“Raggmunk kommer att försvinna”

2024 08 10

Flera klassiska maträtter tros vara på väg bort.

Det är mathistorikern Richard Tellström som slår larm.

Skillnaderna i vad de nya generationerna tycker om att äta i jämförelse med tidigare generationer är stora.

Det leder till att vissa klassiska maträtter är på väg bort, rapporterar Sveriges Radio.

Aldrig varit så olika

Tellström understryker att matvanorna när det kommer till äldre och yngre aldrig har varit så olika som de är nu.

Upp till 25 års ålder så formas matvanorna.

– Det som grundläggs där, det bär vi sedan med oss genom livet, förklarar Richard Tellström för SR.

Lär inte finnas längre

På grund av de stora skillnaderna så finns det vissa klassiska maträtter som inte lär finnas längre framöver mot bakgrund av de nya generationernas preferenser.

Exempelvis rör det sig om raggmunk.

– Det som vi kallar för husmanskosträtter, det är pannbiff, raggmunk, ärtsoppa, den typen av maträtter är förmodligen borta. 

Stort intresse

Maten i Sverige har över tid blivit allt mer globaliserad och får inspiration från Sydamerika, Asien och Mellanöstern.

I en ny undersökning från matleverantören Hellofresh så tycks det finnas ett stort intresse för Mexikansk mat.

– Inte helt otippat är tacofredag en höjdpunkt på många platser - mexikansk mat högst i kurs i 6 av 21 län, framhåller bolaget.

– På en hedrande andraplats hamnar svensk och grekisk mat - de var populärast i tre län vardera. I Stockholms län blev det oavgjort mellan svenskt, koreanskt, mexikanskt och japanskt.

Mycket skräpmat

Generellt i Europa är trenden tydlig, yngre personer äter betydligt mer skräpmat än äldre.

– Det kommer nog inte som någon överraskning, men generellt sett äter vi mer skräpmat ju yngre vi är. 

– I fem av de nio länder som ingick i vår studie visade sig personer mellan 16-24 år äta mest onyttigheter varje månad, medan de i åldern 55 år och uppåt bara äter skräpmat en gång i månaden.

– Allra värst är brittiska ungdomar mellan 16 och 24 år - de går loss på skräpmat hela 11 gånger per månad!

Foto: A. Alhajj

Text: Redaktionen


Populärt kaffemärke rasar i försäljning

2024 11 21

I april 2023 fick Ica nog.

Sveriges största livsmedelskedja valde att plocka bort flera av Gevalias produkter från sina hyllor.

Anledningen: Kaffejättens priser nådde Icas smärtgräns.

– I detta läge har Ica ett dubbelt samhällsansvar.

– Det innebär att vi ska säkerställa att svenska matproducenter får skäligt betalt, samtidigt som det är viktigt att värna om bästa möjliga pris till våra konsumenter, framhöll Rickard Gustafsson, chef för kolonial på Ica Sverige, i en kommentar till TV4 Nyheterna.

Rasar i försäljning

Nu syns konsekvenserna av Icas bojkott.

Gevalias försäljning backar kraftigt i Sverige, rapporterar Dagligvarunytt med hänvisning till bolagets årsredovisning för 2023.

Enligt rapporten omsatte Gevalias svenska verksamhet 1,2 miljarder kronor under fjolåret. Det är ett tapp på cirka 400 miljoner kronor jämfört med 2022, då bolaget omsatte 1,6 miljarder kronor i Sverige.

Gevalia nämner inte Icas bojkott i årsredovisningen.

– Det har inte förekommit några händelser som på ett väsentligt sätt påverkat bolagets verksamhet under räkenskapsåret, framhåller bolaget enligt Dagligvarunytt.

Fakta Gevalia

- 1914 registrerades namnet Gevalia, men det var först på 1920-talet som namnet verkligen etablerades: då fanns det tryckt på de röda, färdigpackade kaffepaketen man började sälja. 

- 1957 började Gevalia vacuumpacka kaffet, vilket innebar att man kunde transportera och lagra det färdiga kaffet utan att smaken och kvalitet påverkades. Gevalias popularitet växte och 1966 blev kaffet från Gävle det mest druckna i landet. 

- 2021 stod Gevalia för cirka 40 procent av den totala försäljningen av bryggkaffe i Sverige. Därefter kom Zoegas med en marknadsandel på 20 procent, följt av Löfbergs Lila med en marknadsandel på cirka 15 procent.

Källor Gevalia resp expertvalet.se  

Foto: A. Padurariu

Text: Redaktionen


Glatt besked för alla pensionärer – från och med 2025

2024 11 21

Sveriges pensionärer kan se fram emot en ekonomisk ljusning.

Den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att vända 2025.

Det visar en färsk sammanställning från Länsförsäkringar.

Enligt uträkningen förväntas ett pensionärspar i genomsnitt få över 16 129 kronor när det allra nödvändigaste är betalt. Det är en ökning med 1 473 kronor per månad. 

En singelpensionär förväntas kunna spara 4 087 kronor, vilket är en ökning med 1 053 kronor per månad.

Enligt Trifa Chireh, pensionsekonom på Länsförsäkringar, betyder siffrorna att den negativa trenden med allt sämre ekonomi för pensionärer ser ut att ha vänt.

– Under de senaste åren har kostnaderna ökat markant, vilket har gjort att många pensionärer haft en begränsad möjlighet att hantera oväntade utgifter. En stor andel av den disponibla inkomsten har under de senaste tre åren ätits upp mer av nödvändiga kostnader jämfört med 2021, säger hon och tillägger:

– Men under nästa år ser det ut som att kostnadsökningarna avtar, pensionerna ökar med 4 procent och tillsammans med skattelättnaderna ger detta pensionärerna ett visst andrum.

En grupp särskilt utsatt

De senaste årens kostnadsökningar har slagit hårt mot många pensionärer.

Ensamstående kvinnor är särskilt utsatta. I genomsnitt har gruppen 70 procent av mäns pension, rapporterar Länsförsäkringar.

Under 2025 förväntas en kvinnlig pensionär i genomsnitt få över 1 103 kronor när det nödvändigaste är betalt. Siffran är en förbättring med 1 038 kronor jämfört med 2024, men betydligt lägre jämfört med motsvarande summa för manliga pensionärer.

En manlig pensionär beräknas i genomsnitt få över 7 269 kronor, vilket är en förbättring med 1 176 kronor.

– Ensamboende pensionärer har länge haft det tufft och här ser vi att kvinnor sticker ut rejält från männen, kommenterar Trifa Chireh.

Foto: L. Hetteberg

Text: Redaktionen