Raketökning för kritiserat livsmedel
2024 09 27
Energidryckproducenten Celsius gör succé.
I början av september prisades företaget som årets leverantör på åtråvärda Conveniencegalan – en gala där de främsta aktörerna inom handeln uppmärksammas.
Enligt prismotiveringen har Celsius ” visat en svårslagen kombination av innovation, kvalitet och engagemang”.
– Genom att ständigt utmana branschstandarder har de skapat produkter som inte bara lockar med sin smak, utan också möter konsumenternas krav på funktionalitet och förväntan. Deras strategiska marknadsföring och starka kundfokus har resulterat i en imponerande tillväxt och en alltmer lojal kundbas, vilket gör dem till en förebild för andra i branschen, står det i motiveringen.
Ökar med 100 miljoner
Nu kommer nästa glädjebesked för Celsius. Omsättningen har ökat med nästan 100 miljoner kronor från 2022 till 2023, rapporterar sajten Dagligvarunytt.
För 2023 beräknas omsättningen till 317 miljoner kronor.
Alex Darvishnejad, säljdirektör för Celsius Sverige, uppger att företaget haft en ”otrolig tillväxt”.
Under 2023 stod Celsius för 37 procent av branschens totala tillväxt, uppger Darvishnejad.
Celsisus framgång speglar utvecklingen för hela energidryckbranshcen i Sverige.
– Energidryckskategorin har vuxit med 529 miljoner kronor under rullande 52 veckor. Samma period har Celsius vuxit med 195 miljoner, säger Alex Darvishnejadtill Dagligvarunytt.
Kritiserad dryck
Celcius energidrycker finns att köpa i nästan varje matbutik i Sverige.
Energidryck är i synnerhet populärt hos unga personer, vilket anses vara problematiskt.
Barn och tonåringar väger oftast mindre än vuxna och kan därför få obehagliga symptom av mindre mängder koffein.
En studie från Jyväskylä universitet i Finland visar på stora skillnader mellan ungdomar som använder energidryck, och ungdomar som inte gör det.
De tonåringar som dricker energidryck har överlag mer skadliga levnadsvanor och sämre upplevd hälsa än andra. De lider bland annat av sömnstörningar.
Exakt hur sambandet ser ut är dock oklart.
– Utifrån vår forskning går det inte att säga om energidrycker orsakar sömnstörningar eller om unga som redan lider av sömnstörningar dricker energidrycker. Det är nog både och, säger doktoranden Maija Puupponen i ett pressmeddelande.
Inget förbud
I Sverige är det inte förbjudet för unga personer att köpa dryckerna.
Däremot finns det en branschöverenskommelse mellan livsmedelsföretagen som innebär att energidrycker inte bör säljas till personer som är under 15 år.
Överenskommelsen är ingen lag, men de flesta säljare följer rekommendationen.
Foto: Jessica Gow ICA
Text: Redaktionen