Rasar mot Telenor – mycket dåligt bemötande

2024 04 06

Telenor får nu hård kritik på grund av upplevda brister i kundtjänstens bemötande.

Telekombolag får allt oftare kritik från missnöjda kunder.

Kritiken handlar i många fall om att kundtjänsten upplevs som bristfällig.

Hela branschen har också fått kritik från Konsumentverket, av just den anledningen.

I det här fallet är det Telenor som får svidande kritik från en kund som upplever att hon har fått ett mycket dåligt bemötande av bolaget.

Kände sig uppgiven

Kunden heter Zara Polner och berättar att hon bytte till Telenor efter att en telefonförsäljare utlovat bättre täckning vid jobbpendlingen till Köpenhamn, rapporterar TV4.

Men Zara Polner upplevde att den utlovade förbättringen uteblev, och ville därför ångra sitt köp.

Då tog det stopp. Hon hänvisades till den ena personen och avdelningen efter den andra, utan att få hjälp med sitt ärende eller ens få bekräftelse på att hon varit i kontakt med dem.

– Så efter att jag hade pratat med ungefär fyra personer så blev jag ganska uppgiven. Det enda erbjudandet jag fick var extra surf, och det var inte det jag ville ha, säger Zara Polner till kanalen.

”Det är förjävligt”

Hon säger att hon är mycket besviken över Telenors bemötande.

– Jag tycker att det är förjävligt, rent ut sagt. Och jag vet att när jag var i kontakt med det gamla telekombolaget som jag var kund hos förr, och förklarade mitt problem, så sade personen jag pratade med där att jag inte var den första, berättar hon.

Nu har hon, på sitt gamla telekombolags inrådan, gjort en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Telenor har svarat att de har förbättrat sin kundtjänst de senaste åren, och understryker att kundtjänst är minst lika viktigt för dem som att sälja abonnemang.

Kunderna trötta på övertalningsförsök

Det är dock inte första gången som telekombolag får kritik för bristande kundtjänst.

Enligt Konsumentverkets granskning så vänder sig 48 procent av alla anmälningar om bristande kundtjänst mot just telekombranschen.

– De vanligaste klagomålen är att kunderna är trötta på att utsättas för övertalningsförsök när de bara vill säga upp sin tjänst och att det är svårt att komma fram till kundtjänsten, sade Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand till DN förra året.

Foto: Telenor, Wikipedia

Text: Redaktionen


20 december 2025

Ny lag om kontanter på väg – redan nästa år

2025 12 20

Regeringen har lagt fram ett nytt lagförslag gällande kontanter.

Ett nytt lagförslag har lagts fram av regeringen som ska göra det obligatoriskt för butiker och apotek att ta emot kontanter.

Detta för att alla konsumenter fortfarande ska kunna välja hur de vill betala.

Kontanter blir ett lagkrav

Regeringen har lagt fram en lagrådsremiss som föreslår att livsmedelsbutiker och apotek som huvudregel måste ta emot kontanter i bemannade kassor.

Förslaget ingår i åtgärder för att ”stärka kontanternas funktionssätt som betalningsmedel” och syftar till att kontanter inte ska försvinna helt ur den vardagliga handeln. 

Syftet är att säkerställa att människor inte tvingas använda kort eller mobilappar mot sin vilja.

– Kontanter är också en fråga om inkludering i samhället för de grupper som har svårigheter att hantera olika tekniska lösningar, skriver Finansmarknadsminister Niklas Wykman (M) tillsammans med andra ansvariga politiker, i en debattartikel.

De menar att kontanter är en ”hörnsten i ett inkluderande och motståndskraftigt samhälle” eftersom många människor fortfarande är beroende av kontanter i vardagen.

LÄS MER: EU ska betala 32 miljarder om året – tre länder slipper

Vad innebär lagändringen?

För gemene man kan detta få konkret betydelse redan nästa år.

Idag väljer fler och fler butiker att sluta ta emot kontanter, vilket skapat problem särskilt för äldre, turister eller de som föredrar kontanter.

Med den nya lagen ska du som konsument ha rätt att få betala med kontanter i matbutiker och apotek, så länge det är en bemannad kassa. 

Samtidigt ska det finnas undantag i lagen – exempelvis om kontanthanteringen gör verksamheten osäker eller kostsam, eller om det gäller en enskild betalning där butikens säkerhet riskeras. 

Fler åtgärder väntar

Lagen innehåller också förslag som gör det lättare att sätta in kontanter på banken och att företag kan få hjälp med växel och dagskassa.

Tanken är att kontanter ska fungera smidigt i vardagen, inte bara finnas kvar som en symbolisk rättighet.

– För att kontanter ska vara ett fungerade betalningsmedel måste det vara möjligt att betala med kontanter, framför allt för de varor och tjänster som är av den mest grundläggande behovsnaturen, uppger regeringen.

Lagen väntas träda i kraft 1 juli 2026.

LÄS MER: Enorm kris i Ryssland – jämförs med Sovjets kollaps

Foto: C Meinersmann

Text: Redaktionen


19 dec 2025

Norwegian sätter in direktflyg – ingen konkurrent vill flyga dit

2025 12 20

Norwegian satsar på en ny direktlinje under 2026.

Flygbolaget kommer i juni 2026 inviga den nya linjen som kommer trafikeras två gånger i veckan.

– Den 27 juni 2026 inviger Norwegian sin första direktlinje mellan Köpenhamn och Tbilisi, uppger Norwegian.

– Det är första gången Georgiens huvudstad får direktflyg från Norden – ett steg som väntas underlätta resandet för både turister och affärsresenärer.

Välkomnas av Georgien

Beskedet välkomnas i Georgien som tror att den nya direktlinjen kommer bli värdefull för båda länderna.

– Den här nya rutten representerar ett viktigt steg i att stärka Georgiens förbindelser med norra Europa och skapa fler möjligheter till kulturutbyte, växande turism och affärssamarbeten, säger chefen för Georgiens nationella turistorganisation, Maia Omiadze, i ett uttalande.

Restiden halveras

I dagsläget kräver resor från Skandinavien till Georgiens huvudstad minst ett byte och restiden blir därav oftast uppemot elva timmar.

Med den nya linjen kortas tiden ner ordentligt, då flyget endast kommer ta omkring 4,5 timmar.

– Vi ser fram emot att välkomna fler turister från Danmark och södra Sverige för att upptäcka Georgiens mångsidiga upplevelser, rika historia och varma gästfrihet – där tiden står stilla, säger Maia Omiadze.

LÄS OCKSÅ: BEKRÄFTAT: Här är årets smartaste bilköp

Georgien

Georgien ligger på gränsen mellan Europa och Asien.

Landet har en kuststräcka vid Svarta havet men sträcker sig också högt upp i Kaukasusbergen.

Sidenvägen passerar landet och regionen har därför varit en mötesplats för världens civilisationer under historien.

Gränsar mot Ryssland

I norr gränsar Georgien till Ryssland.

Söder om landet ligger Armenien och Turkiet och Azerbajdzjan ligger österut.

– Georgien har identifierat de skandinaviska länderna som en av de viktigaste marknaderna i processen att utveckla flyg- och turismsektorerna, uppger Norwegian.

– Norwegians direktlinje möjliggör både affärs- och fritidsresor från Nordeuropa, vilket kommer att bredda Georgiens synlighet i en region där direkt tillgång fram till nu har varit begränsad.

LÄS OCKSÅ: Helt unik fabrik ska byggas i Sverige – ska stå färdig 2028

Foto: Norwegian

Text: Redaktionen