JUST NU: Putins skräckvapen snart redo för användning

2022 05 27

Rysslands nya supervapen Satan-2 är snart redo för användning.

Det betonar Dmitry Rogozin, chef för Rysslands statliga rymdorganisation och tidigare vice premiärminister, i en intervju med statlig tv, rapporterar den ryska nyhetsbyrån TASS.

Han säger att Ryssland snart kommer att ha tillgång till 50 exemplar av den kärnvapenutrustade interkontinentala ballistiska roboten.  

Enligt Rogozin är Ryssland redo att sätta in en militär enhet, beväpnade med Satan-2, inom några månader. Enheten kommer enligt Rogozin att placeras i den sibiriska staden Uzhur, cirka 3 000 kilometer öster om Moskva.

”Prata artigt”

Den före detta ministern har tidigare hotat om att Ryssland är redo att använda kärnvapenroboten.

I intervjun i statlig tv varnar han återigen västvärlden, rapporterar Daily Mail.

I samband med intervjun visade han upp bilder på en krater som orsakats av en Satan-2-robot, som avfyrats utan kärnstridspress.

– Med en kärnladdning kommer en sådan krater på fiendeplats att vara… ja, mycket stor, djup och radioaktiv, sa  Dmitry Rogozin och tillade:

– Det återstår bara att råda angriparna att prata mer artigt med Ryssland.

”Radera Ukraina”

Det är inte första gången som Dmitry Rogozin skryter om Rysslands nya kärnvapenrobot.

För två veckor sedan sa han att Ryssland kan ”radera Ukraina” från kartan och ”förstöra väst på en halvtimme”.

– Nato för ett krig mot oss. De tillkännager det inte, men det förändrar ingenting. I ett kärnvapen-krig kommer Nato-länderna att förstöras av oss på en halvtimme. Men vi får inte tillåta det, eftersom konsekvenserna av ett kärnvapenangrepp kommer att påverka jordens tillstånd. Därför måste vi besegra denna ekonomiskt och militärt starkare fiende med konventionella väpnade medel, sa  Rogozin enligt den brittiska tidningen.

RS-28-Sarmat

Den interkontinentala kärnvapenroboten heter officiellt RS-28-Sarmat, men kallas av Nato och väst för ”Satan-2”.

Enligt ryska uppgifter väger den 210 ton och har en räckvidd på mellan 11 000 och 18 000 kilometer.

Text: Redaktionen 

Foto: President of Russia Office


Kunder rasar mot Swedbank – storbanken gör stor förändring

2025 02 05

Storbanken Swedbank genomför en stor förändring efter massivt missnöje från kunderna.

Det finns ett stort missnöje bland många av Swedbanks kunder.

Enligt Svenskt Kvalitetsindex mätningar är Swedbank Sveriges sämsta bank, baserat på kundnöjdhet.

Och nu genomför storbanken drastiska åtgärder för att kunderna ska bli mer nöjda.

Därför är kunder missnöjda

Swedbank rankades längs ned när det gäller kundnöjdhet i Svenskt Kvalitetsindex mätning 2024, vilket MarcusOscarsson.se tidigare har rapporterat om.

Missnöjet har bland annat gällt de digitala tjänsterna drivna av artificiell intelligens.

Men det finns också andra saker som kunderna är missnöjda med, exempelvis tillgängligheten.

Därför vidtar Swedbank nu en drastisk åtgärd för att förbättra sin service, rapporterar DI.

Banken storsatsar nu på att bli betydligt bättre på att svara i telefon.

Många kunder har varit missnöjda med långa väntetider när man ringer Swedbanks kundtjänst, och nu vidtar banken en drastisk åtgärd för att ändra på det.

– I dagsläget kanske du behöver vänta upp mot ibland 20 minuter, och ännu mer om du ska komma fram när många ringer, säger Swedbanks nya chef för Svensk bankverksamhet, Anna-Karin Laurell, till tidningen.

Banken är alltså högst medveten om problemet och gör nu en stor förändring för att råda bot på det.

Stor förändring

Swedbank har nu som målbild att kunna besvara 80 procent av alla samtal inom 3 minuter. Målet ska vara uppnått i slutet av 2025, enligt tidningen.

För att uppnå det målet kommer Swedbanks kontorsanställda också att besvara telefonsamtal.

Det kommer innebära att de 300 personer som idag svarar på kundsamtal kommer att fördubblas i antal, enligt banken.

Samtidigt innebär det dock att många bankkontor kommer att få begränsade öppettider och att möjligheten till spontana bankbesök kommer att begränsas ytterligare på vissa ställen, rapporterar GP. Vilka bankkontor det gäller är dock oklart.

Förutom missnöjet med långa väntetider har kunder alltså även varit missnöjda med Swedbanks AI-tjänster.

– Dessa driver i stort sett bara missnöje, eftersom de sällan löser kundens problem, kommenterade SKI i sin rapport 2024.

Foto: MarcusOscarsson.se

Text: Redaktionen


Bekräftat: Enormt besked för Swish

2025 02 05

Betaltjänsten Swish kan titulera sig bäst i hela Sverige.

Och det är inte bara inom sin egen bransch som företaget har blivit något av en gigant i landet.

Swish har nämligen utsetts till Sveriges starkaste varumärke – för fjärde gången på lika många år. Utmärkelsen delas ut av det globala undersökningsföretaget Yougov.

Längre ned på listan finns klassiska jättar som Ikea, Volvo, Ica och Systembolaget.

Swish klår dem allihop – till och med Google.

– Det är otroligt roligt att kamma hem den här utmärkelsen för fjärde året i rad, säger Pär Ekroth, kommersiell chef på Swish, i en kommentar.

Används av 8,6 miljoner

Swish lanserades på marknaden 2012 som ett samarbete mellan Sveriges största banker.

Tio år senare passerades en milstolpe när företaget kunde bekräfta att över åtta miljoner svenska kunder använde tjänsten. Idag ligger motsvarande siffra på 8,6 miljoner.

Den numera solklara betaljätten har blivit en naturlig del i folks vardag och introducerat nya tjänster, erövrat fler marknadsandelar i e-handeln och fått en starkare roll inom självbetjäning i butik.

Det är några av faktorerna som bidragit till att Swish nu utsetts till landets starkaste varumärke.

– Våra användare är alltid i fokus, och vi jobbar ständigt för att hitta nya sätt att förenkla vardagen för dem ytterligare, säger Pär Ekroth.

LÄS MER: Swish aktiverar stor förändring

Öppnar för konkurrens

Trots succén och den till synes ohotade dominansen öppnade Riksbanken i slutet av förra året för större konkurrens.

Myndigheten gav då klartecken för att öppna betalningssystemet RIX-INST för fler typer av omedelbara betalningar. Ett system som tidigare enbart varit öppet för Swishbetalningar.

Kontentan är att bankkunder därmed skulle kunna byta ut Swish mot en annan lösning istället.

– Vi hoppas nu att de banker som anslutit sig tar tillfället akt och skapar tjänster för omedelbara betalningar som privatpersoner och företag efterfrågar, sade Christina Wejshammar, chef för avdelningar för betalningar på Riksbanken, i november.

Hela listan: Sveriges starkaste varumärken 2025

  1. Swish
  2. Ikea
  3. Volvo
  4. SVT Play
  5. Wasabröd
  6. Arla
  7. ICA
  8. Google
  9. Systembolaget
  10. Västerbottenost

Källa: Yougov

Foto: Swish

Text: Redaktionen