Rasar mot Telenor – mycket dåligt bemötande

2024 04 06

Telenor får nu hård kritik på grund av upplevda brister i kundtjänstens bemötande.

Telekombolag får allt oftare kritik från missnöjda kunder.

Kritiken handlar i många fall om att kundtjänsten upplevs som bristfällig.

Hela branschen har också fått kritik från Konsumentverket, av just den anledningen.

I det här fallet är det Telenor som får svidande kritik från en kund som upplever att hon har fått ett mycket dåligt bemötande av bolaget.

Kände sig uppgiven

Kunden heter Zara Polner och berättar att hon bytte till Telenor efter att en telefonförsäljare utlovat bättre täckning vid jobbpendlingen till Köpenhamn, rapporterar TV4.

Men Zara Polner upplevde att den utlovade förbättringen uteblev, och ville därför ångra sitt köp.

Då tog det stopp. Hon hänvisades till den ena personen och avdelningen efter den andra, utan att få hjälp med sitt ärende eller ens få bekräftelse på att hon varit i kontakt med dem.

– Så efter att jag hade pratat med ungefär fyra personer så blev jag ganska uppgiven. Det enda erbjudandet jag fick var extra surf, och det var inte det jag ville ha, säger Zara Polner till kanalen.

”Det är förjävligt”

Hon säger att hon är mycket besviken över Telenors bemötande.

– Jag tycker att det är förjävligt, rent ut sagt. Och jag vet att när jag var i kontakt med det gamla telekombolaget som jag var kund hos förr, och förklarade mitt problem, så sade personen jag pratade med där att jag inte var den första, berättar hon.

Nu har hon, på sitt gamla telekombolags inrådan, gjort en anmälan till Allmänna reklamationsnämnden, ARN.

Telenor har svarat att de har förbättrat sin kundtjänst de senaste åren, och understryker att kundtjänst är minst lika viktigt för dem som att sälja abonnemang.

Kunderna trötta på övertalningsförsök

Det är dock inte första gången som telekombolag får kritik för bristande kundtjänst.

Enligt Konsumentverkets granskning så vänder sig 48 procent av alla anmälningar om bristande kundtjänst mot just telekombranschen.

– De vanligaste klagomålen är att kunderna är trötta på att utsättas för övertalningsförsök när de bara vill säga upp sin tjänst och att det är svårt att komma fram till kundtjänsten, sade Konsumentverkets jurist Maja Lindstrand till DN förra året.

Foto: Telenor, Wikipedia

Text: Redaktionen


Facebook delar ut pengar till användare – miljardbelopp

2025 09 13

Facebook-användare får pengar efter stor dataskandal.

Miljoner användare kan snart få utbetalningar från Meta efter en rättslig uppgörelse kopplad till Facebooks hantering av personuppgifter.

Facebook-användare med ett aktivt konto mellan 24 maj 2007 och 22 december 2022 kunde lämna in en ansökan, även om kontot senare tagits bort, uppger CNN.

Miljontals ansökningar

Nästan 29 miljoner ansökningar har skickats in och cirka 18 miljoner har godkänts enligt Meta.

– Vi tackar på förhand för ert tålamod under utbetalningsperioden, säger Meta i ett pressmeddelande riktat till sina användare.

Av de 725 miljoner amerikanska dollar som avsattes går cirka 540 miljoner av dessa till godkända anspråk.

Så fungerar utbetalningarna

Utbetalningen baseras på hur länge användaren har haft ett konto på Facebook.

Varje månad ett konto varit aktivt ges en “poäng” som avgör hur stor del av pengarna man får.

– Medlemmar som varit aktiva längre, och därmed kan ha mer värdefulla anspråk, får en större del av uppgörelsen, skriver Meta i ett juridiskt dokument.

Skandalens bakgrund

Cambridge Analytica-skandalen började uppmärksammas 2018 när det avslöjades att data från upp till 87 miljoner Facebook-användare hade samlats in utan deras medgivande.

Dataanalysföretaget Cambridge Analytica använde informationen för att bygga detaljerade profiler som sedan användes i bland annat politiska kampanjer.

Facebook kritiserades hårt för att ha tillåtit tredje part att få tillgång till användardata och för bristande kontroll över hur informationen användes.

Skandalen har lett till omfattande rättsprocesser, utredningar och slutligen en uppgörelse där Meta gått med på att betala ut belopp till berörda användare.

E-post för betalning

Godkända ansökningar meddelas via e-post upp till fyra dagar innan utbetalningen sker.

För de som är osäkra på statusen för sitt anspråk går det att kontakta uppgörelsens administratör på [email protected] med sitt ansöknings-ID.

Foto: B Jordan

Text: Redaktionen


JUST NU: Ulf Kristersson öppnar för helt nytt samarbete

2025 09 13

Statsminister Ulf Kristersson (M) sträcker ut handen till oppositionspartiet Centerpartiet.

Moderatledaren har skickat ett brev till C-ledaren Anna-Karin Hatt där han föreslår en gemensam tillväxtpakt för Sverige. Övriga partier som föreslås ingå i det nya samarbetet är KD, SD och L.  

Tillväxtpakten kommer att bestå av följande punkter, rapporterar DN:

- Ett skattestopp – skattehöjningar på arbete, företagande och sparande ska stoppas

- Stärkt samarbete för frihandel i både Norden och Europa

- Ökade resurser till satsningar på forskning

- Värna äganderätten och förbättra villkoren för gröna näringar

Ska kontakta C-ledaren

Statsministern kommer att kontakta partiledarna för C, L, KD och SD för att diskutera förutsättningarna för det nya samarbetet.

– Med positiva besked från flera partier om dessa för Sverige centrala inriktningsfrågor kan investeringsklimatet förbättras och reformkraften under nästa mandatperiod stärkas. En tydlig tillväxtpakt till 2030 skulle bidra till framtidstro och optimism bland hushåll och företag, skriver Kristersson i brevet enligt DN.

Centerpartiet har inte kommenterat inbjudan. C har tidigare sagt nej till allt samarbete där Sverigedemokraterna ingår.

LÄS MER: Trump har bestämt sig: ”Massivt” besked om Ryssland

”Ödesfråga”

Ulf Kristersson beskriver tillväxtpakten som en ”ödesfråga för Sverige”.

– Jag riktar mig till dem som i den här oroliga tiden ser tillväxt som en ödesfråga för vårt land och vår kontinent. Som trots skilda åsikter i andra frågor, kan enas om reformer som långsiktigt ökar den svenska tillväxten, säger han i ett tal enligt Expressen.

– Tillväxtpakten behövs också för att motverka skadliga beslut, som höjda skatter på arbete, som höjda skatter på sparande, som höjda skatter på företagande, fortsätter statsministern.

LÄS MER: Villapriser rusar – med nästan 2 000 kronor om dagen

Foto:  Ninni Andersson Regeringskansliet

Text: Redaktionen