Priset på choklad kan förändras kraftigt

2024 11 23

Priset på kakao rusar igen.

Kakaopriset har uppmärksammats mycket under de senaste åren.

Priset har rusat under året men har under den senaste tiden fallit tillbaka igen.

Nu vänder det dock på nytt - spotpriserna på kakao stiger kraftigt på råvarubörsen.

Det rapporterar Nasdaq och Barchart.

Kraftigt regnfall

Kakaopriserna steg kraftigt på fredagen, med NY-kakao på den högsta nivån på två och en halv månad och London-kakao på över fyra månader.

Effekterna av den senaste tidens kraftiga regn i Elfenbenskusten driver kakaopriserna högre, baserat på rapporter om hög dödlighet för kakaoknoppar på träd på grund av det kraftiga regnet.

– Den senaste tidens ogynnsamma väder i Västafrika ger stöd åt kakaopriserna. Kraftiga regn i Elfenbenskusten översvämmade fälten, ökade sjukdomsrisken och påverkade skördens kvalitet, skriver Barchart.

Inväntar högre priser

Samtidigt kommer uppgifter om att odlare i världens näst största kakaoproducent, Ghana inväntar högre priser.

Kakaoodlare i Ghana hamstrar bönor i väntan på högre priser vilket kan leda till att leveranserna till en global kakaomarknad som försöker återhämta sig från förra säsongens katastrofala skördar minskar.

Det rapporterar Reuters.

“Kommer inte sälja”

Reuters har pratat med en kakaoodlare i syd-centrala Ghana.

– Jag har mer än 300 säckar, men jag kommer inte att sälja. Jag kommer att sälja först efter jul. Vi vill se om de kommer att höja priset som de sa, säger han.

Redan stigit kraftigt

Uppgifterna kommer efter en tid då svenska konsumenter redan bemötts av högre priser på choklad.

Choklad och juice är två av varorna som stigit mest i pris den senaste tiden.

– När vi snart går in i högsäsong är en ask nästan 70 procent dyrare mot vad den kostade för två och ett halvt år sedan, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen.

– Och vi kommer att få vänja oss vid höga kakaopriser.

Detta efter flera år av höga priser på livsmedel i samband med det inflationsslag som har påverkat såväl Sverige som stora delar av omvärlden.

Foto: T. Bykovets

Text: Redaktionen


JUST NU: Attacker mot Teslabutiker i Sverige

2025 03 31

Flera Teslabutiker har utsatts för skadegörelse i svenska storstäder.

Återförsäljare av Tesla i både Stockholm och Malmö ska ha utsatts för skadegörelse under måndagen.

Det handlar om så kallade “färgattacker”. Orange färg ska ha sprutats över Teslas skyltfönster i centrala Stockholm, och i Malmö ska en Teslabutik och flera bilar ha målats i samma färg, rapporterar TV4.

– Det verkar som att man har sprutat någon färg. Vi är där för att ta reda på omständigheterna, säger Stockholmspolisens presstalesperson Nadya Norton till DN.

Två personer ska efteråt ha satt sig ner framför den attackerade Stockholmsbutiken med varsin brandsläckare innan de fördes iväg av polis.

Fyra gripna för grov skadegörelse

Malmöpolisen rubricerar händelsen i staden som grov skadegörelse.  Fyra personer ska också vara omhändertagna, misstänkta för attacken.

– Det är ett bilföretag på den aktuella adressen som är drabbat, det är sprayfärg som de har sprayat på en del av byggnaden, enligt uppgift ska det vara en del bilar, oklart hur många som drabbats. Vi är på plats och kontrollerar fyra individer som misstänks vara delaktiga, säger Lina Friberg, presstalesperson på polisen i region Syd, till TV4.

Attacker mot Tesla över hela världen

Skadegörelserna mot Tesla i Stockholm och Malmö följer ett internationellt mönster av attacker mot elbilstillverkaren.

I samband med att vd:n Elon Musk tagit plats vid president Donald Trumps sida har missnöjet med Musk och Tesla växt sig starkt över stora delar av världen, vilket resulterat i en mängd attacker och protester.

Tusentals förlorade jobb

Det var när Trump tillträdde som president för andra gången som Musk tilldelades rollen som chef för det nyinrättade Departementet för regeringseffektivitet, Doge.

Där har techmiljardären haft uppdraget att skära ned på offentliga utgifter över hela USA – vilket har resulterat i att tusentals människor blivit av med sina jobb på olika myndigheter i landet.

Foto: Ted Talks

Text: Redaktionen


Rekordsiffror visar – turister flockas till Sverige

2025 03 31

Intresset för Sverige som turistmål är mycket starkt, något som syns tydligt när Visit Sweden summerar fjolåret.

Ett PR-värde på 5,6 miljarder kronor – och en ökad räckvidd med över 52 procent.

När Visit Sweden summerar 2024 talar siffrorna sitt tydliga språk i form av flera nya rekord.

Det meddelar det statliga marknadsföringsbolaget själva i ett pressmeddelande.

– Trots begränsade resurser har vi genom en effektiv flerkanalsstrategi och en tydlig varumärkesstrategi, en kreativ kampanj, engagerade och duktiga medarbetare lyckats nå fram till och engagera rekordmånga människor globalt under 2024, något som bidrar till en positiv bild av Sverige som turistland och ökar intresset för att vilja resa hit, säger Visit Swedens vd Susanne Andersson.

"Betydelsen ovärderlig"

Visit Sweden anser sig ha skapat PR för Sverige till ett värde av hela 5,6 miljarder kronor under fjolåret. 

Samtidigt har man ökat sin räckvidd från 2,7 miljarder människor till 4,1 miljarder – en ökning med över 52 procent.

– Vi ser ett fortsatt starkt intresse för Sverige, och våra satsningar ger tydliga resultat. Turismens betydelse för lokalsamhällen, arbetstillfällen och infrastruktur är ovärderlig, säger Susanne Andersson till Travel News Sweden.

Enligt pressmeddelandet beror de markanta ökningarna till stora delar på ökad synlighet för Visit Sweden, och då framförallt i tv.

69 miljoner gästnätter

Antalet gästnätter i Sverige har också stigit – om än inte lika markant.

Jämfört med 2023 har det sammanlagda antalet utländska gästnätter ökat med två procent, till sammanlagt 69 miljoner gästnätter.

Samtidigt rapporterar Visit Sweden att sju miljoner unika användare har besökt företagets webbplats – och antalet sökningar på Sverige som turistmål steg med nästan sju procent, till 12,7 miljoner sökningar totalt.

– Tack vare den svenska besöksnäringens insatser har vi nått fantastiska resultat. Vår strategi är att fortsätta attrahera rätt målgrupp och sätta Sverige på den globala turismkartan, säger Susanne Andersson.

Foto: D. Posteby

Text: Redaktionen