Regeringen kallar till omedelbart krismöte

2024 07 04

Regeringen kallar till ett omedelbart krismöte på torsdagen.

Bakgrunden är att man fruktar grova våldsbrott, bland annat redan nu under sommaren.

Det rapporterar P4 Stockholm.

Risken är stor att folk kan bli mördade eller utsatta för andra allvarliga dåd  av unga människor och barn, framhåller Sveriges Kommuner och Regioner, SKR.

Fullt på vårdhemmen

Myndigheten pekar på att 58 personer just nu står i kö för att placeras på så kallade Sis-hem.

Men det är fullt på hemmen vilket försätter individerna i någon form av limbo.

Ungdomarna är i akut behov av slutenvård enligt Lagen om vård av unga, LVU, och om de inte placeras inom kort bedöms alltså risken som stor att nya grova brott begås.

Enligt SKR råder det platsbrist i hela Sverige, men läget är som värst i storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö.

– Väntetiderna bedöms till fem eller sex veckor, uppger radiokanalen.

Måste bort från gatan

Den akuta platsbristen får konsekvenser för såväl förebyggande som pågående arbete mot brottsligheten bland unga.

Man menar att mord begås av barn och att de 58 personerna i kö måste bort från gatan.

– Situationen har allvarlig påverkan på socialtjänstens och polisens förmå att utföra sina uppdrag, att skydda barn och unga och att skydda allmänheten, uttrycker SKR i en hemställan direkt till regeringens socialtjänstminister Camilla Waltersson Grönwall (M).

Polisen går ut med sommarvarning

Beskedet och krismötet kommer även kort efter att polisen gått ut och varnat för att rekryteringen av barn till kriminella gäng ökar under sommarveckorna.

Den sociala kontrollen och de sociala sammanhangen minskar, vilket gör det lättare för nätverken att komma åt barnen. Inte sällan inleds det med “oskyldiga saker och symboliska belöningar som sedan leder till grövre brottslighet”, framhåller Polismyndigheten.

Vi ser att kriminella gäng utnyttjar barn och unga i hela landet, även här i polisregion Öst. Det sker i allt ifrån större städer till landsbygd. Det som tidigare kunde handla om att vakta en port och hålla utkik efter polisen har utvecklats till brutala morduppdrag, säger Jens Isgren, operativ koordinator i polisregion Öst, i en kommentar.

"Fruktansvärda konsekvenser"

Han tillägger:

– Det går definitivt inte att lite på de här uppdragsgivarna. Du kan bli tillsagd att spränga en port för att skrämmas lite, men det kan finnas mycket större bakomliggande motiv som du inte känner till, exempelvis kopplat till främmande makt. 

– Det som kan verka handla om att placera ut en fejkbomb kan visa sig vara en skarp bomb som riskerar att skada både ungdomen själv och andra. Det kan få fruktansvärda konsekvenser, säger Jens Isgren.

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


UPPGIFTER: Yrkesförbud införs – tusentals kan bli av med jobbet

2025 05 16

I dag jobbar över 6 000 svenskar som telefonförsäljare, enligt Statistiska centralbyrån, SCB.

Snart kan många bli av med jobbet.

Enligt uppgifter till SVT vill regeringen utreda ett förbud mot telefonförsäljning.

Detta eftersom en granskning av Konsumentverket visar på återkommande brister hos företag som bedriver telefonförsäljning.

Företagens samtal till kunder har ofta uppfattats som aggresiva och manipulativa.

Regeringen anser att det finns allvarliga problem med telefonförsäljning inom vissa branscher. Därför överväger de nu att införa ett förbud mot telefonförsäljning av lotterier, försäkringar, krediter, elavtal och spel, rapporterar tv-kanalen.

Vill se hårdare tag

Konsumentverket har krävt hårdare tag mot telefonförsäljning – bland annat ett förbud mot försäljning av lån.

– Det är försäljningsmetoden som sådan som är problematisk. Extra svårt är det för utsatta målgrupper som äldre, personer med kognitiva funktionsnedsättningar eller de med låga kunskaper i svenska, skrev myndighetens generaldirektör Cecilia Tisell på DN Debatt i oktober.

Det här gäller

I dag finns det flera regler som företag som säljer varor eller tjänster via telefon måste förhålla sig till.

De måste bland annat få ett skriftligt godkännande från kunden.

Ett skriftligt godkännande kan ske på olika sätt. Kunden kan till exempel:

  • skriva under ett papper
  • godkänna avtalet via e-post eller sms
  • godkänna via e-legitimation, som till exempel bank-ID.

Företagen måste också ge tydlig information om sitt erbjudande och vilka villkor som gäller. De måste även informera om att samtalet har ett försäljningssyfte, fastslår Konsumentverket.

Kunden ska informeras om:

  • vad det är för företag
  • vilka varor eller tjänster som säljs
  • telefonförsäljarens namn
  • om försäljaren är anställd av företaget eller arbetar på uppdrag av företaget

Rätt att ångra sig

Den som tackar ja till ett erbjudande via telefon har i regel 14 dagars ångerrätt.

Kunder har rätt att anmäla företag som inte följt reglerna. Anmälan kan bland annat göras om:

  • ett företag inte följt reglerna om skriftligt godkännande
  • företaget har varit otydliga med villkoren för varan eller tjänsten.

Dessutom kan anmälan göras mot företag som använder sig av olämpliga säljmetoder. Det kan handla om fall där företaget:

  • medvetet ger felaktig eller vilseledande information vid säljtillfället
  • har aggressiva eller påstridiga säljare
  • skickar en vara utan att du beställt
  • skickar en faktura utan att du beställt
  • medvetet lurar och riktar sig till utsatta grupper, till exempel äldre och sjuka.

Källa: Konsumentverket

Foto: Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen


Många får samma samtal just nu – “Lägg på luren!”

2025 05 15

Polisen går nu ut med en varning för bedrägeriförsök.

På torsdagen går polisen ut med en varning till allmänheten.

Detta med anledning av att bedragare har börjat ringa och sms:a till folk och utge sig komma från polisen.

Det rör sig om bedrägeriförsök som kan vara svåra att identifiera – och polisen går därför nu ut med information om hur man skyddar sig på bästa sätt.

Polisen varnar

Bedrägeriet inleds enligt polisen med att det kommer ett sms signerat ”Polisens SMS”, följt av ett telefonsamtal från ett dolt telefonnummer. 

Gärningspersonerna har förberett ett manus där de uppger att de kommer från polisen och att du har blivit utsatt för ett brott, eller att dina bank- eller personuppgifter förekommer i en utredning.

– Ett vanligt tillvägagångssätt är att bedragarna försöker stressa och skrämma sina offer, meddelar polisen.

“Oroväckande tillvägagångssätt”

Dick Johansson, operativ koordinator vid polisens nationella driftcenter, kommenterar situationen.

– Dessa bedragare använder sig av polisens ord och begrepp som vi använder i vardagen när vi är i kontakt med allmänheten, och dessa personer är väl förberedda inför samtalet, säger han.

– Det är oroväckande tillvägagångssätt att man utger sig komma från polisen och det är något som i förlängningen kan skada förtroendet för polisen.

“Lägg på luren!”

Polisen förklarar att bedragarna ofta låter telefonsamtal pågå länge för att den som blir uppringd inte ska kunna kontakta anhöriga eller polis.

Polisen riktar en tydlig uppmaning till den som blir drabbad.

– Lägg på luren! Om du blir misstänksam under ett telefonsamtal, avsluta samtalet så tidigt som möjligt, understryker polisen.

– En seriös aktör skickar aldrig hem personal till ditt hem för att hämta upp värdesaker.

Även Riksbanken

Under de senaste åren har bedrägerierna ökat i Sverige.

Även Riksbanken har gått ut med en liknande varning.

Det kan du läsa mer om genom att klicka nedan:

Riksbanken varnar svenskarna – “Är helt falskt”

Foto: G. Lambert

Text: Redaktionen