Problem att betala i hela Sverige
2024 09 06
Nets, ett av de största företagen för betalningslösningar i Norden, upplever stora problem på fredagsmorgonen.
Företagets kortterminaler har drabbats av omfattande tekniska problem.
Problemen gäller för hela Norden.
– Vi utreder ett problem med betalning via terminaler, skriver företaget på sin hemsida.
Peter Glüsing, presstalesperson för Nets, har uttalat sig om situationen.
– Vi upplever särskilt problem med virtuella betalkort. Försöker du betala med telefonen kommer betalningen troligen att avvisas, säger han till VG.
Glüsing berättar att betalningar med bankkort troligen kommer att gå igenom.
Ber om ursäkt
Det finns ingen prognos för när problemet kan vara åtgärdat. Det finns inte heller några uppgifter om vad som orsakat betalningshaveriet.
– Vi ber om ursäkt till alla kunder som drabbas, och jobbar intensivt med att rätta till felet, säger Peter Glüsing.
Uppdatering: Problemet åtgärdat
Senare på fredagsförmiddagen meddelar Nets att problemet har åtgärdats.
– Systemen är tillbaka och ska fungera som normalt, framhåller företaget.
”Nordens ledande betalningsaktör”
Nets, en del av den ledande europeiska betalleverantören Nexi Group, stödjer handlare, företag och konsumenter inom betalningar.
Över två miljoner företag i Europa och över 1 000 banker använder sig av Nets betalningslösningar.
Nets är aktiva i hela Norden och Baltikum och ansvarar bland annat för mängder av kortterminaler i Sverige.
På sin hemsida skriver företaget att man är ”Nordens ledande betalningsaktör”.
– Genom att förenkla betalningar och tillhandahålla de mest innovativa och pålitliga lösningarna hjälper vi handlare, företag och finansiella institutioner att bättre betjäna sina kunder och skapa tillväxt, uppger Nets.
Arkivfoto: Axfood resp Jonas Leupe
Text: Redaktionen