Regeringen går fram med kritiserat förslag om snus

2024 02 16

Regeringen tar nu ett steg framåt i processen att justera priserna på snus och cigaretter.

På fredagen meddelar regeringskansliet att man fattat beslut om en lagrådsremiss med förslag om sänkt skatt på snus och samtidigt höjd skatt på cigaretter.

Motiveringen är att man vill se en tydligare återspegling av hälsofaran mellan de två tobaksalternativen.

Konkret innebär det att skatten på tobakssnus sänks med cirka 20 procent, motsvarande cirka tre kronor för en dosa snus i butik.

Skatten för cigaretter höjs med ungefär nio procent.

 – Hälsoeffekterna varierar stort mellan snus och exempelvis cigaretter. Det är mot ljuset av detta fullt rimligt att återspegla den skillnaden även i skattepolitiken så att det mer hälsosamma alternativet blir cirka tre kronor billigare, säger Oscar Sjöstedt, ekonomisk-politisk talesperson för Sverigedemokraterna.

Ändringarna föreslås träda i kraft den 1 november 2024.

"En katastrof"

Förslaget väckte redan i höstas stor kritik.

Organisationen A non smoking generation kallade det för “en katastrof”.

– Vi behöver hjälpa människor att sluta snusa, inte fler som snusar, sade organisationens generalsekreterare Helen Stjerna till TV4 i september.

Hon utvecklade kritiken i en debattartikel.

 Forskning visar att statsministern har fel när han lyfter fram snuset som ett sätt att sluta röka. Att ersätta ett nikotinberoende med ett annat kan aldrig kallas att värna folkhälsan, framhöll Helen Stjerna i Sydsvenskan.

"Rakt av osmakligt"

Även tidigare socialminister Lena Hallengren (S) stämde in i kritiken, som även uppmärksammade att Ulf Kristersson deklarerat att statsministerns favroitsnus, Göteborgs Rapé, är svartlistat av Ukraina på grund av att ägaren har kvar verksamheten i Ryssland.

– Jag tycker det är anmärkningsvärt att du gör reklam för snus. Att du som är Sveriges statsminister dessutom lyfter ett snus som är svartlistat av Ukraina är faktiskt rakt av osmakligt, uttryckte hon i en kommentar.

"Uppmuntrar ingen"

Ulf Kristersson svarade på kritiken.

För Expressen uppgav han att han svarade Göteborgs Rapé eftersom det är den snussort som han använde när han snusade för 30 år sedan.

– Jag uppmuntrar ingen att snusa. Jag tror att det finns tillräckligt många svenskar som har olika favorituppfattningar eller hatuppfattningar om olika snussorter, så jag kunde lika gärna avslöja vad jag själv brukade använda, sade Kristersson.

Foto: Swedish Match Peter Knutson

Text: Redaktionen


JUST NU: Ekonomisk jättesmäll – ”skadar hela Sverige”

2025 08 13

Sveriges södra elområden har under en längre tid tampats med höga elpriser.

Nu syns konsekvenserna.

De höga elpriserna leder till ökad arbetslöshet i södra Sverige. Samtidigt tvingas företag att flytta investeringar norrut, där elpriserna är lägre.

Det berättar Johan Eklund, vd för Sydsvenska Handelskammaren, i en intervju med Affärsvärlden.

– Det är effekter av att man flyttar produktion och anställning över gränserna för att utnyttja prisskillnaderna. Det är väldigt skadligt och innebär samhällsekonomiska förluster, säger han till tidningen.

”Skadar hela Sverige”

Roger Bergström, vd på pappersbruket Hylte Papers, delar bedömningen.

Han konstaterar att utvecklingen i södra delen av landet ”skadar hela Sverige”.

Bergström pekar på att en stor del av Sveriges industri finns i de södra elområdena SE3 och SE4. Enligt vd:n slår de höga elpriserna också mot svenska företag på den internationella marknaden.

– Elpriset slår hårt mot hela industrin. Både mot de som är små, och de som är stora, säger Bergström till Affärsvärlden.

Vill ändra hela elmodellen

Regeringen har öppnat för att avskaffa modellen med fyra elområden.

–  Regeringen har tagit ett första steg mot färre elområden i Sverige, sade  energi- och näringsminister Ebba Busch (KD) på en pressträff i maj.

Målet är att minska dagens fyra elområden till tre, två eller ett enda område.   

– Det skulle kunna jämna ut elpriserna, konstaterade Busch.

Fakta: Elprisskillnaderna i Sverige

- Sverige består av fyra elområden:

  • Elområde Luleå SE 1
  • Elområde Sundsvall SE 2
  • Elområde Stockholm SE 3
  • Elområde Malmö SE 4

- Syftet med indelningen i olika elområden är att tydliggöra var i Sverige det finns behov av att förstärka elnätet och var det finns behov av ökad elproduktion.

- Elkunder i södra Sverige får tidvis betala ett högre pris jämfört med elkunder i norra Sverige. Orsaken till prisskillnaderna är att det normalt sett finns mer och billigare el att tillgå i norra Sverige. Hur mycket och hur ofta priserna kommer att skilja mellan norr och söder är svårt att förutsäga

Källa: Energimarknadsinspektionen

LÄS MER: Rusning till Sverige – av en och samma anledning

Foto: J. NaturePhotos

Text: Redaktionen


Tvärvändning för elbilar i Sverige – första gången någonsin

2025 08 13

Nyregistreringarna av elbilar har minskat för första gången i Sverige.

Under 2024 minskade antalet nyregistrerade elbilar för första gången, enligt färsk statistik från SCB.

– Andelen nyregistrerade elbilar för privatpersoner var 46 procent 2021 och ökade till 51 procent under 2022. Under 2023 sjönk andelen för privatpersoner till 30 procent och var oförändrad 2024, säger myndighetens statistiker Magnus Nyström.  

– Det innebär en minskning av nyregistrerade elbilar med över 20 procentenheter på två år.

En kundgrupp sticker ut

Minskningen är störst hos kunder som väljer att leasa sin bil.

– Tittar man närmare på privatpersoners leasing av elbilar så har den minskat rejält på två år, från cirka 36 procent år 2022 till cirka 14 procent år 2024. Andelen privatägda elbilar har under motsvarande period legat i stort sett oförändrad, säger Nyström.

Flera förklaringar

Enligt SCB beror det minskade intresset för elbilar bland privatpersoner på flera olika saker:

- Det generella ekonomiska läget, med höga räntor och inflation

- Att miljöbilspremien togs bort i november 2022

- Bensinpriset som gått från en hög nivå till att sjunka under samma period, vilket kan ha minskat incitamentet för att köpa elbil

LÄS MER: Ny tung konkurs i bilbranschen

Stora skillnader

SCB:s statistik visar också att det är vanligare att män äger elbilar. År 2022 ägdes 75 procent av de nyregistrerade elbilarna av män. År 2024 hade andelen sjunkit till 68 procent.

Skillnaderna är också stora mellan landets kommuner.

– Andelen elbilar skiljer sig mellan Sveriges kommuner. 2024 var andelen elbilar störst i pendlingskommuner nära en storstad, och lägst i landsbygdskommuner. Trenden följer samma mönster som tidigare år, säger Magnus Nyström.

LÄS MER: Rusning till Sverige – av en och samma anledning

Foto: P. Madubuike

Text: Redaktionen