VAL 2022: Regeringsförhandlingar har inletts

2022 09 12

Högerblocket har redan inlett regeringsförhandlingar. Det uppger en högt uppsatt källa i Moderaterna.

Vid lunchtid anlände SD-ledaren Jimmie Åkesson till M-kansliet.

Senare under dagen förväntas även Liberalernas Johan Pehrson bege sig till kansliet.

Enligt en centralt placerad källa i Moderaterna träffas parterna för att diskutera en framtida högerregering, rapporterar Aftonbladet. 

Beslutet togs redan i natt. 

– Internt beskrivs det som ett slags förberedande samtal men i praktiken är det ju regeringsförhandlingar som nu inleds, säger källan till Aftonbladet. 

Ebba Busch stannar hemma

Samtliga högerledare förväntas dock inte besöka M-kansliet under dagen.

Kristdemokraternas relation med Moderaterna är redan stark. Därmed får samtalen med Ebba Busch vänta.

– Ebba och Ulf har redan så tät kontakt och vet var de har varandra, säger M-källan till Aftonbladet.

Inget att säga

Jimmie Åkesson lämnade M-kansliet vid 13-tiden.

Han vill inte kommentera vem han träffade och vad som diskuterades.

– Vem jag har ätit lunch med tror jag inte är av allmänintresse just nu. Vem jag har ätit lunch med tror jag inte är av allmänintresse just nu, säger Åkesson till Expressen.

Liberalerna säger nej

Tidigare under dagen har Liberalerna meddelat att partiets nej till SD i en regering står fast.

– Liberalerna släpper inte fram Sverigedemokraterna i regering, konstaterade EU-parlamentarikern Karin Karlsbro (L) i en intervju med SR.

Vill ha ministerposter

Samtidigt har SD uppgett att partiet kommer att ställa hårdare krav i regeringsförhandlingarna, eftersom rösträkningen tydligt indikerar att SD kommer att bli största parti i högerblocket.

– Det är klart att vi måste kunna diskutera ministerposter, det är klart att vi måste kunna prata statsministerposten och talman och presidieposter i de olika riksdagsutskotten, säger partisekreterare Richard Jomshof till SVT på måndagsmorgonen.

På Twitter framhåller L-ledaren Johan Pehrson att det inte är läge att gå händelserna i förväg.

– Fortsatt jämnt. Sluträkningen inte klar. Snart samlas den nyvalda Riksdagen. Medborgarna har sagt sitt. Nu förhåller vi oss till detta, betonar Pehrson.

LÄS MER: KÄPPAR I HJULET FÖR SD:s MINISTERKRAV

Foto: Moderaterna Axel Adolfsson Johan Pehrson resp Jimmie Åkesson

Text: Redaktionen


Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

2024 10 09

Julen har kommit till de svenska varuhusen.

Löven på träden har inte ens hunnit skifta färg innan adventsljusstakar, jultomtar, pepparkakor och julmust har dykt upp på hyllorna i svenska butiker. 

Alldeles för tidigt enligt vissa, när julsakerna till och med konkurrerar med Halloweenprydnaderna.

Alla håller dock inte med.           

– De allra flesta tycker att det roligt med julprylarna, men det är klart några tycker att det är för tidigt så det är dubbelbottnat, har exempelvis Annica Svanberg, butikschef på Blomsterlandet i Uddevalla, sagt till Bohuslänningen vid ett tidigare tillfälle.        

Rusta-produkt har blivit viral       

Jula, Biltema, ÖoB och Rusta är bara några exempel på butiker som i början av oktober har slängt upp julpyntet.

Den sistnämnda butiken har i år spetsat sitt utbud inom kategorin. Och det har gett resultat – i Norge.

Där stjäl nämligen en produkt hela rampljuset, rapporterar norska medier.

Det handlar om en dekorationslampa i form av en enhörning som blivit fullkomligt viral på bland annat Tiktok.

– En snabb sökning i sociala medier visar att videor med enhörningen har flera hundra tusen visningar, skriver exempelvis Dagbladet.   

Säljs även i Sverige   

Enhörningen (se bild nedan) finns även i de svenska Rusta-butikerna.

– Lampan är formad som en enhörning och lyses upp av kallvita LED-lampor som får ytan att komma till sin fulla rätt, framhåller Rusta på sin hemsida.

Varför dekorationen har fått sådan fart i sociala medier är oklart.

Men inte desto mindre välkomnas det av varuhuset självt. Och att det gett effekt råder det inget tvivel om.

– Vi tycker det är kul att enhörningen har blivit viral på TikTok och det avspeglas även i efterfrågan på lagret, säger Erlend Kramer, chef för Rusta i Norge, till Dagbladet.

Psykologen: Bra metod mot depression

Hur tidigt det är okej att börja julpynta är en fråga som delar svenska folket.

Men faktum är att psykologer hävdat att ju tidigare man gör det – desto gladare blir man.

– Det är faktiskt en av de mest effektiva metoderna mot depression. Det kallas för beteendeaktivering och det innebär att man försöker göra det som känns intressant eller kul, även fast man inte känner för det, har psykologen Dan Katz sagt till SVT:s Morgonstudion vid ett tidigare tillfälle.

Foto: MarcusOscarsson.se resp Kraken Images

Text: Redaktionen


Här är Sveriges sämsta mobiloperatör – har miljontals kunder

2024 10 08

Svenska folket har nu utsett den bästa och sämsta mobiloperatören.

Svenska mobilkunder har fått sätta betyg på operatörerna och det tycks vara de mindre bolagen som gör bättre ifrån sig.

Svenskt kvalitetsindex har rankat de mobiloperatörer som får bäst och sämst betyg.

Bäst betyg får uppstickaren Vimla, där 81 procent av kunderna är nöjda.

Det rapporterar sajten Mobil.

Får sämst betyg

Betygen är tuffare mot de större operatörerna.

Allra sämst betyg får Tre, som har ungefär 2,6 miljoner kunder i Sverige.

Där ligger kundnöjdheten på 66,7 procent, samtidigt som även Tele2 och Telenor får liknande betyg, om än något bättre.

Det spelar roll

Svenskt kvalitetsindex förklarar vad det är som kunder främst ser som viktiga egenskaper hos teleoperatörerna.

Service och support är av stor vikt, menas det.

– Mycket av det som sågs i fjol förstärks i årets studie. Det betyder att frågor relaterade till service och support är fortsatt viktiga. 

– Det är dock inte bara servicerelaterade frågor som påverkar nöjdheten, själva mobiltjänsternas egenskaper spelar åter en större roll. Och vad som gör kunderna nöjda varierar dock stort mellan olika segment.

Olika segment

Det tycks vara olika saker som prioriteras om man jämför de större operatörerna med de mindre.

– För de större traditionella aktörerna som erbjuder en bred palett av telekomtjänster är servicefrågorna fortsatt helt centrala, fortsätter Svenskt kvalitetsindex.

– För mindre aktörer – så kallade ”fighter brands” – är det snarare produktegenskaperna som avgör om en kund är nöjd eller inte. 

Relativt hög nivå

I branschen tycks kundnöjdheten dock vara förhållandevis hög i jämförelse med andra branscher.

– Årets SKI Mobil visar att branschens kundnöjdhet är fortsatt hög, även om betygen är något lägre än förra året, förklarar Svenskt kvalitetsindex vidare.

– Trenden att företagskunderna är mer nöjda än privatkunderna håller i sig liksom det faktum att mindre ”fighter brands” når högst betyg inom båda segmenten.  

Foto: L. Villasmil

Text: Redaktionen