Ras i tunnel – personskador

2024 06 01

Två personer har hamnat i en otäck olycka i en tunnel på Västkusten.

Händelsen inträffade under natten till lördagen och skedde i samband med ett kraftigt oväder.

Råkat mycket illa ut

Räddningstjänsten larmades till Tjörnbron på gränsen mellan Tjörns och Stenungsunds kommuner i Bohuslän.

Orsaken var en trafikolycka som ägt rum i Källötunneln, rapporterar ST-Tidningen i Stenungsund och Tjörn.

Exakt vad som har inträffat är inte klarlagt men bilder från platsen indikerar att en bilist har råkat mycket illa ut.

Biltaket krossat

Stenpartier från taket i Källötunneln har lossnat och fallit ned mot vägbanan varpå en bil har drabbats.

Bilder visar att stora delar av bilens tak har krossats liksom bilrutan och fronten på bilen.

Ett stort stenblock ses ligga bredvid bilen som står med billyktorna påslagna inne i tunneln enligt bilder från tunneln.

Olyckan skall ha skett i samband med ett blixtnedslag som dessutom ledde till strömavbrott på Tjörn.

Blixten slog ned i berget

Flera personer har sett hur blixten slagit ner i berget intill tunneln i samband med raset enligt polisen, rapporterar GP.

Den drabbade bilisten hade med sig en passagerare när raset inträffade.

En av de båda personerna - en kvinna - transporterades till sjukhus med ambulans efter olyckan.

Undersöker rasrisk

Källötunneln är nu avstängd för trafik enligt GP.

Det är oklart när bron kan öppna igen, rapporterar ST-Tidningen.

– Jag har fått till mig att de ska undersöka rasrisken, säger polisbefäl Sara Lundh till tidningen.

Arkivfoto: Västragötalandsregionen

Text: Redaktionen


13nov2025

JUST NU: ”Inget mer att göra” – tungt besked för Ukraina från USA

2025 11 13

Den amerikanske utrikesministern går ut och ger ett tungt besked.

Europa och USA har infört massiva sanktioner, för att försöka få stopp på den ryska krigsmakten.

Så sent som för några veckor sedan meddelade USA att man inför ytterligare sanktioner mot de ryska oljejättarna Rosneft och Lukoil och deras dotterbolag.

Aktionen är ett försök att minska Rysslands oljeintäkter, som används för att finansiera kriget mot Ukraina.

Förhoppningen är att den ekonomiska smällen ska tvinga Kreml att sätta sig vid förhandlingsbordet, och gå med på en vapenvila.

Håller på att ta slut

Nu går USA:s utrikesminister Marco Rubio ut och meddelar att man håller på att få slut på alternativ, som kan användas för att sätta press på Ryssland.

– Tja, det finns inte mycket mer att göra med sanktioner från vår sida. Jag menar, vi slår mot deras stora oljebolag, vilket är vad alla har bett om, säger han, rapporterar Politico.

Läs mer: Sjukdom från första världskriget upptäckt i Ukraina

Vill ha undantag

De senaste sanktionerna kommer träda i kraft den 21 november.

Flera länder har bett om undantag, vilket Ungern i nuläget har fått under ett år framöver.

Men den amerikanske utrikesministern framhåller att sanktionerna inte tjänar något syfte om de inte verkställs.

– Sanktioner måste verkställas, så vi inte inför sanktioner och sedan inte verkställer dem. Vi måste också genomdriva dem, säger Marco Rubio, uppger tidningen.

Han menar också att de europeiska länderna fortfarande har möjlighet att införa fler sanktioner.

– Det finns saker som européerna kan göra när det gäller skuggflottan eftersom detta sker i områden som ligger mycket närmare dem, säger han.

Ukraina ber om mer

Från ukrainskt håll anser man att det finns mer att göra, trots uttalandet från USA.

– När det gäller Rubios uttalande om att sanktionsalternativen är uttömda, så finns det fler stora oljebolag, banker och infrastruktur i Ryssland, säger Volodymyr Zelenskyjs sändebud, Vladyslav Vlasiuk, rapporterar Politico.

– Vi fortsätter att arbeta med amerikanska partners, med G7 och med andra. Det kommer att bli fler sanktioner.

Läs mer: Macron säker: Här kommer nästa krig starta

Foto: Gage-Skidmore resp President of Ukraine

Text: Redaktionen


13nov2025

JUST NU: Finnair storsatsar i Sverige – sätter in flyg till tre weekend-favoriter

2025 11 13

Finnair etablerar sig på en ny svensk flygplats och utökar också sina flyglinjer från Arlanda.

Inför våren 2026 satsar det finska flygbolaget på tre nya flyglinjer från Sverige.

Från Umeå Airport etablerar Finnair två nya avgångar.

Från och med den 29 mars 2026 kommer flygbolaget att införa dagliga avgångar till de finska städerna Vasa och Helsingfors, uppger Swedavia, i ett uttalande.

Ökad efterfrågan

Det finns en ökande efterfrågan efter flyglinjer till och från norra Sverige, och de nya linjerna stärker tillgängligheten i regionen, framhåller flygplatskoncernen.

– Att Finnair lägger till nya direktlinjer från Umeå Airport är ett tydligt tecken på den starka efterfrågan som finns på resor till och från regionen. Möjligheten att kunna flyga till flera spännande resmål, direkt från Umeå Airport, är såklart något som de boende här sätter stort värde på, men öppnar också nya möjligheter för näringslivet, säger Umeå Airports flygplatschef Sofia Johansson, i ett uttalande.

Flyglinjen från Umeå Airport kommer trafikeras genom en triangelflygning till Helsingfors, via Vasa, vilket också gör det möjligt för resenärer att resa mellan de två finska städerna.

LÄS OCKSÅ: Nya direktresor från Sverige – till två länder

Ny linje från Arlanda

Finnair utökar också sina redan befintliga linjer från Arlanda, med ytterligare en flyglinje.

Från och med den 29 mars 2026 kommer bolaget erbjuda dagliga avgångar till norska Stavanger.

– Att Finnair lägger till nya direktlinjer från både Stockholm Arlanda Airport och Umeå Airport är ett tydligt tecken på den starka efterfrågan som finns på resor till och från Sverige. Tillskotten till flygplatsernas destinationsutbud som de nya linjerna utgör, stärker tillgängligheten i flera regioner, vilket gör denna utveckling särskilt betydelsefull, säger Swedavias marknad- och försäljningsdirektör Charlotte Ljunggren, i ett uttalande. 

– Finnair spelar en viktig roll i att uppnå Swedavias mål om att möjliggöra för människor att mötas – oavsett om det gäller affärsresor, semester eller besök hos familj och vänner.

LÄS OCKSÅ: Anstormning till ICA – därför återvänder kunderna till matjätten

Foto: T. van der Kuip

Text: Redaktionen