”Rea” på Systembolaget

2023 09 01

Sänkta priser på Systembolaget hör inte till vanligheterna.

Redan vid årsskiftet inför 2023 meddelades det om en höjning av alkoholskatten.

Under året har priserna fortsatt att stiga – och idag 1 september sker en generell rekordhöjning av priset på vin med tre procent i snitt.

Men det är inte alla produkter som blir dyrare.

Tvärtom sänks priset på en del viner – tack vare något så ovanligt som särskilda kampanjer, rapporterar Svenska Dagbladet.

– I samband med satsningen på den svenska marknaden prissänks vinet från 209 till 149 kronor, lyder exempelvis en annons för ett fem år lagrat vin på Systembolaget, enligt tidningen.

Leverantörer erbjuder rabatt

Kampanjer om prissänkta varor kan låta ovanligt när det gäller Systembolaget, som aktivt avstår från marknadsföring av alkohol.

Uppdraget är som bekant inte att maximera försäljningen.

Det är inte heller Systembolaget som initierat realisationen – utan leverantörerna.

Och just september är en månad där sådana tillfälliga rabatter eller kampanjer är mer förekommande än andra månader.

Två huvudsakliga skäl

Det finns flera anledningar till att leverantörerna väljer att kapa en del av priset på sina viner.

Bland annat på grund av konkurrensskäl, men en annan anledning kan vara att det rekommenderade bäst före-datumet närmar sig.

Enligt Martin Wall, ägare av Vinonista som importerar italienska viner, blir många enkla viner dåliga på något år.

– Ett vin som är på nedgång i sin livscykel, och passerat sin topp får ofta ett lägre pris, säger han till SvD.

Flaggar för högre priser

Erbjudandena är som bekant tillfälliga och ur det längre perspektivet väntar alltså högre priser i allmänhet på Systembolaget, inklusive vin.

Den uttalade sänkningen på tre procent kan dessutom bli ännu högre.

– Ska vi ta ut full marginal så kommer prishöjningen bli större än så, sade vinimportören Lars Stålbalk vid Principium Dryck till Dagens Nyheter tidigare i år.

Han hänvisade till kronans svaga ställning mot euron.

Justeras två gånger om året

Septembers prisökning är den andra höjningen av priserna på kort tid för Systembolaget.

Priserna på företagets produkter förändras två gånger om året. Den senaste höjningen skedde i mars.

Då beräknades snittet  för den sammanlagda prisökningen till 2,6 procent.

Systembolagets sortimentchef Ulf Sjödin beskrev prishöjningen i mars som ovanligt stor.

– Jag kan inte säga om det är den största prishöjningen någonsin. Men det är den största jag varit med om under de tolv år som jag jobbat här, kommenterade han.

Foto: Systembolaget

Text: Redaktionen


Matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 10 16

Priserna sjunker kraftigt på ett flera populära matvaror.

Det beskedet kommer i samband med att det på tisdagen konstaterats att inflationen sjunker till 1,6 procent mätt i KPI.

På listan finns bland annat grönsaker som purjolök, blomkål och gul lök. Den förstnämnda sjunker så mycket som 30,7 procent jämfört med för bara en månad sedan.

Även tomater och päron tillhör kategorierna som sjunker mest om man istället jämför med hur det såg ut i september förra året, meddelar Statistiska centralbyrån.

"Ovanlig utveckling"

Totalt sjunker priserna på grönsaker med 1,9 procent sedan augusti.

Även oljor och fetter sjunker, precis som bröd och övriga spannmålsprodukter.

Den varugrupp som sjunker mest (-2,1 procent) jämfört med för ett år sedan är fisk.

Sänkningarna spiller dock inte över på livsmedelspriserna överlag. Slår man ut siffrorna ökade priset på livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett med 0,6 procent jämfört med föregående månad.

– Det är en lite ovanlig utveckling jämfört med tidigare år, livsmedelspriserna brukar ofta sjunka i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

– Prisökningarna var störst på citroner, färska bär, och apelsiner. Samtidigt sjönk priserna på purjolök, blomkål och gul lök.

Produkterna som minskade mest i pris

Här är produkterna som minskat mest i pris.

Produkt

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Purjulök

-30,7

1,5

Blomkål

-8,9

0,5

Vitkål

-8,6

8,3

Gul lök

-7,2

-23,8

Lammkött

-5,6

-0,4

Färska champinjoner

-5,0

-4,1

Sallad

-4,6

-12,9

Gurka

-4,6

38,3

Här är varorna som höjs:

Produkter

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Citroner

18,8

18,9

Färska bär

17,4

-1,8

Apelsiner

14,4

-8,7

Djupfryst fisk

9,3

-5,3

Griskött

6,0

6,3

Choklad

4,7

19,5

Kaffe

3,6

6,5

Djupfrysta skaldjur

3,4

0,6

Prisförändringar i samtliga varugrupper:

Varugrupp

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Bröd/spannmål

-0,5

-0,9

Kött

0,8

2,2

Fisk

2,0

-2,1

Mjölk, ost och ägg

-0,1

3,1

Oljor och fetter

-1,3

1,2

Frukt

4,0

-0,7

Grönsaker

-1,9

0

Sötsaker och glass

0,5

6,7

Övriga livsmedel

1,2

2,1

Kaffe, te och kakao

3,1

7,2

Mineralvatten, läsk, juice

1,6

4,1

Livsmedel

0,4

1,7

Alkoholfria drycker

2,0

5,5

Källa: SCB

Text: Redaktionen


Storkedja gör comeback i Sverige – stängde 50 butiker

2024 10 16

En populär butikskedja inom hälso- och skönhetsbranschen gör comeback i Sverige.

Det handlar om skönhetskedjan The Body Shop, som i våras meddelade att samtliga av bolagets 50 butiker stängs ner i Sverige.

Nu står det klart att tidigare anställda har köpt rättigheterna till The Body Shop i Sverige och Danmark.

Kedjan är därmed tillbaka på den svenska marknaden.

– Efter en nyligen global ägarförändring är The Body Shop tillbaka på banan med förnyad kraft, och i Sverige och Danmark blir det nu med svenska och danska ägare vid rodret, framhåller skönhetsbolaget i ett uttalande.

Nya butiker

Ägargruppen består bland annat av två tidigare verkställande direktörer, Mark Hermann och Cecilia Daun. Övriga två medlemmar är Alexis Tchikladzé och Nina Juul, som båda har lång erfarenhet av skönhetsbranscher.

Tillsammans siktar ägargruppen på att etablera The Body Shop på nytt i Danmark och Sverige.

De vill bygga upp en ny webbshop och återställa kunddatabasen. Målsättningen är att lansera den nya webbutiken i början av november. I samma veva hoppas ägarna kunna öppna flaggskeppsbutiker i Malmö och Stockholm.

– Världen behöver ett värdebaserat varumärke som The Body Shop och kunderna förtjänar effektiva och innovativa produkter med ordentlig etik till rättvisa priser, säger medägaren och vd:n Mark Hermann.

– Vi är eldsjälar som har tagit oss an stora uppgifter tidigare och inte är rädda för att kavla upp ärmarna. Vi tror på att det kan vara professionellt att ha roligt, så vi värnar om en kultur med plats för mod, olikheter och galna idéer.

Krisartat år

The Body Shop har tampats med ekonomiska bekymmer under en längre tid.

Kedjan har lagt ner e-handeln och flera butiker har tvingats slå igen dörrarna runt om i världen. I Storbritannien har bolaget tvingats stänga ner varannan butik.

I Sverige stängdes 50 butiker, men ett 20-tal affärer har drivits vidare som fristående butiker.

De nya ägarna lovar att stödja butikerna.

– Något av det första head franchiseägarna kommer att ta itu med är att stödja de nuvarande 20+ privatägda butikerna (franchise), som har kämpat en tapper kamp. 

Foto: M. Petrucci

Text: Redaktionen