Regeringen svarar på kravet om pristak på mat

2023 03 08

Tidigare idag krävde Vänsterpartiet att regeringen ska införa ett pristak på livsmedel.

Nu kommer regeringens svar.

Och de dömer ut förslaget – fullständigt.

– Att sätta ett pristak och kanske reglera det i lag är en riktigt dålig idé som inte kommer fungera i Sverige och som inte fungerat på andra ställen, säger finansminister Elisabeth Svantesson (M) till Sveriges Radio Ekot.

– Politiker ska inte, och kan inte, bestämma priset på mat, säger hon också när SVT talar med henne under onsdagseftermiddagen.

"Blir tuffare för hushållen"

Enligt finansministern är det istället regeringens uppgift att bekämpa inflationen.

Hon menar att regeringen stöttar de hushåll som har det tuffast genom att fortsätta driva en återhållsam budget.

– Att bekämpa inflationen är A och O för om priserna fortsätter öka, då kommer det bli ännu tuffare för hushållen i framtiden, säger Elisabeth Svantesson.

Ekonomer oeniga

Finansministern får medhåll av flera nationalekonomer Ekot talat med.

– På sikt har prisregleringar inga positiva effekter på inflationstakten. Den kan möjligtvis under kort sikt maskera inflationstrycket, säger Lars Jonung, professor emeritus vid Lunds universitet.

Andra ekonomer menar dock att regeringen skulle kunna göra mer för att stötta hushållen utan att det får mer än en marginell effekt på inflationen.

Detta enligt en ny studie av Konjunkturinstitutet.

– KI:s rapport visar att ganska stora finanspolitiska åtgärder skulle ha försumbara effekter på inflationen, säger Andreas Wallström, prognoschef på Swedbank, till Svenska Dagbladet.

Ett förslag som nämns är sänkt inkomstskatt men mer pengar till Sveriges kommuner och regioner.

Skenade till nya rekordpriser

Matpriserna skenade till nya priser i februari. I genomsnitt var ökningen 2,5 procent – störst sedan Matkollen började sina mätningar 2015.

– Regeringen kan inte bara stå bredvid och be oss konsumenter jämföra priser, säger Vänsterpartiets partiledare Nooshi Dadgostar till SVT.

Modellen som Vänsterpartiet efterfrågar är en sådan som i Frankrike, där regeringen har fryst matpriserna under en tremånadersperiod till lägsta möjliga pris.

Uppmanade hushållen

Häromveckan uppmanade riksbankschefen Erik Thedéen hushållen att inte acceptera de dyraste priserna i livsmedelsbutikerna för att bromsa inflationen.

– Då får vi ju en process i till exempel livsmedelshandeln som kommer dämpa de där smör- eller semmelpriserna, sade han till SvD.

Oppositionen har dock, utöver Vänsterpartiets förslag idag, vädjat till regeringen att agera.

– Det här är på allvar. Människor riskerar förlora sina jobb, hamna hos Kronofogden för att de inte kan betala sina räkningar, eller i värsta fall inte ens ha råd att sätta mat på bordet, framhöll tidigare finansminister Mikael Damberg (S) på Facebook nyligen.

LÄS MER: Kräver att Ica och Coop kallas till regeringen

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet resp M. Lin Kim

Text: Redaktionen


20 november 2025

Nytt krav i bilbesiktningen – många kan få anmärkning

2025 11 20

Under flera års tid har klagomålen haglat från bilister över hela landet.

Folk bländas på vägarna av mötande bilar, trots att bilarna kör med halvljus.

Så lyder den växande kritiken som till och med har resulterat i att en protestgrupp, Lightmare, grundats i Storbritannien för att få bukt med problemet.

Vi gör en översyn av vilka krav som ska ställas vid en bilbesiktning. Kontroll av belysning är ett av flera områden som vi tittar på, sade Transportstyrelsens utredare Anders Gunneriusson till Sydsvenskan i våras.

På gång till sommaren

Nu kommer nya besked i frågan.

Målet är att nya regler i bilbesiktningen gällande de starka halvljusen ska finnas på plats till sommaren 2026.

– Klagomålen om bländning har funnits länge, men det är framför allt de senaste åren som det ökat på grund av den nya tekniken, säger Anders Gunneriusson till SR på torsdagen.

Det handlar om Xenon och LED-strålkastare på moderna bilar.

Ljusen är så starka att folk blir bländade även om helljuset är avaktiverat. Det går dock att ändra genom att man vinklar om ljusen, och det är på den punkten det nya kravet ska gälla.

– Det finns idag en tolerans i regelverket för att man ska kunna ha last i fordonet, men är fordonet olastat ska man ha en bra nedvinkling och det kan innebära att en del fordon kan behöva justeras, säger Anders Gunneriusson.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Många kan få anmärkning

När de nya reglerna träder i kraft kan en direkt konsekvens bli att bilägare därmed får en anmärkning. Det innebär att en verkstad måste justera strålkastarna.

Anders Gunneriusson har tidigare sagt att han inte utesluter att en del även kan behöva byta ut sina lampor helt och hållet.

– Men det är upp till verkstaden att avgöra, sade utredaren till Sydsvenskan i mars.

LÄS MER: Bransch skriker efter personal – här finns jobben

Foto: A. Podrez

Text: Redaktionen


20 november 2025

Kaos på E4 – folk fast i bilar hela natten

2025 11 20

Snön har dundrat in över Sverige det senaste dygnet.

Det har fått kraftig påverkan på trafiken.

Värst är kanske läget på E4 mellan Gävle och Söderhamn.

Tre stycken olyckor har påverkat trafiken sedan strax efter midnatt och det råder “mycket stor påverkan”, uppger Trafikverket.

Flertalet stillastående fordon på sträckan mellan Tönnebro och Sörljusne. Bärgning samt plogning pågår på flertalet ställen, framhåller myndigheten.

För närvarande hoppas Trafikverket att trafiken kan komma igång igen klockan 09 – men det är enbart en preliminär prognos.

Förbereder för evakuering

Drabbade bilister på sträckan uppger på morgonen att de suttit fast i köer i över sex timmar.

Efter Gävle började köbildningen. Först stod vi still i två timmar, sedan kom en bärgare och drog bort en bil och då kunde vi köra typ 100 meter innan vi blev stående igen, säger bland annat Jennie Söderberg, som suttit fast hela natten, till Expressen.

Enligt Jennie är det en stor utmaning att överhuvudtaget hålla sig vaken. Hon riktar skarp kritik mot Trafikverket.

– Det är för dåligt av Trafikverket att de inte har kunnat röja. Vi bor uppe i Norrland och ska vi ha ett levande land så måste vi som bor där kunna vara på jobbresor i södra Sverige och sen kunna ta oss hem. 

Strax före klockan 09 meddelar Trafikverket att bandvagnar sätts in för att evakuera folk från vägen, rapporterar SVT.

– De kan inte flytta på bilar eller lastbilar men de kan transportera förnödenheter och evakuera människor om det skulle behövas, säger myndighetens presskommunikatör Felicia Danielsson till kanalen.

LÄS MER: Från första december: Hårdare tag mot Sveriges bilister

Organge varning

För närvarande gäller ingen vädervarning för snön i norra Sverige under torsdagen. Det gör det däremot i Götaland. 

I sju län, Skåne, Halland, Blekinge, Kronoberg, Jönköping, Kalmar och Östergötland, råder gul varning för snöfall fram till och med klockan 23 ikväll.

– Det kan vara svårt att ta sig fram i trafiken på grund av snö på vägar, trafikolyckor eller stillastående fordon, framhåller SMHI och fortsätter:

Dessutom har orange varning, den näst högsta varningsnivån, utfärdats i norra Kalmar län. Folk i området uppmanas att inte ge sig ut på vägarna.

– Snöfallet drar långsamt norrut, vilket gör att de norra delarna av varningsområdet berörs först från sennatten mot torsdag. De största mängderna väntas i östra delen av varningsområdet.

LÄS OCKSÅ: Ryanair är för dåliga – flygningar förbjuds

Arkivfoto: A. Fastovets

Text: Redaktionen