Raseri mot Willys – kunder lurade

2023 11 23

Livsmedelsbutiken Willys översköljs för närvarande av en kraftig kritikstorm.

Klagomålen tar sig i uttryck bland annat på sociala medier där kunder anklagar butikskedjan för att mörka varifrån deras varor egentligen kommer.

På Facebook sprids bland annat en video som visar hyllan där en Willysbutik förvarar sin grapefrukt.

Etiketten framhåller att varan kommer från Sydafrika.

Men när kunden tittar bakom lappen finns vad som verkar vara originalet – och där framgår det att frukten i själva verket kommer från Israel.

– Willys gömmer information om grapefrukt som importerats från Israel, hävdar en person som delat klippet.

Upprördheten kommer främst från kunder som försöker bojkotta israeliska varor efter de intensiva striderna mellan just Israel och Hamas under de senaste veckorna, som skördat tusentals civila offer.

"Besviken och arg"

Felet har uppdagats i flera butiker, bland annat i Göteborg och Märsta.

– Willys Märsta envisas med att skriva att grapefrukt från Israel av märket Jaffa kommer från Sydafrika. Påpekat detta ett flertal gånger utan rättelse, framhäver en kund på Facebook.

Och det är många som är upprörda över den felaktiga beskrivningen.

– Mycket besviken och arg. Som konsument i Sverige har jag rätt att få korrekt information, säger en kund som P4 Göteborg talat med.

Anmäls – Livsmedelsverket upprörda

Flera Willysbutiker har nu anmälts.

Och myndigheterna är inte glada över att det stått fel land på frukten.

– Livsmedelsverket ser allvarligt på att man ändrar ursprunget på ett livsmedel på ett otillåtet sätt. Det är baserat på att lagstiftningen inte tillåter det på ett vilseledande sätt, säger Henrik Borsch, från just Livsmedelsverket, till radiokanalen.

Kedjan: "Ett misstag"

Willys själva är fåordiga om kritiken.

Via mejl förklarar dock kedjans kommunikationschef Johanna Eurén att det handlar om ett misstag.

Att det står “Sydafrika” istället för “Israel” har inte gjorts med avsikt, försäkrar hon.

Enligt Willys är det enskilda butiker som har missat att byta skyltar i samband med nya fruktleveranser från nya länder – och att det sådant som ibland råkar ske när en säsong ersätts av en annan.

Johanna Eurén uttrycker också att det har gått ut en påminnelse till Willys-butikerna om att kontrollera så att det står rätt ursprungsland skyltat på hyllorna, enligt radion.

Foto: Willys

Text: Redaktionen


Circle K och OKQ8 slutar omedelbart – varnas av Konkurrensverket

2024 12 04

Konkurrensverket har utrett misstankar om brott mot konkurrenslagen hos tre stora drivmedelskedjor i Sverige.

Det rör sig om Cirlce K, OKQ8 och Preem och deras löpande och offentliga publicering av rekommenderade priser på bensin och diesel, som bedöms kunna vara i strid mot konkurrenslagen.

Enligt mönstret går Circle K, som är prisledande, först ut med ändringar i rekommenderade priser och listpriser på morgonen.

Inom en dryg timme följer OKQ8 och Preem efter och publicerar samma pris.

Konkurrensverket har tidigare varnat för att detta kan innebära att en kedja helt och hållet styr drivmedelspriserna i Sverige.

– Det bidrar till en mycket homogen prisbild på drivmedel över hela landet, framhöll myndigheten i oktober och syftade på Circle K.

Lovar att sluta

Efter utredningen väljer nu Cirlce K och de två andra kedjorna att upphöra med tjänsten.

Det sker frivilligt och innebär att företagen inte längre offentligt kommer att publicera rekommenderade priser på vissa drivmedel för privatkunder så som det sker idag.

Beskedet skulle kunna få följden att det blir lägre drivmedelspriser i Sverige.

– Pristransparens kan vara både positivt och negativt för konsumenterna. Beroende på hur en marknad fungerar kan företag riskera att skada konkurrensen om de prissignalerar genom att offentliggöra prishöjningar eller prisstrategier.

– Prissignalering kan under vissa förutsättningar också leda till otillåten prissamordning mellan företag och innebära högre priser för konsumenterna, säger Konkurrensverkets vikarierande generaldirektör Hanna Witt i ett uttalande.

Kan straffas med enormt vite

De tre drivmedelsföretagen åtar sig även att senarelägga publiceringen av listpriser för drivmedel riktade till företagskunder för lätt trafik, även om det fortsatt kan göras med vissa begränsningar.

Konkurrensverket är nöjd med beskedet från mackarna.

Enligt myndigheten avhjälper det konkurrensproblem som preliminärt identifierats under utredningen och godtar därmed bolagens åtaganden.

– Beslutet förenas med viten om 100 miljoner kronor för respektive bolag, som kan dömas ut om de inte efterlever sina respektive åtaganden. Åtagandena gäller i tre år. I beslutet skrivs även drivmedelsbolaget St1, som också varit part i utredningen, av från vidare utredning, framhäver Konkurrensverket.

Foto: Circle K 

Text: Redaktionen


Julprodukt på Ikea har blivit viral – nu vill alla ha den

2024 12 04

En vara i den mer juliga kategorin har orsakat uppståndelse på Ikea.

Konsumentmakten är stor hos influencers på sociala medier.

I höstas rapporterades det om kundrusning till Rusta för att köpa en dekorationslampa i form av en enhörning som hade blivit viral på Tiktok. Lågpriskedjan Normal har tagit steget längre och byggt stora delar av sina framgångar på att deras produkter marknadsförts i liknande forum.

Nu har turen kommit till Ikea.

Blivit viral: fördubblad försäljning

Det är blockljuset med namnet “Gränsskog” som börjat flöda på Instagram och Tiktok, framför allt i Danmark.

Och trenden har inte gått Ikea obemärkt förbi, skriver danska Boligmagasinet.

– Vi har faktiskt sett en fördubbling av försäljningen den senaste tiden, säger Rikke Andersen, presschef på Ikea Danmark, till tidningen.

Succén har dock låtit vänta på sig. Ikea tog nämligen in ljuset i sitt sortiment redan förra året.

Vi har haft ljuset i vårt sortiment sedan januari 2023 och började se det bli populärt på sociala medier förra året. Men det är först nu som det verkligen slår till, säger Rikke Andersen.

Säljs även i Sverige

“Gränsskog” finns förstås även i de svenska varuhusen. 

Ljuset kostar 149 kronor och karaktäriseras av sin kraftiga stomme, sina tre vekar och brinntiden på 50 timmar.

Men det är främst i våra grannländer som ljuset blivit en viral hit, då även Norge har hakat på trenden.

– Speciellt i Danmark har det tagit fart. Vi har inte märkt av den stora efterfrågan i Norge än, men den kommer nog, säger Stine Odland, kommunikationschef på Ikea Norge, till Dagbladet.

Ljuset "Gränsskog" gör galen succé i Danmark och Norge. Foto: MarcusOscarsson.se

Designern: Onödig uppståendelse

Att det är ett ljus som blir viralt vid juletid är kanske ingen överraskning. Ljusförsäljningen går generellt upp markant den här tiden på året.

Inredningsarkitekten, stylisten och designern Tone Kroken Horten är dock generellt tveksam till modeflugor som dessa.

Hon menar att uppståndelsen är onödig.

– När det gäller en del av de här sakerna går man banans, oavsett alla normer och regler. Du måste bara ha det.

Men till skillnad från andra prydnadsföremål kan designern förstå tjusningen för ljus som Gränsskog. Den har ett värde och är inte bara rent dekorativ.

– Jag älskar kubljus, och de tre vekarna ger mycket ljus. Att många vill ha det här är kanske för att det sticker ut och är lite större än andra.

LÄS MER: Kundrusning till Rusta – julprodukt har blivit viral

Foto: A. Kolmacka resp A. Piacquadio

Text: Redaktionen