SVERIGE: Pressbyrån anmäls

2023 11 02

Pressbyrån anmäls nu till Reklamombudsmannen.

Under den senaste tiden har detaljhandelsföretaget satsat på en kampanj där gravida kvinnor i annonser har delat med sig av tips på godis och snacks.

Kampanjen har väckt starka känslor på sociala medier, och fått kraftig kritik från olika håll.

Pressbyrån själva menar att man helt enkelt vill visa upp delar av sitt sortiment, men många är besvikna på kampanjen.

Nu anmäls Pressbyrån till Reklamombudsmannen på grund av annonserna, rapporterar Dagens Nyheter.

“Blir besviken”

Reklamombudsmannen har hittills fått in fyra anmälningar, där argumenten bland annat handlar om att livsmedlen kan anses vara olämpliga för gravida.

En som reagerat starkt på annonserna är Livsmedelsverkets nutritionist Åsa Brugård Konde, som arbetar med kostråd till gravida kvinnor.

– Jag blir besviken. Jag tycker att det känns oansvarigt av företaget att både vända sig till, och använda, gravida kvinnor på det här sättet. Det är ju inte sånt här som de behöver mer av, säger hon till DN.

Vill inte kommentera

Marknads-och kommunikationschef Lennart Schultz menade i samband med lanseringen av kampanjen att man ville lyfta sitt breda sortiment.

– Syftet med kampanjen är att lyfta vårt breda sortiment av snacks och tilltugg, och vilka passar då bättre än gravida personer? Vi känner alla till det välkända fenomenet gravidcravings som kan utgöras av både tänkbara och otänkbara kombinationer, menar han via Pressbyråns webbsida.

“Bebis-bärande gottegrisar”

I kampanjen lyfte företaget fram fyra gravida kvinnor som omnämns som “bebis-bärande gottegrisar”.

Kritiken mot annonserna har kommit från flera håll, men Pressbyrån har inte velat kommentera ärendet.

Hög etisk nivå

Reklamombudsmannen verkar för att det ska vara en hög etisk nivå i reklam riktad mot den svenska marknaden.

– Det sker genom att fatta beslut om anmäld reklam samt genom utbildning och vägledning i marknadsföringsetiska frågor, framhåller RO.

Foto: D. Muller

Text: Redaktionen


Hushåll med solceller varnas – ska polisanmäla

2024 10 21

Antalet solcellsanläggningar i Sverige ökar kraftigt.

Vid det senaste årsskiftet fanns det drygt 250 000 stycken i Sverige. 

Många av dem är privata och har installerats på villatak med förhoppningen om att de på sikt ska minska elkostnaderna för hushållen.

Men minst 40 företag i branschen har under de senaste åren installerat solceller utan att ha varit behöriga för det, avslöjar P1-programmet Kaliber.

Uppmaningen: polisanmäl

Uppgifterna grundas på en granskning av samtliga anmälningar till Elsäkerhetsverket sedan 2021.

Konsekvenser av ett obehörigt arbete kan bland annat innebära en förhöjd risk för bränder kopplade till solpanelerna, vilket Elsäkerhetsverket tidigare varnat för.

– Antalet solcellsanläggningar ökar snabbt och mängden bränder och brandtillbud kommer därmed öka, konstaterar myndigheten i en rapport.

Parallellt ökar även antalet oseriösa företag i branschen, enligt Kaliber.

Det 40-tal företag som sätter upp solceller utan behörighet bryter mot elsäkerhetslagen och borde då polisanmälas, menar Mikael Carlson, teknisk expert på Elsäkerhetsverket.

Problemet ligger väl i de aktörer som har för bråttom och vill göra snabba affärer och inte gör det tillräckligt bra och inte vet om vilka krav man måste uppfylla och hur man bör bygga de här anläggningarna för att de ska vara säkra, säger han till radioprogrammet.

LÄS MER: Nya regler för folk med solceller – “det här blir dyrt”

Elva företag har förbjudits

Enligt Jimmy Grilfve, handläggare på Elsäkerhetsverket, har elva företag helt förbjudits att arbeta med elinstallationer.

Det innebär att de inte får lov att göra några elinstallationer förrän de har registrerat sig och uppfyllt kraven som finns.

– Gör de det ändå, då är det olagliga elinstallationer och då kan det vara en polisanmälan som ska göras mot det företaget. För det är polisen som utreder det, säger Jimmy Grilfve till radion.

LÄS MER: Svensk solcellsjätte går i konkurs

Ökat explosionsartat

Under perioden 2018-2022 ökade antalet solcellsanläggningar explosionsartat i Sverige – från 15 000 till nästan 150 000.

Majoriteten av dem är små anläggningar under 20 kilowatt.

Under samma femårsperiod beräknas solceller ha orsakat 58 bränder eller brandtillbud.

– För 2024 förväntas en fortsatt kraftig utbyggnad, med en prognos på 65 000 solcellsinstallationer. Den fortsatta stora ökningen av antalet solcellsanläggningar tillsammans med allt fler äldre anläggningar kan därmed även innebära långt fler antal händelser än idag, framhåller Elsäkerhetsverket i en rapport.

Foto: M. Winkler

Text: Redaktionen


Här är Sveriges “sämsta” bredbandsbolag – 2,6 miljoner kunder

2024 10 21

I princip alla är numera helt beroende av internet för att hantera vardagen.

Om det så är för att betala månadens räkningar, köpa en biljett till tåget eller bara för att avsluta dagen med en tv-serie på Netflix finns det en gemensam faktor: bredbandet måste fungera.

Såväl privatpersoner som företagskunder förväntar sig numera att internet ska flyta på friktionsfritt.

Och rent generellt är kundnöjdheten relativt hög.

Den har till och med ökat de senaste åren.

Vi ser en fortsatt förbättring av det vi kallar produktegenskaper inom bredband. Pålitlighet och stabilitet betraktas nu av kunderna som hygienfaktorer, säger Johan Parmler, vd för Svenskt Kvalitetsindex som nu har undersökt vad kunderna egentligen tycker om sina bredbandsbolag.

Kommer ikapp andra branscher

Det som kunderna i undersökningen har rankat är bredbandets stabilitet, pålitlighet och hantering av servicefrågor.

Trenden är att branschen har ryckt upp sig de senaste åren.

– Tydliga förbättringar märks i svarstider, bemötande och kompetens. Kunderna är snart lika nöjda med kontakt och support som i många andra branscher, säga Johan Parmler i ett pressmeddelande.

Bästa och sämsta bolaget

Privatkunderna är mest nöjda med Ownit som toppar listan 2024.

Bolaget får värdet 74,8 på indexet som mäts mellan 0-100 – där betyg över 75 pekar på en stark relation mellan företag och kund medan 60 eller mindre innebär att företaget har stora svårigheter att motivera kunder att stanna kvar.

Tuffast är det för bredbandsbolaget 3 – ett bolag med totalt 2,6 miljoner kunder.

Företaget når enbart värdet 64,0, vilket är sämst på hela listan.

Svag placering för Netflix

Svenskt Kvalitetsindex har även mätt kundnöjdheten bland svenska streamingbolag.

Här toppas listan av Amazon Prime (73,6) respektive Skyshowtime (72,4) medan mer klassiska jättar som Netflix (66,1) och TV4 Play (65,7) har det tuffare.

– Tillgången till olika streamingtjänster har ökat, men samtidigt har kunderna blivit mer selektiva, vilket har påverkat kundnöjdheten, säger SKI:s analyschef Love Westin.

– Vi ser också att stora sportevenemang eller populära serier har en positiv effekt på kundnöjdheten. Men om det bygger långsiktig lojalitet är en annan fråga. Generellt sett är vi ganska otrogna i den här branschen.

Hela listan

Här är hela listan på SKI:s uppmätta kundnöjdhet bland privatkunders bredbandsbolag. Över 75 innebär stark relation mellan företag och kund. Under 60 innebär att företaget inte kan räkna med att kunderna stannar kvar.

1. Ownit (74,8)

2. Banhof (72,9)

3. Bredband2 (68,3)

4. Branschen (68,0)

5. Telia (67,9)

6. Övriga (67,7)

7. Tele2 (66,9)

8. Telenor (66,2)

9. 3 (64,0)

Källa: Svenskt Kvalitetsindex

Foto: E. Ventur

Text: Redaktionen