JUST NU: Putins krig försenar Lisebergs biljettsläpp

2022 03 16

Mitt bland bomberna i Ukraina sitter Lisebergs samarbetspartner och biljettutvecklare.

Biljettsläppet till årets säsong på Liseberg skulle ha skett under tisdagen, men kriget sätter stopp för besökare som vill boka sin plats på det populära nöjesfältet i Göteborg, uppger GP.

Bakomliggande orsak är att det team som utvecklar de digitala årskorten befinner sig mitt i den katastrof som har drabbat Ukraina sedan Ryssland invaderade landet för drygt tre veckor sedan.

I säkerhet

Nu skjuter Liseberg fram biljettförsäljningen till april. Arbetsteamet ska dock för tillfället befinna sig i säkerhet från Rysslands bomber. 

– De har så klart påverkats av kriget i landet. De är kvar i Ukraina men har kunnat sätta sig i säkerhet, säger Ebba Källeskog, pressansvarig på Liseberg till GP.

Etablerad partner

Lisebergs utvecklarteam består av en personalgrupp på 4-5 personer och är underleverantör hos Know it, en konsultbyrå som samarbetar med nöjesparken. Teamet har arbetat för Liseberg i flera år och har bland annat utvecklat Lisebergsappen. 

Vill fortsätta jobba

Eftersom kriget härjar i Ukraina där personalen arbetar är framtiden för biljettförsäljningen i fara. Utvecklarteamet har dock uttryckt önskemål om att fortsätta arbeta med appen efter att de bedöms befinna sig i säkerhet.

Stöttar utvecklarteamet

På Liseberg beundrar man arbetsviljan hos sin samarbetspartner.

– Det är något som både vi på Liseberg och Knowit har stöttat, att inte ta uppdraget ifrån dem så länge det är säkert för dem, säger Ebba Källeskog.

Färre besökare

Förbokningssystemet kommer dock att finnas kvar, trots omständigheterna. Däremot rapporterar Expressen att Liseberg kommer att ha ett lägre maxtak för antal besökare 2022. Anledningen är att förbättra besöksupplevelsen och är inte kopplat till exempelvis restriktioner.

– Vi har upplevt det senaste året att vi ganska enkelt kan skapa en bättre gästupplevelse om vi har lite färre gäster i parken, säger vd Andreas Andersen till GP enligt Expressen.

Två nysatsningar

I februari blossade frågan upp om att sälja ut Liseberg med anledning av satsningen på miljardbygget av det nya hotellet Grand Curiosa Hotel och vattenparken Oceana som just nu är på gång vid Liseberg.

Liseberg beskriver de två storslagna nysatsningarna på sin hemsida.

Liseberg Grand Curiosa Hotel

– Det nya hotellet kommer att bli Sveriges mest fantasifulla familjehotell, helt olikt allt annat du tidigare upplevt, med barnens upptäckarlust i centrum. Med rutschkana från andra våningen rakt ner till lobbyn och en fullt fungerande ponnykarusell från 1923 i restaurangen, kommer Lisebergskänslan att följa gästerna från incheckning, fram till de lägger huvudet på kudden. Hotellet slår upp portarna lagom till Lisebergs 100-års jubileum 2023, berättar Liseberg på sin webbsida.

Oceana Vattenvärld

– Vattenvärlden, som får namnet Oceana, kommer likt hotellet få en helt unik tematisering, inspirerad av Göteborgs historia och det Ostindiska Kompaniet i kombination med Lisebergs eget unika DNA. Det blir en storslagen vattenupplevelse, olik allt annat som finns på marknaden i Skandinavien idag. Med en badyta på nästan 6 000 kvadratmeter inomhus och 4 000 kvadratmeter utomhus kommer gästerna att kunna njuta av allt ifrån lugna inomhussandstränder till fartfyllda åk i norra Europas häftigaste vattenattraktioner.

Foto: Liseberg Stefan Karlberg
Text: Redaktionen


”Täcks inte av försäkringen” – bilägare varnas inför däckbyte

2025 11 03

Många känner inte till regelverket när det kommer till vinterdäck.

Det är som bekant dags att byta till vinterdäck.

En undersökning från tidigare i år visar att så många som sex av tio svenskar inte känner till reglerna när det gäller vinterdäck.

Och vissa misstag kan bli mer kostsamma än andra.

“Täcks inte”

Det finns flera misstag som görs vid byte till vinterdäck.

Motorexperten Stefan Brala menar att det vanligaste felet när folk själva byter däck är att de är oaktsamma och lyfter bilen på fel sätt – vilket kan skada karossen.

– Det gillar inte försäkringsbolagen. Då landar kostnaden på fordonsägaren, säger han till TV4.

Det är viktigt

Den som själv ska byta däck uppmanas att stå på en plan yta och ha bilen i parkeringsläge.

– Ha rätt verktyg, läs på noga om hur det här hjulskiftet går till och se till att du har tid så du inte gör det stressat, fortsätter Stefan Brala.

Läs mer: “Letar särskilt efter folk över 50 år” – Arbetsförmedlingen tipsar

Det gäller

Från den första december till den 31 mars ska personbilar, lätta lastbilar, lätta bussar, A-traktorer samt släpvagnar till dessa, ha vinterdäck eller likvärdig utrustning när vinterväglag råder. 

Minsta mönsterdjup är 3 mm under perioden 1 december - 31 mars när vinterväglag råder. 

För personbilar klass II med totalvikt över 3 500 kg är kravet dock enligt Transportstyrelsen minst 5 mm. 

“Stressa inte”

Vissa kan känna stress inför däckbytet – men det är bättre att vara ute i god tid.

Det konstaterar Carl-Erik Stjernvall vid branschorganisationen M Sverige.

– Många känner lite ångest inför bytet och pop-up-anläggningar stressar gärna på och menar att man måste byta däck som börjat bli slitna direkt, säger han i ett pressmeddelande.

– Men ta det lugnt och fundera ett par veckor, däck är nästan aldrig så dåliga att det krävs ett omedelbart byte.

Läs mer: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Foto: D. Foster

Text: Redaktionen


”Alla har den om 15 år” – revolutionerande produkt lanseras

2025 11 03

Om 15 år kommer många vardagssysslor vara ett minne blott för hushåll i Norden.

Det förutspår AI-experten Anders Bæk.

Han hänvisar till en ny uppfinning som han bedömer kommer att bli en permanent del av framtidens hem. 

Det handlar om den nya hushållsroboten Neo som utvecklats av det norsk-amerikanska företaget 1X.

Roboten klarar av flera vardagssysslor – som att tömma diskmaskinen, gå ut med soporna och vattna växter.

Anders Bæk bedömer att roboten kommer att bli ett självklart inslag i nordiska hem om cirka 15 år. 

–  Det finns stor potential, och under de kommande åren kommer man att se det bli bättre och bättre, säger AI-experten till DR:s P1 Morgen.

Fjärrstyrs

Ambitionen är att Neo ska kunna utföra vardagssysslor på egen hand i framtiden. I dagsläget måste roboten dock styras av en människa för att lära sig och klara av de svåraste uppgifterna.

– Om du säger åt den att tömma diskmaskinen, så säger den att den kan göra det, men du måste vänta två timmar eftersom en mänsklig operatör måste styra den på distans, förklarar Bæk.

Experten betonar att det är viktigt att vara medveten om att roboten i nuläget fjärrstyrs av en annan person, vilket innebär att operatören får en inblick i användarens hem.

– 1X är väldigt ärliga om det och säger att det är en tidig betaversion, och om man köper den måste man vara beredd att acceptera att det finns en annan person som får gå runt och flytta runt saker i ens hem, säger han till radion.

LÄS MER: Matjätte sänker priserna – men inte för alla

Går att beställa

Förra veckan meddelade 1X att det går att förhandsbeställa Neo till sin bostad. De första robotarna väntas levereras till amerikanska hushåll under 2026.

Företaget har betonat att Neo har inbyggda säkerhetsfunktioner som säkerställer att den inte  skadar människor. Roboten kan exempelvis inte hantera mycket tunga, heta eller vassa föremål.

LÄS OCKSÅ: Mötet kollapsade – Kreml ger nytt drastiskt besked till Trump 

Foto: K. Eliason

Text: Redaktionen