Regeringen går fram med kritiserat förslag om snus

2024 02 16

Regeringen tar nu ett steg framåt i processen att justera priserna på snus och cigaretter.

På fredagen meddelar regeringskansliet att man fattat beslut om en lagrådsremiss med förslag om sänkt skatt på snus och samtidigt höjd skatt på cigaretter.

Motiveringen är att man vill se en tydligare återspegling av hälsofaran mellan de två tobaksalternativen.

Konkret innebär det att skatten på tobakssnus sänks med cirka 20 procent, motsvarande cirka tre kronor för en dosa snus i butik.

Skatten för cigaretter höjs med ungefär nio procent.

 – Hälsoeffekterna varierar stort mellan snus och exempelvis cigaretter. Det är mot ljuset av detta fullt rimligt att återspegla den skillnaden även i skattepolitiken så att det mer hälsosamma alternativet blir cirka tre kronor billigare, säger Oscar Sjöstedt, ekonomisk-politisk talesperson för Sverigedemokraterna.

Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 november 2024.

"En katastrof"

Förslaget väckte redan i höstas stor kritik.

Organisationen A non smoking generation kallade det för “en katastrof”.

– Vi behöver hjälpa människor att sluta snusa, inte fler som snusar, sade organisationens generalsekreterare Helen Stjerna till TV4 i september.

Hon utvecklade kritiken i en debattartikel.

 Forskning visar att statsministern har fel när han lyfter fram snuset som ett sätt att sluta röka. Att ersätta ett nikotinberoende med ett annat kan aldrig kallas att värna folkhälsan, framhöll Helen Stjerna i Sydsvenskan.

"Rakt av osmakligt"

Även tidigare socialminister Lena Hallengren (S) stämde in i kritiken, som även uppmärksammade att Ulf Kristersson deklarerat att statsministerns favroitsnus, Göteborgs Rapé, är svartlistat av Ukraina på grund av att ägaren har kvar verksamheten i Ryssland.

– Jag tycker det är anmärkningsvärt att du gör reklam för snus. Att du som är Sveriges statsminister dessutom lyfter ett snus som är svartlistat av Ukraina är faktiskt rakt av osmakligt, uttryckte hon i en kommentar.

"Uppmuntrar ingen"

Ulf Kristersson svarade på kritiken.

För Expressen uppgav han att han svarade Göteborgs Rapé eftersom det är den snussort som han använde när han snusade för 30 år sedan.

– Jag uppmuntrar ingen att snusa. Jag tror att det finns tillräckligt många svenskar som har olika favorituppfattningar eller hatuppfattningar om olika snussorter, så jag kunde lika gärna avslöja vad jag själv brukade använda, sade Kristersson.

Foto: Swedish Match Peter Knutson

Text: Redaktionen


Klassiskt klädföretag i konkurs – 60 butiker drabbas

2024 05 13

Ett klassiskt modebolag med Lotta Engberg som stort affischnamn kastar in handduken.

I över 60 år har man hållit igång verksamheten. Bland annat distribuerar bolaget varumärkena Cappuccino och Murrey som exempelvis säljs hos den etablerade klädkedjan Sandströms med ett tiotal butiker över stora delar av Sverige.

Men nu går det inte längre.

Från och med juni försätts den fristående inköpsorganisationen Desam Fashion Group i konkurs, rapporterar Market.

Säljer till 60 butiker

Desam bildades 1962 i Göteborg och har sedan 2015 kämpat med vikande omsättning. På sju år har den sjunkit med 44 miljoner.

– Det är fortsatt utmanande att nå högre volymer och att bibehålla en relevant marginal. Utvecklingen för fysiska butiker möter många utmaningar med utveckling av digital handel och en allmän oro hur konsumtion för kläder kommer att utvecklas, framhåller Desam i sin årsredovisning.

Konkursen blir kännbar för klädbutiker över stora delar av landet.

Desam har 15 delägare med ett 40-tal butiker, men enligt årsredovisningen från 2022 har man sålt kläder till omkring 60 självständiga modebutiker.

Butiker som nu alltså blir utan Desams produkter om ingen kan ta över bolaget.

LÄS MER: Klädkedja i konkurs – allt säljs ut på rea

Lotta Engberg stora affischnamnet

Ett av Desams största varumärken är Lotta Engberg. Så sent som förra månaden tog man in den folkkära artisten och tv-profilens vårkollektion i sitt sortiment.

– Klänningar som speglar Lottas personliga stil står i fokus, där passformen är utformad för att framhäva den kvinnliga siluetten, marknadsför man varumärket på sin hemsida.

Den samlade omsättningen för medlemsbutikerna landade på 210 miljoner kronor under 2022.

Sedan 2017 har bolaget redovisat en rörelseförlust. År 2022 gick man back fyra miljoner kronor, enligt Market.

Vid konkurstillfället hade Desam Fashion Group skatteanstånd på 2,4 miljoner kronor.

Även koncernmoderbolaget, Desam Utveckling AB, går i konkurs.

Inte ensamma

Desham Fashion Group är långt från den enda i klädbranschen som tvingats ge upp verksamheten i år.

Bland annat har H&M-bolaget Renewcell tvingats lägga ned, precis som klädkedjan Dimoda och mer okända och nischade Global Wheelwear.

LÄS MER: Klädkedja lämnar Sverige – stänger för gott

Foto: D. McKinney resp Peter Knutsson

Text: Redaktionen


Mäklare varnar för Hemnet – “ni gräver er egen grav”

2024 05 13

Mäklarbranschen i Sverige rasar mot bostadsplattformen Hemnet.

Ämnet är så pass känsligt att mäklare inte ens vill uttala sig utan krav på anonymitet.

"Gräver sin egen grav"

Det senaste året har bolaget bakom Hemnet ökat sina intäkter per publicerat objekt rejält, eftersom säljare i större utsträckning köper så kallade “premiumpaket” när man vill annonsera ut sin bostad.

Hemnet själva kallar det för “hög efterfrågan på tilläggstjänster". Men enligt mäklarbranschen är det snarare tal om plötsliga prishöjningar, rapporterar Dagens industri.

– Jag tror väl att Hemnet börjar gräva en grav för sig självt. Motstånd finns hos kunder och mäklare, för det påverkar oss och vad vi får betalt från kunden, säger en mäklare, som inte vill gå ut med sitt namn, till tidningen.

"Inte bäst för kunden"

Mäklarfirman Husman Hagberg flaggar för att det kan kosta uppemot 20 000 kronor att köpa en annons på Hemnet med särskild paketering.

Flera är inne på att den aktuella annonseringssajten nu närmar sig smärtgränsen.

Även Bjurfors och Länsförsäkringar fastigheter är kritiska, bland annat på grund av förändrade ersättningsvillkor för de mäklare som säljer annonser som publicerats på Hemnet.

– Hemnet har sänkt ersättningen på de billiga paketen och höjt på de dyra. Då tvingas mäklare sälja de dyrare paketen till kunderna, inte för att det är bäst för kunden utan kanske för att mäklarföretaget ska fortsätta göra vinst, säger Bjurfors vd Fredrik Kullman till Di.

Analytikern: inte befogat

Hemnet själva har inte uttalat sig om kritiken.

Däremot avfärdas den av analytikern Georg Attling som menar att Hemnet kan fortsätta höja sina intäkter i flera år framöver genom högre annonspriser och dyrare annonspaket.

Han säger att mäklarnas upprördhet bottnar i att de får ut en mindre andel av kakan, men anser inte att kritiken är befogad och pekar på att mäklarnas provisioner mer än "dubblerats i absoluta tal senaste fem åren".

Antalet annonser ökar kraftigt

Så sent som i slutet av april konstaterades det att antalet bostäder till salu på Hemnet hade skjutit i höjden.

Det totala utbudet av bostäder på sajten mellan januari och mars 2024 var högre än på tio år, enligt Göteborgs-Posten.

Den stora uppgången i utbudet har dock en annan förklaring än att det är nya bostäder som publicerats.

Istället beror det på att det för många tar längre tid att få en bostad såld – vilket gör att annonserna ligger uppe längre och drar upp kurvan.

Dessutom har man de senaste åren i högre utsträckning börjat använda sig av kategorin “kommande bostäder” – det vill säga objekt som ska ut på marknaden senare. Det driver också upp uppgången.

Enligt Hemnet har även köpare frångått ett tidigare normalläge på marknaden. Förr köpte många en ny bostad redan innan den förra hunnit bli såld.

– I den “normala marknaden” brukar vi se att två av tre personer köper sin nya bostad först innan man säljer sin gamla. Men idag är det tvärtom, säger Erik Holmberg, marknadsanalytiker på Hemnet, till GP.

Foto: Hemnet

Text: Redaktionen