Putin och Zelenskyj – ”Vi är redo”

2025 02 05

Putin och Zelenskyj uppger båda att de är redo för direkta samtal med varandra.

Under gårdagen uppgav den ukrainske presidenten att han är redo att sätta sig vid förhandlingsbordet med Vladimir Putin för att nå en överenskommelse.

Nu på onsdagseftermiddagen säger Vladimir Putin samma sak.

Det rapporterar ryska oberoende Moscow Times.

Båda öppna för förhandlingar

Rysslands ledning uppger att de är öppna för förhandlingar med Volodymyr Zelenskyj trots att Vladimir Putin anser att han är en ”illegitim” president i Ukraina.

Detta enligt Kremls talesman Dmitrij Peskov. 

– Mr Zelenskyj har stora problem när det gäller hans legitimitet, men trots det är den ryska sidan öppen för förhandlingar, säger Peskov enligt The Moscow Times.

"Måste baseras på något"

Samtidigt konstaterar han att den ukrainska ledningen bör ”visa intresse” och häva det lagliga förbudet mot kontakter med Putin. 

Annars kommer Kreml inte att ta Zelenskyjs uttalanden om beredskap för direkta samtal med Putin på allvar. 

– Beredskapen måste baseras på något... Den kan inte baseras på ett lagstadgat förbud mot sådana förhandlingar för Zelenskyj. Därför är det än så länge omöjligt att uppfatta det som annat än tomma ord.

Även Zelenskyj

Igår tisdag uppgav Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj att han är redo att prata direkt med Putin om det är vad som krävs.

I en intervju med Piers Morgan sade Zelenskyj att han är villig att inleda direkta samtal med Putin, rapporterar Newsweek.

– Om det är det enda sättet på vilket vi kan skapa fred för Ukrainas medborgare. Jag kommer inte att vara snäll mot honom. Jag betraktar honom som en fiende. Och för att vara ärlig tror jag att han ser mig som en fiende också, sade Zelenskyj.

Oklart hur det blir

Det finns dock i nuläget inga konkreta uppgifter om var, hur eller när sådana förhandlingar kan ske.

Det är även oklart vilka parter som kommer att vara inblandade, och vilken roll USA:s president Donald Trump kommer att spela i potentiella fredsförhandlingar framöver.

Foto: President of Russia Office resp Presidential Office of Ukraine

Text: Redaktionen


JUST NU: Sverige kan förlora 13 miljarder kronor

2025 05 29

Nya uppgifter indikerar att Sverige riskerar en samhällsekonomisk förlust på närmare 13 miljarder kronor.

Svenska Hamnarbetarförbundet, HF, har meddelat varsel om strejk. Blockadåtgärder har riktats mot Sveriges Hamnars medlemsföretag.

Beskedet ligger kvar trots att ett avtal med Transportarbetareförbundet står klart. Enligt Transportföretagen omfattas alla Sveriges hamnarbetare, även medlemmarna i HF, av det nya avtalet.

Nu presenterar branschorganisationen en ny rapport som pekar på att Sverige riskerar att gå med miljardförluster om strejken håller i sig.

291 miljoner per dag

Rapporten är framtagen av Handelns utredningsinstitut, HUI, på uppdrag av Transportföretagen.

Uträkningen är baserad på ett scenario “med total strejk från alla hamnarbetare”, framhåller organisationen.

Det argumenteras för att HF har en vana av att förlänga strejker. Blir det som 2017, då total strejk varade i 44 dagar, skulle det enligt analysen innebära 291 miljoner kronor per dag i förlust för förseningar och alternativa transportlösningar.

Det motsvarar 12,8 miljarder kronor för hela räkneexemplet.

– Hamnarna är livsviktiga för ett litet exportberoende land som Sverige. När hamnarna stannar får inte industrin sina råvaror, handeln får inte ut sina produkter och sjukvården riskerar att stå utan viktiga leveranser, säger Johan Grauers, förhandlingschef på Sveriges Hamnar, i en kommentar.

Kan bli ännu mer

Egentligen bedöms den verkliga kostnaden kunna bli ännu större. Den exakta följden av produktionsstopp, förlorade kontrakt och förseningsböter är svår att förutse.

– Det är lätt att underskatta hur beroende vi är av fungerande godsflöden, men ett stopp slår direkt mot människors vardag – från jobben i fabriken till varorna på butikshyllan. Dessutom är hamnarna sårbara i det oroliga omvärldsläge som råder. Hamnarna är avgörande utifrån ett säkerhets- och beredskapsperspektiv, säger Johan Grauers.

LÄS MER: 22 000 företagare överväger att lägga ner helt

Nya överläggningar på gång

Det var tidigare i maj som Hamnarbetarförbundet varslade om strejk i alla svenska hamnar med start 21 maj. Bakgrunden är att facket vill få till förändringar i det nya kollektivavtalet.

– Det är ett inledande varsel för att få fart på förhandlingarna. Det är högst troligt att vi lägger fler om vi inte kommer någonstans, sade Erik Helgeson, vice ordförande i förbundet, till Arbetet vid beskedet.

Parterna har kallats till nya överläggningar på måndag den 2 juni.

– Vi försökte gå in i dagens förhandlingar utan prestigelåsningar eller ultimatum för att försöka hitta lösningar som kan förbättra situationen utan att någon tappar ansiktet. Men det var tydligt att arbetsgivarsidan än så länge inte anser att det finns något kompromissutrymme, säger Erik Helgeson i ett uttalande.

LÄS MER: Varuhuskedja i kris – har 85 butiker i Norden

Foto:

Text: Redaktionen


Hela Sverige uppmanas att tänka om – många missar klassisk trafikregel

2025 05 29

I snart hundra år har högerregeln varit en viktig del av Sveriges trafikregler.

Sedan 1930-talet har högerregeln funnits som en grundregel i trafiken och bland annat tillämpats i korsningar där det saknas vägmärken.

Den klassiska trafikregeln gäller i bostads- och parkeringsområden där vägar möts men inte har en tydlig reglering.

Men trots att högerregeln nästan har 100 år på nacken glömmer många svenskar bort vad som gäller ute på vägarna.

– Högerregeln är en skyldighet, som så mycket annat i trafikmiljön, som innebär att fordon som närmar sig från höger har företräde. Men den glöms ofta bort i både små och stora samhällen, där inofficiella huvudleder ofta tagit över och styr trafiken, säger Jacob Sidenvall på Riksförbundet M Sverige.

Uppmaningen: Tänk tvärtom

Nu går M Sverige – landets största konsumentorganisation för bilister – ut med en uppmaning till alla bilförare.

Bilister uppmanas att förutsätta att högerregeln alltid gäller.  

– I stället för att leta efter något som inte finns, förutsätt att högerregeln alltid gäller, precis som det står i trafikförordningen, och leta efter undantagen, alltså huvudledsmärket, stopp- eller väjningspliktskylten för trafik som kommer från höger, en upphöjd trottoar och så vidare, så lär man sig snabbt var högerregeln gäller, förklarar Jacob Sidenvall.

Det här gäller

Trafikordningen fastslår följande när det gäller högerregeln:

När två fordons kurser skär varandra har förare väjningsplikt mot det fordon som närmar sig från höger utom i de fall som avses i 21-23 §§. 18 § Trafikförordningen (1998:1276)

– Just uttrycket ”närmar sig” har också betydelse för hur man ska bete sig, och betyder just att fordon som närmar sig, och som alltså rör sig fram mot en korsning från höger, äger företräde och ska få köra före, framhåller Jacob Sidenvall

Foto: M. Teirlinck

Text: Redaktionen