Putin går ut med galet krav till all rysk media

2024 03 23

Ryska tidningar och tv-kanaler har nu drabbats av ett bisarrt diktat direkt från Kreml.

Terrorattacken i Moskva igår chockade Ryssland, och nu kommer nya uppgifter om hur regimen hanterar händelsen.

Ryska medier har fått tydliga direktiv om hur de ska rapportera om attacken.

Det är särskilt ett påstående som Kreml vill ska finnas med i rapporteringen.

Det handlar om den påstådda kopplingen till Ukraina.

Tydliga instruktioner

Putins regim kräver att ryska medier målar upp en bild av att Ukraina är inblandade i terrorattacken.

– Ryska statsfinansierade och regeringsvänliga medier har instruerats av Putin-administrationen att understryka möjliga ”spår” av ukrainsk inblandning, i rapporteringen om fredagens terrorattack mot Krokus City Hall, uppger tidningen Meduza.

Uppgiften kommer direkt från en medarbetare vid rysk media.

– Det här har Meduza fått veta från en anställd på ett statligt mediebolag, förklarar tidningen.

Uppgifter bekräftas

Detta bekräftas också från en annan källa.

– En andra källa från Kreml-vänlig media bekräftar uppgifterna, enligt tidningen.

Ryska FSB har hävdat att de fyra huvudmisstänkta i attacken har planerat att fly till Ukraina.

Där ska de, enligt säkerhetstjänstens påstående, ha haft ”lämpliga kontakter”.

Det påståendet ska nu alltså spridas till ryska folket.

”Anti-ukrainsk hysteri”

Ukrainska myndigheter avvisar dock bestämt uppgifterna om att Ukraina skulle ha varit inblandade i terrorattacken.

– Ukraina anklagar ryska myndigheter för att försöka sprida ”anti-ukrainsk hysteri i det ryska samhället”, skriver tidningen.

Även oberoende och västerländska bedömare har konstaterat att Rysslands påståenden saknar grund.

Bland annat har Vita huset gått ut och sagt att det inte finns några tecken på att Ukraina var inblandade i terrorattacken.

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


JUST NU: 20-tal anställda stängs av i hemtjänsten

2025 09 05

Ett 20-tal anställda inom hemtjänsten i Uddevalla kommun stängs av med omedelbar verkan.

Detta efter att kommunen upptäckt ”omfattande brister” i de anställdas arbete, rapporterar Bohuslänningen.

Malin Normann, socialchef i Uddevalla kommun, ser mycket allvarligt på det som har inträffat.

– Jag vill understryka att det är extremt upprörande, säger hon till tidningen.

Under nattpassen

Normann vill inte specificera vilka brister som upptäckts, men berättar att det handlar om allvarliga brister hos anställda vid hemtjänstens nattbemanning.

– Vi har fått allvarliga indikationer på brister i verksamheten. Vad det är för typ av brister kan jag inte gå in på just nu, men vi behöver kartlägga på vilket sätt detta har påverkat våra brukare, säger hon till P4 Väst.

”Jag blir oerhört upprörd”

Malin Normann informerades om de allvarliga bristerna för några dagar sedan.

– Det här är oerhört allvarligt och jag blir oerhört upprörd av den här situationen. Vi finns till för att ge god vård och stöd till de allra mest utsatta i samhället, säger hon till radion.

Utredningen inleds

Det är oklart om någon brukare kommit till skada. Incidenterna ska nu utredas.

Den berörda personalen har stängts av från sina tjänster i en månad utan månadslön.

– Vi vet inte om någon brukare har tagit skada, men uppgifterna är så pass allvarliga att vi beslutat oss för att stänga av personalen under tiden vi utreder det här, säger Malin Normann till Bohuslänningen.

LÄS MER: Var fjärde svensk riskerar ekonomiskt bakslag – redan i höst 

Arkivfoto: Polisen

Text: Redaktionen


Kivra skickar ut meddelande: Betala eller så raderas allt

2025 09 05

Tusentals Kivrakunder har mötts av ett oväntat meddelande när de loggat in i den populära betalappen.

– Vill du ha kvar kvitton och post som är äldre än 30 dagar? står det i meddelande som sedan fortsätter:

– Nu sparas dina kvitton, brev och fakturor i 30 dagar och tas sedan bort. Du kan köpa obegränsad lagring för 9kr/mån för att behålla alla dokument du fått i Kivra.

Förklaringen

Kivra kommer dock inte att införa någon ny avgift – än så länge.

Tjänsten vara gratis för alla användare försäkrar Kivras kommunikationschef Henrik Höglin. Han berättar att det handlar om ett test för att undersöka om användare är beredda att betala för en del av tjänsten.

– För att bygga den bästa möjliga tjänsten så testar vi hela tiden olika versioner av Kivra, framhåller Höglin i en kommentar till Expressen.

–  Testerna gör det möjligt för oss att samla in värdefull feedback och analysera hur vi bäst kan fortsätta möjliggöra innovation och stärka Kivras roll som en trygg tjänst för alla.

Bekymmer för många kunder

Om avgiften blir verklighet skulle det ställa till med problem för många kunder som är beroende av att kunna spara och komma åt dokument som lönespecifikationer, deklarationer och kvitton i Kivra.  

Tidigare test

Kivra har tidigare gjort ett liknande test. I juli testade företaget en modell där användare behöver betala för att ta emot kvitton och betala fakturor. Kivra undersökte hur många användare som är beredda att betala 200 kronor per år för tjänsterna. 

Det återstår att se om Kivra tar steget till att bli en betaltjänst eller inte.

Det är Kivra

Kivra är en digital brevlåda som samlar räkningar och annat som ska betalas.

Tjänsten har drygt 6 miljoner användare i Sverige.

Över 47 000 företag och myndigheter skickar via Kivra

Via tjänsten får användare saker som myndighetsbrev, brev från företag, lönebesked, kreditupplysningar och vårdkallelser.

– Kivra är säkrare än vanlig papperspost. Du slipper fördröjningar och inget kommer bort. Din data är krypterad och bara du kan se ditt innehåll, förklarar Kivra.

Kritiker till Bank-ID har menat att ökad konkurrens behövs med tanke på tjänstens dominans på den svenska marknaden.

Foto: Kivra 

Text: Redaktionen