Putin fly förbannad – ”kommer inte gå ostraffade”

2024 03 15

Under fredagen inleds det så kallade ”presidentvalet” i Ryssland.

Redan nu står det klart att diktatorn Vladimir Putin kommer vinna, eftersom valet är uppgjort på förhand.

Men för regimen i Moskva är det viktigt att ge sken av att valet genomförs i demokratisk anda.

Putin har själv uppmanat ryska folket att göra sin ”demokratiska plikt” och bege sig till valurnorna.

Nu kommer diktatorn med ännu ett utspel.

Den här gången anklagar en ilsken Putin en utomstående aktör för att försöka påverka valet.

Putin syftar dock inte på den ryska regimen, utan på Ukraina.

I ett färskt uttalande anklagar diktatorn Ukraina för att försöka ”påverka och störa valet” genom att attackera civila mål i Ryssland och använda beväpnade grupper för att infiltrera Rysslands gränser.

– Dessa attacker från fienden kommer inte att gå ostraffade, säger Putin under ett säkerhetsmöte med sina ministrar, enligt Reuters.

Anklagar Ukraina för att beskjuta vallokal

Putins uttalande kommer kort efter att den ryska statligt ägda nyhetsbyrån TASS hävdat att Ukraina beskjutit en vallokal i den rysskontrollerade delen av Cherson-regionen.

Uppgifterna har inte verifierats.

Ryska terrorbombningar

Samtidigt som Putin rasar mot ”ukrainsk valpåverkan” fortsätter den ryska krigsmakten att utföra terrorbombningar i Ukraina på diktatorns kommando.

Minst 16 personer har dödats och 73 har skadats i en rysk attack mot hamnstaden Odessa i södra Ukraina.

– Offren inkluderar ambulanspersonal och räddningspersonal som kom till platsen efter första explosionen, rapporterar Kyiv Independent.

 Odesas tidigare vice borgmästare, Serhii Tetiukhin, och polischefen Oleksandr Hostishchev uppges även finnas bland offren.

Bombade under räddningsinsats

Efter den första ryska bombningen inleddes en massiv räddningsinsats. Då slog ryssarna till igen och bombade samma plats. En aktion som tyder på att den ryska armén avsiktligt dödat civila.

Styret i Odessa har utlyst den 16 mars som en sorgedag i staden.  

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen


Konsumentverket varnar Jysk och Mio: sluta omedelbart

2024 06 14

Sex företag har fuskat med rean och riskerar stränga straff.

Det meddelar Konsumentverket efter att ha genomfört en större granskning av hur företagen skötte sig under realisationen i höstas.

På listan finns bland annat möbeljättarna Jysk och Mio.

Nu kräver myndigheten att de utpekade företagen omedelbart upphör med sina metoder. Annars väntar bestraffningar i form av höga vitesbelopp.

Har visat fel pris

Utöver Mio och Jysk finns även två nätbutiker som säljer kläder samt två mindre möbelföretag på Konsumentverkets radar. De fyra resterande företagen nämns inte vid namn.

– Gemensamt för de sex företagen är att de inte har visat rätt pris för de senaste 30 dagarna, det vill säga det pris som ska tala om för konsumenten vad varan brukar kosta, framhåller myndigheten.

– Ofta har företagen i stället använt ett högre pris att jämföra reapriset med, vilket gör att reapriset framstår som mer fördelaktigt. 

Lurar kunderna

Enligt Konsumentverket har företagen vid upprepade tillfällen tagit med ett högre pris som egentligen aldrig använts, eller i bästa fall enbart använts under ett par dagars tid.

Utifrån det priset har man sedan räknat ut många procent rea det är.

– Problemet är att man som konsument tror att man gör ett klipp, medan varan i själva verket aldrig kostat så mycket som det står, förklarar Pär Magnusson, processråd vid Konsumentombudsmannen, KO.

Kan tvingas betala 2 miljoner

Konsumentverket understryker allvaret i situationen.

Förbuden kopplas till viten på mellan en halv miljon och två miljoner kronor och kan komma att dömas ut om företaget bryter mot förbudet.

Om företagen överklagar KO:s föreläggande går ärendet vidare till Patent- och marknadsdomstolen för prövning.

Enligt prisinformationslagen ska varans pris de senaste 30 dagarna tydligt redovisas när företaget vill marknadsföra en rea eller kampanj.

Så här skriver Konsumentverket om lagen:

Paragrafen som styr är 7A, och den vilar i sin tur på ett EU-direktiv. Regeln har införts för att säkerställa att prissänkningen är äkta och inte en bluff. EU-kommissionen har i sin vägledning uttryck att lagparagrafen syftar till att förhindra att företag på konstlad väg höjer referenspriser och vilseleder konsumenterna om storleken på rabatten.

Foto: Jysk resp Mio

Text: Redaktionen


Postnord-kunder drabbas av ny våg – går ut med uppmaning

2024 06 12

Postnords kunder har på nytt drabbats av ett återkommande problem.

Under året har flera olika företag gått ut och varnat för bluff-sms och bedrägeri.

Det har varit ett återkommande problem och allmänheten har uppmanats att se till att ha koll på vad som indikerar att det kan röra sig om ett falskt meddelande.

Nu drabbas Postnords kunder på nytt av det besvärande fenomenet.

Det rapporterar Sveriges Radio.

“Väldigt jobbigt”

Bedragare kommer hela tiden på nya sätt att lura folk på pengar, och sms med olika länkar och uppmaningar är ett sätt man försöker bedra företagskunder.

På sistone har en ny våg bluff-sms nått Postnords kunder.

Postnords presstalesperson Henrik Ishihara uttrycker oro över utvecklingen.

– Det är ju väldigt jobbigt. Dels är det vårt varumärke som utnyttjas och det är ju ett brott i sig. Det absolut mest allvarliga är dock alla våra kunder, alla mottagare, som drabbas och i vissa fall luras på pengar, säger han till SR.

Riktar uppmaningar

Ishihara går ut med en uppmaning till kunderna i samband med den nya vågen av bedrägeriförsök.

– De gånger som vi skickar ut meddelanden så är det alltid med en länk till antingen Postnord.se eller Postnord.com. Är det någon annan länk så är det en bluff och då ska man bara radera det, säger han.

Inte första gången

Det är inte första gången som Postnord går ut och varnar för bedragare.

Tidigare har man förtydligat hur bedrägerierna går till.

– Tyvärr cirkulerar det bluffmejl och bluff-sms där avsändaren utger sig för att vara PostNord, har det statliga bolaget förklarat.

– Det förekommer även bluffannonser på olika sociala plattformar. Ibland blir de som lägger ut privatannonser på annonssidor kontaktade av bedragare som uppmanar till användning av PostNords ”kurirtjänst”. Även det är en bluff.

Därför är det attraktivt

Postnord framhåller att bedragarna riktar sig mot bolaget av en tydlig anledning.

– Sverige är en av de mest utvecklade e-handelsmarknaderna i Europa, vilket gör det attraktivt för bedragare att försöka luras. 

– Tyvärr måste man som konsument idag vara lite misstänksam. Det bästa sättet att skydda sig mot bedragare är att alltid vara uppmärksam. Klicka aldrig på länkar om du är osäker på vart de leder.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen