Reseavdraget ändras – här är nya summan

2024 09 18

Skatteavdraget för resor till och från arbetet kommer att justeras.

Det meddelar regeringen i dag, tisdag.

Regeringen föreslår att beloppsgränsen för avdrag för arbetsresor höjs från 11 000 kronor till 13 000 kronor.

Höjningen aviseras i regeringens höstbudget och bedöms öka skatteintäkterna med 570 miljoner kronor per år.

Det här gäller 

Dagens beloppsgräns innebär att avdrag endast får göras på resor som sammanlagt överstiger 11 000 kronor per år. Det är endast kostnaden som överstiger 11 000 kronor som man har rätt att göra avdrag på.

Nu höjs alltså beloppsgränsen till 13 000 kronor per år.

Regeringen kommenterar beslutet i ett pressutskick.

– Beloppsgränsen är inte indexerad och behöver justeras med jämna mellanrum för att inte urholkas. Någon justering av beloppsgränsen har inte skett sedan den 1 januari 2017. Regeringen anser därför att gränsen bör höjas till 13 000 kronor, framhåller Tidöregeringen.

Då träder nya gränsen i kraft

Den nya beloppsgränsen föreslås träda i kraft från och med 1 januari 2026.

Förslaget bygger på en överenskommelse mellan regeringen och Sverigedemokraterna.

Omfattande fusk

Regeringens besked kommer endast några dagar efter att Skatteverket meddelat att man kommer utöka sina kontroller av reseavdraget.

Detta sedan över 600 miljoner kronor i felaktiga avdrag upptäckts under 2022 och 2023, rapporterar Vi Bilägare. Felaktiga utbetalningar har i synnerhet utgått till bilister som ansökt om avdrag trots att de inte har rätt till det.

Efter avslöjandet öppnade finansminister Elisabeth Svantesson (M) för förändringar i reseavdraget.

– Det är en diskussion vi måste ha med Skatteverket, sade hon till Sveriges Radio.  

Reseavdrag för bilresor kan bara användas av den som tjänar minst två timmar per dag på att jobbpendla med bil jämfört med att åka kollektivt.

Under 2023 gjorde 900 000 svenskar reseavdrag. Det finns inga uppgifter om hur många av de som gjort reseavdrag som åkt bil, respektive hur många som har åkt kollektivt.

Foto: W. Kei

Text: Redaktionen


JUST NU: Varning för flodvåg i Centraleuropa

2025 05 30

Kollapsen av glaciären Birch Glacier har orsakat stor förödelse i Schweiz.

Den närliggande byn Blatten har begravts under enorma mängder sten och is. Byns 300 invånare evakuerades tidigare i veckan.

Nu kan nästa katastrof inträffa.

Det enorma raset har dämt upp floden Lonza som normalt flyter genom dalen. Olika räddningsinstanser arbetar intensivt med att få bort stenmassorna, men tiden håller på att rinna ut.  

Enligt den schweiziska tv-kanalen SFR handlar det om några timmar innan floden svämmas över till följd av jordskredet.

Kan inleda massevakuering

Översvämningen befaras leda till en flodvåg, som kan orsaka stor förödelse.

Nu uppmanas invånare i närliggande kommuner att förbereda sig för massevakuering, rapporterar SFR.

– Risken för en flodvåg är fortsatt hög, rapporterar kanalen.

– Situationen har knappast förändrats. Fördämningen är fortfarande kvar och det är oklart om och vart vattnet kommer att rinna undan.   

Vidare uppger SFR att geologiska experter kommer genomföra en flygning över området senare i dag och göra en ny bedömning av situationen. Myndigheter kan dock inte placera ut personal i närheten av jordskredsområdet eftersom rasmassorna är instabila.  

FAKTA: Flodvåg

 - En flodvåg uppstår i ett vattendrag, ofta på grund av kraftig nederbörd, islossning eller dammbristning.

- När en flodvåg inträffar uppkommer en serie vågor som kan orsaka stor förödelse.

- I september 2023 drabbades Libyen av en förödande flodvåg. Dammarna i Derna och Abu Mansour brast, vilket släppte ut cirka 30 miljoner kubikmeter vatten. Omkring 6 000 personer omkom i katastrofen och över 8 000 personer rapporterades saknade. Uppemot 20 000 bostäder förstördes eller skadades.  

Foto: 

Text: Redaktionen


JUST NU: 15-årig pojke död i olycka

2025 05 30

En 15-årig pojke har förlorat livet av en olycka i Götene, Västra Götalands län.

Det bekräftar polisen på fredagsmorgonen.

Pojken har avlidit till följd av skadorna efter en otäck olycka under torsdagskvällen när en A-traktor körde av vägen.

En person, en yngre man i 15-årsåldern, har avlidit av sina skador. Anhöriga är underrättade, informerar vakthavande befäl från polisen.

20-åring anhållen

Det var vid 19-tiden igår kväll som polisen rapporterade en olycka söder om Kestad i Götene.

Fyra unga män skadades och samtliga fördes till sjukhus.

Polisen utreder händelsen.

– Förundersökning gällande vårdslöshet i trafik, vållande till kroppsskada samt olovlig körning, bekräftar myndigheten.

Rubriceringen har nu ändrats efter dödsbeskedet på morgonen.

– En person som var förare av fordonet, en man i 20-årsåldern, har anhållits efter händelsen och är misstänkt för grovt vållande till annans död, grovt vållande till kroppsskada, vårdslöshet i trafik.

Fordonet har tagits i beslag för att genomgå en teknisk undersökning.

Olyckorna har minskat

Enligt statistik från Transportstyrelsen har antalet A-traktorer ökat i Sverige. Däremot har antalet olyckor generellt börjat minska, visar en rapport från i höstas.

Under första halvåret 2024 skadades 226 personer i olyckor med a-traktorer.  En minskning med 17 procent jämfört med motsvarande period 2023.

Samtidigt ökade antalet registrerade A-traktorer med drygt 1 500 fordon till omkring 56 000.

Nya regler

I augusti 2023 började nya regler för A-traktorer att gälla. Bland annat infördes krav på att alla måste använda bälte, att det enbart får sitta en person på respektive plats och att fordonet endast får köra i högst 30 kilometer i timmen.

För två månader sedan ändrades direktiven på nytt efter nya körkortsdirektiv från EU.

Det nya direktivet innebär bland annat att fordonen kommer få köras i 45 km/tim.

Enligt EU-direktivet fastslås även åldersgränsen för att köra A-traktor till 16 år. Alltså ett år högre än åldersgränsen i Sverige.

Svenska ungdomar undantas dock från direktivet, vilket bland annat Riksförbundet M arbetat hårt för. Organisationen har förespråkat att åldersgränsen på 15 år bibehålls, samtidigt som högre krav på utbildning och säkerhet bör införas för att minska olycksriskerna.

Text: Redaktionen