Rekordstort missnöje bland Sveriges bilister
2024 04 01
Svenska bilister uppvisar ett rekordstort missnöje.
Under början av 2024 har det inkommit rekordmånga anmälningar till Trafikverket.
Det rör sig om anmälningar från personer som har fått sina bilar skadade på grund av dåliga vägar.
Från början av året fram till den 4 mars har det inkommit 817 anmälningar, rapporterar P4 Skaraborg.
Det är ungefär lika många som för hela 2023 och hela 2022, uppger radiokanalen.
– Det är ett besvärligt läge, och i år har det varit extra mycket, verkligen, säger Felicia Danielsson, presskommunikatör på Trafikverket, till kanalen.
Vädret påverkar
Enligt Trafikverket beror problemet på snabba väderväxlingar.
Till exempel att det har kommit mycket nederbörd och snabbt växlat mellan plus och minus.
– Det här vattnet har frusit till is, expanderat och satt tryck på asfalten, och sedan så smälter den här isen. Då blir det ett hålrum under, och asfalten är då också lite försvagad, sedan kör man bilar på det här och då rasar det ner, förklarar Danielsson.
Upprop för bättre vägar
De svenska vägarnas skick har dock varit en väldigt omdebatterad fråga på senare tid.
I december 2023 startade Transportföretagen ett upprop i form av en namninsamling för att råda bot på landets dåliga vägskick, rapporterade SVT Dalarna.
– Vi vill samla den breda allmänheten för att uppmärksamma politikerna på att vägarna behöver förbättras, sade Mattias Holmqvist, pressansvarig på Transportföretagen, till kanalen.
Nato ställer nya krav
I Transportföretagens årliga analys över tillståndet på landets statliga vägar, som presenterades den 24 mars, framhölls att den så kallade underhållsskulden på det svenska vägnätet har ökat mellan 2022 och 2023.
11 procent av de statliga vägarna var i mycket dåligt skick 2023, enligt analysen.
De framhåller också att Natomedlemskapet ställer nya krav på att vi ska underhålla våra vägar.
– Sveriges Natomedlemskap har gett ytterligare ett argument till varför vi behöver satsa mer på underhållet. Vår analys visar att vårt svenska vägnät, som är byggt av generationer före oss, inte lever upp till de krav som Natomedlemskapet ställer på oss, framhåller Marcus Dahlsten, VD på Transportföretagen.
Foto: Miguel Teirlinck
Text: Redaktionen