 2 dagars framförhållning, står det vidare.

Handelsbanken tillägger:

– Förändringen införs för att ge betänketid och förebygga bedrägerier. Mer information kommer på webb och i app.

"Riktigt värdelöst"

Arne Kavastu Talving är själv positiv till de nya reglerna.

– Det här tycker jag är bra, framhåller han på X.

– Tycker fler finansinstitut ska följa efter. Behöver man en större summa så vet man det i regel några dagar innan.

Andra kunder till Handelsbanken är dock inte lika nöjda. Tvärtom haglar kritiken mot storbanken efter det nya beskedet.

– Tycker det är jättedåligt för att inte säga katastrofalt dålig begränsning, uttrycker en missnöjd person på X.

– Riktigt värdelöst, skriver en annan.

– Att begränsa vuxna människors frihet med sina egna pengar är allt annat än bra.

– Otroligt dåligt beslut. Inget annat än överförmynderi. Swish skall inte ha någon övre gräns eller annan begränsning, precis som vanliga banköverföringar, uttrycker fler upprörda personer.

Alla kommentarer är dock inte negativa. Det finns även de som menar att risken att bli rånad på stora belopp minskar tack vare fördröjningen på två dagar.

Foto: Swish

Text: Redaktionen


EUROPA: Populär turistort förbjuder badkläder

2024 05 29

En uppskattad semesterort i Italien har tröttnat på hur turister klär sig på stan.

Semesterfirarnas beteende i nordöstra Italien har gått för långt.

Efter att lokalbefolkningen under en längre tid klagat på att turister inte byter om från sina badkläder när de lämnar stranden införs nu ett förbud mot bikini och badbyxor på badorten Lignano i Veneto, rapporterar 20 Minuten med hänvisning till lokala medier.

Ingen strandklädsel är numera tillåten utanför stranden.

– En sådan situation orsakar inte bara obehag för lokalbefolkningen, utan kan också ha en negativ inverkan på livskvaliteten, framhåller kommunfullmäktige i beslutet.

– Vi behöver ha respekt för en stad som är inriktad på turism och framför allt respekt för dess medborgare.

Det här gäller

I Veneto, där bland annat turistmagneten Venedig ligger, upplever man att man inte längre har något val än att införa förbudet.

Beteendet att promenera omkring i bikini anses stötande.

– Män måste bära t-shirt med sina badbyxor, medan kvinnor måste bära en passande topp över sin bikini eller baddräkt, framhåller reportern Lulse Faupel till den egna tidningen.

Reglerna gäller även barn från tolv år och uppåt.

Höga böter

Förbudet trädde formellt i kraft den 5 maj i år. Den som bryter mot de nya reglerna riskerar böter på 25 euro. Upprepade brott leder till böter på uppemot motsvarande nästan 6 000 kronor.

Samma regler finns sedan tidigare på flera andra italienska semesterorter. Bland annat har Trieste gjort samma sak och ett förbud diskuteras även i Jesolo.

Dessutom är det inte heller tillåtet att bära bikini eller badbyxor på andra områden än stranden i Barcelona och kroatiska kuststaden Split.

Klagats även i Sverige

Irritation finns inte bara på semesterorterna vid Medelhavet.

Även i Sverige har det klagats på samma sak.

Till exempel fick lanthandlaren Pär Renevall i den småländska turistmagneten Tolg utanför Växjö nog förra året och införde en ny klädkod som alla besökare måste följa.

Man behöver inte ha slips och finkläder på sig men dra på dig en t-shirt innan du går in här, sade han till SVT vid tillfället.

Han pekade på att det framför allt var de svenska turisterna som slarvade med klädseln.

LÄS MER: Klagomål på svenska turister – inför nya regler

Foto: Trend

Text: Redaktionen