Postnord chockhöjer priserna

2024 11 30

Postnord chockhöjer sina priser vid årsskiftet.

Postnord meddelar att man kommer att göra en rejäl prishöjning som träder i kraft 2025.

Det handlar om priset på frimärken, som nu når rekordhöga nivåer.

Kostnaden för att skicka ett brev har fördubblats sedan 2020, rapporterar SR.

Rejäl prishöjning

Från och med 2025 kommer det att kosta hela 22 kronor att skicka ett vanligt inrikesbrev på upp till 50 gram, meddelar Postnord.

Det är en höjning med 4 kronor jämfört med vad det kostar nu, och dessutom en fördubbling jämfört med för fyra år sedan.

– Det som sker är ju att intäkterna ifrån portot minskar drastiskt, och vi har en hög andel fasta kostnader. Och eftersom vi inte får något som helst statligt stöd för postservicen så är den enda återstående lösningen för oss att höja portot, säger Postnords presstalesperson Henrik Ishihara till radiokanalen.

”Våra intäkter faller”

Det blir alltså rejält mycket dyrare att skicka brev, och det är osäkert hur stora prishöjningar svenska folket tål innan man slutar skicka brev helt och hållet.

– Den effekten har vi naturligtvis tagit med i beräknande, så är det, men när våra intäkter faller, kostnaderna kvarstår, då är den enda återstående lösningen för vår del att höja portot, trots att det naturligtvis också har en påverkan på hur många brev som skickas, säger Postnords presstalesperson till radiokanalen.

Vill man skicka lite tyngre brev så blir priset 44 kronor om brevet väger 100 gram, och 66 kronor om det väger 250 gram. Den högsta vikten på 2 000 gram kommer att kosta 154 kronor.

Priset för att skicka utrikesbrev på 50 gram höjs med 8 kronor till 44 kronor, meddelar Postnord.

Stor minskning i brevskickandet

Prishöjningarna träder i kraft den 1 januari 2025, alltså om drygt en månad.

Andelen frimärkta brev som skickas har minskat med 20 procent bara det senaste året, uppger Postnord.

Därför anser de sig vara tvingade att höja priserna.

Det är inte möjligt att ta pengar från paketverksamheten, utan brevverksamheten måste stå på egna ben och då är höjningarna nödvändiga, meddelar företaget.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


8 november 2025

JUST NU: Ny flygskatt på gång

2025 11 08

Snart kan flygresor bli dyrare.

Flera länder vill införa en extra skatt på lyxresor.

Detta för att få de mest utsläppsintensiva flygpassagerarna att bidra mer till klimatet, rapporterar Svenska Yle.

Kampanj för lyxflygskatt

En grupp länder med Frankrike, Spanien och Kenya i spetsen kampanjar för att införa en särskild skatt på flygpassagerare i business- och förstaklass inför klimattoppmötet COP30 i Brasilien, enligt en insatt källa hos nyhetsbyrån AFP.

Idén bygger på att bussinesklass- och förstaklassäten  genererar tre gånger så mycket utsläpp per passagerarkilometer som ekonomi-passagerare, och att privatjetresor kan ge upp till 14 gånger högre utsläpp.

– Vi vill utvidga koalitionen och – i synnerhet – få med flera europeiska länder, säger källan till tidningen.

Förslaget omfattar både lyxflyg och privatflyg, där skatten exempelvis kan knytas till bränsleförbrukningen, men olika modeller diskuteras fortfarande.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Politiker försvarar initiativet

– Vi behöver innovativ och rättvis finansiering. Med Kenya, Spanien, Somalia, Benin, Sierra Leone och Antigua och Barbuda har vi gjort betydande framsteg för att flygsektorn ska bidra mer, säger Frankrikes president Emmanuel Macron och betonar behovet av rättvis finansiering.

Spaniens premiärminister Pedro Sánchez håller med.

– Det är bara rätt att de som har mest och därmed förorenar mest betalar sin del, säger han.

Motstånd från flygbranschen

Flygbranschen väntas reagera kraftigt på skatten.

Till exempel lanserade Air France i år sin lyxiga La Premiere-kabin, med sviter som har fem fönster, fåtölj och divansoffa som kan bli säng.

Förespråkare av skatten hävdar att efterfrågan på lyxresor är mindre prisberoende och att de rika sannolikt kommer fortsätta flyga lyxigt även om biljetterna blir dyrare.

Macron menar att “det skulle vara rättvist” och understryker att skatten syftar till att göra flygsektorn mer ansvarstagande mot klimatet.

LÄS MER: Så gick bostadsmarknaden i oktober

Foto: CardMapr.nl

Text: Redaktionen


Många hushåll har fått fel information om elpriset

2025 11 08

Råd om att använda el när priset är som lägst kan bli dyrt.

Nya effekttariffer träder i kraft nästa år, vilket innebär att kostnaden istället styrs av hur mycket el som används samtidigt.

Om flera apparater går på samma gång, som laddning av bilen och matlagning, kan räkningen bli hög trots lågt elpris, rapporterar DN.

Effektavgifter förändrar regler

Under de senaste åren har svenska hushåll ofta uppmanats att använda el när spotpriserna är låga, ofta mitt på dagen.

Men från årsskiftet införs effekttariffer, en typ av elnätsavgift som baseras på hur mycket el som används samtidigt, inte bara på totalförbrukningen.

Det betyder att även om elen verkar billig kan kostnaden bli hög om flera saker körs samtidigt, till exempel laddning av bilen, tvättmaskin, diskmaskin och matlagning.

LÄS MER: “Kan kosta över 4 500 kronor” – viktig uppmaning till bolånetagare

Råden är missvisande

Det är framför allt hushåll som laddar elbilar hemma som kan få obehagliga överraskningar på elräkningen.

Hittills är det främst villakunder hos Ellevio som redan har berörts, men fler elnätsbolag väntas införa liknande avgifter under hösten, och år 2027 ska systemet gälla för alla.

Många hushåll har följt råden att ladda bilen när elpriset är som lägst, men upplevt höga räkningar som ett resultat.

– Detta är obegripligt, att man ska straffas för att man laddar elbilen när priset är som lägst. Det är ologiskt att man inte använder elen när det är stor överskottsproduktion mitt på dagen, säger Roland Müller-Suur som är kund hos Ellevio, till DN.

Villaägarnas Riksförbund kallar systemet “ett dyrt experiment” menar att det inte är rimligt att förvänta sig att genomsnittliga hushåll ska ha ständig kontroll över sin effektförbrukning.

Undvik dyra elräkningar

För att hålla kostnaderna nere bör hushåll sprida ut användningen av el över dygnet och undvika att flera stora apparater går samtidigt.

Smarta timers, automatiska styrsystem, nattladdning och kombination med solceller eller husbatteri kan hjälpa, men kräver planering och teknik.

– Elmarknaden är komplicerad just nu. Priserna kan vara låga samtidigt som effektavgifterna är höga. Det är svårt att fatta beslut, och dessutom är effekttarifferna uppbyggda på olika sätt, säger Thomas Björkström, talesperson på Konsumenternas Elmarknadsbyrå.

LÄS MER: Norden: Bensinkedja går mot konkurs – har 430 stationer

Foto: Svenska kraftnät resp C. Patterson

Text: Redaktionen