SVERIGE: Pressbyrån anmäls
2023 11 02
Pressbyrån anmäls nu till Reklamombudsmannen.
Under den senaste tiden har detaljhandelsföretaget satsat på en kampanj där gravida kvinnor i annonser har delat med sig av tips på godis och snacks.
Kampanjen har väckt starka känslor på sociala medier, och fått kraftig kritik från olika håll.
Pressbyrån själva menar att man helt enkelt vill visa upp delar av sitt sortiment, men många är besvikna på kampanjen.
Nu anmäls Pressbyrån till Reklamombudsmannen på grund av annonserna, rapporterar Dagens Nyheter.
“Blir besviken”
Reklamombudsmannen har hittills fått in fyra anmälningar, där argumenten bland annat handlar om att livsmedlen kan anses vara olämpliga för gravida.
En som reagerat starkt på annonserna är Livsmedelsverkets nutritionist Åsa Brugård Konde, som arbetar med kostråd till gravida kvinnor.
– Jag blir besviken. Jag tycker att det känns oansvarigt av företaget att både vända sig till, och använda, gravida kvinnor på det här sättet. Det är ju inte sånt här som de behöver mer av, säger hon till DN.
Vill inte kommentera
Marknads-och kommunikationschef Lennart Schultz menade i samband med lanseringen av kampanjen att man ville lyfta sitt breda sortiment.
– Syftet med kampanjen är att lyfta vårt breda sortiment av snacks och tilltugg, och vilka passar då bättre än gravida personer? Vi känner alla till det välkända fenomenet gravidcravings som kan utgöras av både tänkbara och otänkbara kombinationer, menar han via Pressbyråns webbsida.
“Bebis-bärande gottegrisar”
I kampanjen lyfte företaget fram fyra gravida kvinnor som omnämns som “bebis-bärande gottegrisar”.
Kritiken mot annonserna har kommit från flera håll, men Pressbyrån har inte velat kommentera ärendet.
Hög etisk nivå
Reklamombudsmannen verkar för att det ska vara en hög etisk nivå i reklam riktad mot den svenska marknaden.
– Det sker genom att fatta beslut om anmäld reklam samt genom utbildning och vägledning i marknadsföringsetiska frågor, framhåller RO.
Foto: D. Muller
Text: Redaktionen