JUST NU: Regeringen öppnar för speciallösning åt Ukraina

2022 08 11

Sverige kan börja tillverka vapen som ska öronmärkas till det krigsdrabbade landet.

Det går åtminstone inte att utesluta, uppger försvarsminister Peter Hultqvist (S) för SVT.

Han vill dock inte lämna något konkret besked om när en sådan speciallösning i så fall skulle kunna bli aktuell.

– Det är för tidigt att säga, säger Hultqvist till kanalen.

Tre länder står redo

Frågan kom upp i samband med ett toppmöte i Köpenhamn där 17 försvarsministrar och representanter från totalt 26 länder, inklusive Sverige, sammanträdde.

Enligt Hultqvist har tre länder redan anmält intresse för att tillverka vapen som är helt och hållet öronmärkta för Ukraina: Slovakien, Polen och Tjeckien.

– Vi räknar med att konflikten blir långvarig och därför menar vi att de leveranser som hittills varit ska kompletteras med direkt produktion, säger den svenska försvarsministern till SVT.

Tittar på fler lösningar

Sverige skulle kunna adderas till den listan av länder.

– Vi tittar på vad vi ytterligare kan ge i form av militärt materiell och stöd, kompletterar Hultqvist till Sveriges Radio.

500 miljoner kronor

Regeringen meddelade förra veckan att Sverige kommer att bidra med stora utbildningsinsatser till ukrainsk militär.

I slutet av juni gav man också besked om konkret militärt stöd.

– Stödet består av material som Ukraina efterfrågat, till exempel pansarvärnsvapen, understödsvapen samt minröjningsutrustning. Totalt uppgår detta stöd till ett värde av cirka 500 miljoner kronor, framhöll regeringen då i ett pressmeddelande från Försvarsdepartementet.

Nytt möte i september

På mötet i Köpenhamn kom länderna också överens om att upprätta en fond som ska syfta till att säkra ekonomiska medel för att producera vapen åt Ukraina, skriver SVT.

Ett nytt möte hålls i september då deltagarländerna förväntas konkretisera insatserna inom utbildning, minröjning och vapenproduktion för Ukraina.

Följande länder deltog på konferensen:

- Sverige
- Danmark
- Norge
- Ukraina
- Storbritannien
- Island
- Finland
- Estland
- Lettland
- Litauen
- Polen
- Tjeckien
- Nederländerna
- Slovakien
- Tyskland
- USA
- Bulgarien
- Rumänien
- Japan
- Australien
- Frankrike
- Georgien
- Nya Zeeland
- Sydkorea
- Slovenien
- Kanada

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Chokladtillverkare går i konkurs

2025 02 04

Chokladtillverkaren Choki AB går i konkurs.

På måndagen kommer ett nytt konkursbesked.

Den här gången är det chokladtillverkaren Choki - som bland annat låg bakom Huski-chokladen - som tvingas tacka för sig.

Det rapporterar Breakit.

Går i konkurs

Huski har uppmärksammats efter att ha nått sponsringsavtal med bland annat fotbollsklubben Hammarby, och har även synts på Formel 1-bilar.

Choki har dock kämpat med vad som beskrivs som “blygsamma intäkter” samtidigt som kostnaderna för sponsringsavtalen har varit stora.

År 2022 gjorde Choki enligt Breakit ett förlustresultat på 114 miljoner kronor.

“Avvecklar verksamheten”

Under våren 2024 gick dotterbolaget Choki Sweden AB i konkurs - och nu sker det samma med moderbolaget.

– Styrelsen har under verksamhetsåret arbetat med att avveckla verksamheten. Under denna process har flera konflikter uppstått med sponsorer och sponsoravtalet, framgår i ett dokument som Breakit fått tag på.

Enligt den senaste årsredovisningen gjorde Choki AB ett förlustresultat på 79 miljoner.

Konkurserna minskar

De senaste åren har präglats av många konkurser i en rad olika branscher.

En ny rapport från kreditinformationsföretaget UC visar dock att antalet företagskonkurser minskade med 19 procent i januari jämfört med samma period föregående år.

“Tecken på ljusning”

UC förklarar.

– Efter ett år av berg- och dalbana gällande företagskonkurser noteras nu tecken på ljusning. UC noterar en minskning av konkurser inom byggsektorn, där antalet konkurser minskade med 15 procent. 

– Inom detaljhandeln minskade konkurserna med 8 procent. Hotell- och restaurangbranschen visade också en minskning av konkurser med 18 procent.

– Det är glädjande att vi nu ser tecken på ljusning, men det är för tidigt att säga om vi har nått en brytpunkt, säger Vlasta Valan, Data scientist på UC.

Näringslivet hoppas på att ytterligare räntesänkningar från Riksbanken ska få fart på konjunkturen igen och att svenska konsumenter ska våga spendera mer pengar.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen