SVERIGE: Pressbyrån anmäls

2023 11 02

Pressbyrån anmäls nu till Reklamombudsmannen.

Under den senaste tiden har detaljhandelsföretaget satsat på en kampanj där gravida kvinnor i annonser har delat med sig av tips på godis och snacks.

Kampanjen har väckt starka känslor på sociala medier, och fått kraftig kritik från olika håll.

Pressbyrån själva menar att man helt enkelt vill visa upp delar av sitt sortiment, men många är besvikna på kampanjen.

Nu anmäls Pressbyrån till Reklamombudsmannen på grund av annonserna, rapporterar Dagens Nyheter.

“Blir besviken”

Reklamombudsmannen har hittills fått in fyra anmälningar, där argumenten bland annat handlar om att livsmedlen kan anses vara olämpliga för gravida.

En som reagerat starkt på annonserna är Livsmedelsverkets nutritionist Åsa Brugård Konde, som arbetar med kostråd till gravida kvinnor.

– Jag blir besviken. Jag tycker att det känns oansvarigt av företaget att både vända sig till, och använda, gravida kvinnor på det här sättet. Det är ju inte sånt här som de behöver mer av, säger hon till DN.

Vill inte kommentera

Marknads-och kommunikationschef Lennart Schultz menade i samband med lanseringen av kampanjen att man ville lyfta sitt breda sortiment.

– Syftet med kampanjen är att lyfta vårt breda sortiment av snacks och tilltugg, och vilka passar då bättre än gravida personer? Vi känner alla till det välkända fenomenet gravidcravings som kan utgöras av både tänkbara och otänkbara kombinationer, menar han via Pressbyråns webbsida.

“Bebis-bärande gottegrisar”

I kampanjen lyfte företaget fram fyra gravida kvinnor som omnämns som “bebis-bärande gottegrisar”.

Kritiken mot annonserna har kommit från flera håll, men Pressbyrån har inte velat kommentera ärendet.

Hög etisk nivå

Reklamombudsmannen verkar för att det ska vara en hög etisk nivå i reklam riktad mot den svenska marknaden.

– Det sker genom att fatta beslut om anmäld reklam samt genom utbildning och vägledning i marknadsföringsetiska frågor, framhåller RO.

Foto: D. Muller

Text: Redaktionen


18 oktober 2025

Glädjebesked för godisälskare – stor butikssatsning

2025 10 18

Godisälskare får snart se en stor butikssatsning bli verklighet.

Svenskar är ett godisälskande folk, och godisföretaget Bubs är ett av de mest populära godisvarumärkena.

Nu meddelar Bubs att man lanserar en stor butikssatsning som är den första av sitt slag.

Gör stor butikssatsning

Bubs öppnar nu sin allra första konceptbutik, meddelar företaget.

Den 220 kvadratmeter stora butiken öppnar den 13 december på Norrlandsgatan 21 i Stockholm.

Man hoppas att butiken, som heter BUBS Sthlm, ska locka både stockholmare och turister.

I butiken får besökare uppleva hela Bubs godissortiment.

– Det känns overkligt, men fantastiskt kul att vi nu slår upp dörrarna till BUBS Sthlm. Det blir en mötesplats där våra kunder kan uppleva hjärtat av BUBS lekfulla värld, vår höga kvalitet och framför allt stora smakupplevelser, säger Helena Sandström, internationell marknadschef på Bubs, i ett uttalande.

LÄS OCKSÅ: Prissmäll väntas för svenska hushåll - på grund av Norge

Butik för godisälskare

Kunderna kan köpa godis i lösvikt och färdigpackade nyheter, prova limiterade produkter och säsongssmaker.

Men de kan också köpa Bubs-merch eller delta i tävlingar och events.

– Vi får äntligen chansen att möta våra kunder på en plats där vi kommer testa nya idéer, låta konsumenter delta i events och bjuda på en och annan överraskning längs vägen, säger Helena Sandström.

Bubs tillverkar många populära godissorter. De är bland annat kända för godisskallar av olika slag – hallonlakritsskalle, saltskalle, colaskalle, surskalle, halloweenskalle och så vidare.

De tillverkar också skumgodis av olika slag, till exempel så kallade ovaler i olika smaker.

Bubs godissorter är ofta i gelé eller skum och utformade som till exempel bläckfiskar, äggskallar, halloweenspöken och tomtar.

Svenskt godis populärt utomlands

Bubs grundades i Jönköping 1992 och ägs idag av Orkla Snacks. Företaget har gynnats starkt av hashtagen #SwedishCandy:s spridning i sociala medier världen över.

Företaget har dock hjärtat i Sverige, understryker man, och nu hoppas man att människor från hela landet ska vilja besöka den nya konceptbutiken i Stockholm.

– Vi hoppas att vi med butiken kan attrahera både stockholmare och turister som vill ha en riktigt härlig upplevelse, köpa presenter eller fylla lördagsgodispåsen med det allra färskaste Bubs-sortimentet, säger Patrick Axzell, vd på Orkla Snacks Sverige.

LÄS OCKSÅ: Svenska godissuccén lanseras i USA - "Världens största godismarknad"

Foto: Hemmakväll

Text: Redaktionen


18 oktober 2025

UPPGIFTER: Nato lurar Putin

2025 10 18

Nato lurar Putin och öppnar upp för ukrainska styrkor.

USA och Nato är på väg att lura Vladimir Putin och hjälpa Ukraina – från en minst sagt oväntad plats.

Natos agerande i Arktis kan leda till stora problem för Putin och få konsekvenser för kriget i Ukraina, rapporterar Kyiv Post.

Lurar Putin

USA och Nato är på väg att tvinga Moskva att ägna mer uppmärksamhet åt ”den arktiska fronten”, menar Michael Walsh, senior fellow vid Foreign Policy Research Institute i USA.

Många har missförstått Natos satsning i Arktis och haft en för snäv syn på den, menar han.

USA gör stora investeringar i Arktis och har nyligen bland annat gjort en stor beställning av isbrytare från Finland. Även andra Natoländer, exempelvis Danmark, stärker sina positioner i Arktis.

Men det många inte förstår är att detta kan leda till enorma fördelar – för Ukraina, menar Michael Walsh.

Nato lurar Putin och tvingar honom att rikta fokus mot Arktis.

– Genom att tvinga Moskva att ägna mer uppmärksamhet åt den arktiska fronten i det positionella maktspelet mellan Nato och Ryssland kan USA öppna möjligheter för Ukrainas styrkor, skriver Walsh i en opinionsartikel i tidningen.

LÄS OCKSÅ: Ryskt förslag till Trump - "kostar bara 76 miljarder"

Arktis en plats för motåtgärder

Arktis är en plats där Nato kan rikta motåtgärder mot Putin, anser han.

– I Washington finns det många beslutsfattare som anser att Rysslands president Vladimir Putin har överansträngt sin militär och sina säkerhetsstyrkor i Ukraina, förklarar Michael Walsh.

– Denna överutvidgning skapar en strategisk möjlighet för Trump-administrationen att använda arktiska motspel som avskräcker från att verkställa ryska hot i Ukraina, tillägger han.

Putin vill säkra regimens överlevnad

Ryssland är rädda för att de ska försvagas när USA och Nato stärker sina positioner i Arktis.

– I Moskva är de främsta nationella säkerhetsprioriteringarna regimens överlevnad och inrikes säkerhet. Denna hierarki av hot skapar en taktisk möjlighet för Trump-administrationen att använda arktiska lockbeten och avledningar för att dra ryska styrkor till Arktis och/eller locka bort ryska styrkor från Ukraina, skriver Michael Walsh i tidningen.

För att motåtgärderna i Arktis ska ge effekt måste USA och Nato dock fortsätta att stärka sina positioner, och satsningarna i Arktis bör ses ur det perspektivet, menar han.

LÄS OCKSÅ: Kraftig explosion i Ryssland - flera döda och skadade

Foto: President of Russia Office

Text: Redaktionen