Rekordusel utveckling – nattsvart läge enligt svenska folket

2023 03 28

Sveriges befolkning är mer pessimistiska än någonsin tidigare.

Det konstateras i den årliga mätningen från SOM-institutet, en oberoende undersökningsorganisation vid Göteborgs universitet.

– Utvecklingen i Sverige har under de senaste tio åren aldrig bedömts gå så mycket åt fel håll som nu, framhåller organisationen på Twitter och tillägger:

– En rekordpessimism.

67 mot 13 procent

– Allmänt sett, tycker du att utvecklingen i Sverige går åt rätt håll eller fel håll?

Så lät frågan som de tillfrågade deltagarna, som i undersökningen representerar svenska folket, fick svara på.

Hela 67 procent av respondenterna anser att utvecklingen går åt fel håll.

Enbart 13 procent anser det motsatta – att Sverige rör sig i rätt riktning.

Institutet framhåller också att partierna som förlorade valet har en stor ökning i andelen som anser att utvecklingen går åt fel håll, vilket beskrivs som ett väntat resultat.

– Oväntat är att även flera av partierna som vann valet blir mer negativt inställda, twittrar SOM-institutet.

Fler dystra rekord

SOM-institutet har även undersökt hur svenskarna bedömer sin egen personliga ekonomi.

Även här är läsningen är mycket dyster sådan.

– Ökningen av andelen som anser att den personliga ekonomin har försämrats har aldrig varit så stor från ett år till ett annat, meddelar organisationen.

Av de tillfrågade bedömer 34 procent att den har försämrats. Motsvarande siffra förra året låg på 15 procent.

Enbart 19 procent har angett att den egna ekonomin förbättrats.

Undersökt en rad frågor

Organisationen har även undersökt en rad andra frågor som bland annat visar följande resultat i korthet:

- En tydlig majoritet anser att nyhetsrapportering handlar för mycket om “det politiska spelet” och för lite om “politiska sakfrågor”.

- En kraftig uppgång i andelen som är för det svenska EU-medlemskapet (rekordnivå på 68 procent).

- Andelen som “varken är höger eller vänster” i politiken var 2022 på den lägsta nivån sedan SOM-institutet påbörjade mätningarna 1986.

- Andelen som anser att “miljö” eller “klimat” är det “viktigaste samhällsproblemet “minskar något medan andelen som anger “energi” stiger mer än någonsin.

- Fortsatt högt förtroende för SVT och TV4.

- Begränsat stöd för att smalna av public service.

Du kan läsa hela rapporten från SOM-institutet via deras hemsida genom att klicka här, eller deras utdrag som publicerats i korthet på Twitter genom att klicka här.

Foto: C. Erfurt

Text: Redaktionen


Matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 10 15

Priserna sjunker kraftigt på ett flera populära matvaror.

Det beskedet kommer i samband med att det på tisdagen konstaterats att inflationen sjunker till 1,6 procent mätt i KPI.

På listan finns bland annat grönsaker som purjolök, blomkål och gul lök. Den förstnämnda sjunker så mycket som 30,7 procent jämfört med för bara en månad sedan.

Även tomater och päron tillhör kategorierna som sjunker mest om man istället jämför med hur det såg ut i september förra året, meddelar Statistiska centralbyrån.

"Ovanlig utveckling"

Totalt sjunker priserna på grönsaker med 1,9 procent sedan augusti.

Även oljor och fetter sjunker, precis som bröd och övriga spannmålsprodukter.

Den varugrupp som sjunker mest (-2,1 procent) jämfört med för ett år sedan är fisk.

Sänkningarna spiller dock inte över på livsmedelspriserna överlag. Slår man ut siffrorna ökade priset på livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett med 0,6 procent jämfört med föregående månad.

– Det är en lite ovanlig utveckling jämfört med tidigare år, livsmedelspriserna brukar ofta sjunka i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

– Prisökningarna var störst på citroner, färska bär, och apelsiner. Samtidigt sjönk priserna på purjolök, blomkål och gul lök.

Produkterna som minskade mest i pris

Här är produkterna som minskat mest i pris.

Produkt

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Purjulök

-30,7

1,5

Blomkål

-8,9

0,5

Vitkål

-8,6

8,3

Gul lök

-7,2

-23,8

Lammkött

-5,6

-0,4

Färska champinjoner

-5,0

-4,1

Sallad

-4,6

-12,9

Gurka

-4,6

38,3

Här är varorna som höjs:

Produkter

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Citroner

18,8

18,9

Färska bär

17,4

-1,8

Apelsiner

14,4

-8,7

Djupfryst fisk

9,3

-5,3

Griskött

6,0

6,3

Choklad

4,7

19,5

Kaffe

3,6

6,5

Djupfrysta skaldjur

3,4

0,6

Prisförändringar i samtliga varugrupper:

Varugrupp

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Bröd/spannmål

-0,5

-0,9

Kött

0,8

2,2

Fisk

2,0

-2,1

Mjölk, ost och ägg

-0,1

3,1

Oljor och fetter

-1,3

1,2

Frukt

4,0

-0,7

Grönsaker

-1,9

0

Sötsaker och glass

0,5

6,7

Övriga livsmedel

1,2

2,1

Kaffe, te och kakao

3,1

7,2

Mineralvatten, läsk, juice

1,6

4,1

Livsmedel

0,4

1,7

Alkoholfria drycker

2,0

5,5

Källa: SCB

Text: Redaktionen


Massmejl till bilister– alla varnas för samma sak

2024 10 15

Nya bluffmejl cirkulerar.

På nytt kommer besked om att bluffmejl skickas ut till många svenskar.

Precis som tidigare är det i syfte att lura folk på pengar som mejlen skickas ut till allmänheten.

Den här gången rör det sig om bedragare som utger sig för att vara från Motormännens riksförbund.

Det framhåller branschorganisationen M Sverige via sin egen webbsida.

Har hört av sig

M Sverige förklarar.

– Vi har blivit kontaktade av flera personer, såväl medlemmar som icke-medlemmar, som fått ett mejl från någon som påstår sig vara Motormännens Riksförbund.

Logga i mejlet

Mejlet ser ut att komma från Motormännens Riksförbund och använder sig av M Sveriges logga.

– I mejlet, där loggan för Riksförbundet M Sverige används, sägs mottagaren ha vunnit en nödsats till bilen. För att kunna ta emot priset måste man först klicka för att komma till en ”undersökning”.

– Riksförbundet M Sverige har inget med detta att göra. Det är ett bedrägeri och bluffmejl, så kallat nätfiske, och är polisanmält.

“Inte bara medlemmar”

Mejlet skickas enligt branschorganisationen till allmänheten, och inte enbart till medlemmar i M Sverige.

– Inget tyder på att mejladresserna skulle komma från våra register, men M Sveriges logga används för att öka trovärdigheten i bluffmejlen.

Då ska du kontakta banken

Om man har angivit bank- eller kortuppgifter i mejlet så uppmanas man direkt ta kontakt med banken.

Bluff SMS- och mejl blir allt vanligare och det kan ofta vara svårt att veta vad som är äkta och vad som är bedrägeriförsök.

– Bluffmejl och bluff-sms är tyvärr väldigt vanligt och har som syfte att lura dig på pengar, kapa dina konton eller stjäla dina personliga uppgifter, förklarar Konsumentverket.

– När bedragare på olika sätt försöker få dig att lämna ut dina uppgifter kallas det nätfiske eller phishing. Var försiktig med vad du klickar på och lämna aldrig ut känsliga uppgifter som kontonummer och inloggningsuppgifter.

Att följa bankernas och polisens råd om bedrägerier är ett bra tips att följa.

Foto: J. Morgan

Text: Redaktionen