Postnord chockhöjer priserna

2024 11 30

Postnord chockhöjer sina priser vid årsskiftet.

Postnord meddelar att man kommer att göra en rejäl prishöjning som träder i kraft 2025.

Det handlar om priset på frimärken, som nu når rekordhöga nivåer.

Kostnaden för att skicka ett brev har fördubblats sedan 2020, rapporterar SR.

Rejäl prishöjning

Från och med 2025 kommer det att kosta hela 22 kronor att skicka ett vanligt inrikesbrev på upp till 50 gram, meddelar Postnord.

Det är en höjning med 4 kronor jämfört med vad det kostar nu, och dessutom en fördubbling jämfört med för fyra år sedan.

– Det som sker är ju att intäkterna ifrån portot minskar drastiskt, och vi har en hög andel fasta kostnader. Och eftersom vi inte får något som helst statligt stöd för postservicen så är den enda återstående lösningen för oss att höja portot, säger Postnords presstalesperson Henrik Ishihara till radiokanalen.

”Våra intäkter faller”

Det blir alltså rejält mycket dyrare att skicka brev, och det är osäkert hur stora prishöjningar svenska folket tål innan man slutar skicka brev helt och hållet.

– Den effekten har vi naturligtvis tagit med i beräknande, så är det, men när våra intäkter faller, kostnaderna kvarstår, då är den enda återstående lösningen för vår del att höja portot, trots att det naturligtvis också har en påverkan på hur många brev som skickas, säger Postnords presstalesperson till radiokanalen.

Vill man skicka lite tyngre brev så blir priset 44 kronor om brevet väger 100 gram, och 66 kronor om det väger 250 gram. Den högsta vikten på 2 000 gram kommer att kosta 154 kronor.

Priset för att skicka utrikesbrev på 50 gram höjs med 8 kronor till 44 kronor, meddelar Postnord.

Stor minskning i brevskickandet

Prishöjningarna träder i kraft den 1 januari 2025, alltså om drygt en månad.

Andelen frimärkta brev som skickas har minskat med 20 procent bara det senaste året, uppger Postnord.

Därför anser de sig vara tvingade att höja priserna.

Det är inte möjligt att ta pengar från paketverksamheten, utan brevverksamheten måste stå på egna ben och då är höjningarna nödvändiga, meddelar företaget.

Foto: Postnord

Text: Redaktionen


04dec25

JUST NU: USA nära chockbeslut – många kan dö

2025 12 04

USA överväger att dra tillbaka rekommendationen om att samtliga spädbarn ska vaccineras mot hepatit B inom 24 timmar efter födseln.

Hälsoministern Robert F. Kennedy Jr:s handplockade vaccinkommitté ska rösta om saken under torsdagen, rapporterar CNBC News.

Hepatit B är en inflammation i levern som orsakas av ett virus. Viruset kan överföras från mor till barn under förlossningen, och kan orsaka allvarlig leversjukdom som leder till tidig död.

Läkare varnar för dödsfall

Läkaren Brian McMahon är specialiserad på leversjukdomar. Han reagerar med bestörtning på det nya beskedet som han befarar kommer leda till fler dödsfall.

McMahon påpekar bland annat att hepatit B är en ledande orsak till levercancer. En typ av cancer som återigen kan komma att drabba barn om vaccinationsgraden sjunker, varnar läkaren.   

– Levercancer har försvunnit hos barn. Vi har inte sett ett fall sedan 1995. Vi känner inte heller till några barn under 30 år som har blivit smittade, säger han till radiokanalen NPR (National Public Radio).

Neil Maniar, professor i folkhälsa vid Northeastern University, höjer också ett varningens finger.

– Vi har ett vaccin som är mycket effektivt för att förebygga en obotlig sjukdom. Vi borde utnyttja det fullt ut, säger han till CNBC.

Hävdar: Leder till autism

Robert F. Kennedy Jr., som är en uttalad vaccinskeptiker, har kopplat vaccin mot hepatit B till ökad risk för autism hos barn.

– Det är sannolikt boven i dramat om autism, har Kennedy sagt om vaccinet i högerprofilen Tucker Carlssons podcast.

Hälsoministern har även spridit konspirationsteorier om att covidvaccin orsakar autism hos barn och att HPV-vaccin ökar risken för livmoderhalscancer.

LÄS MER: ”Exakt som Biden” – film på Trump sprids som en löpeld 

FAKTA: Vaccin mot hepatit B i Sverige

-  I alla regioner i Sverige rekommenderas barn tre doser vaccin mot hepatit B under första levnadsåret. Efter den tredje dosen har barnet ett skydd resten av livet.

- Alla barn i Sverige erbjuds och rekommenderas vaccin mot hepatit B i barnvaccinationsprogrammet.

Källa: 1177

LÄS OCKSÅ: Första landet i Europa – Italien med helt nytt Ukrainabesked 

Foto: Official White House Photo by Joyce N. Boghosian

Text: Redaktionen


JUST NU: Svensk dundersuccé i USA – amerikanerna flockas

2025 12 04

Amerikanernas intresse för svenskt lösgodis skjuter i höjden.

Saltlakrits, sura skallar och annat svenskt godis har fått stort genomslag på sociala medier. På TikTok finns nu över 120 miljoner klipp taggade med “Swedish candy reviews”, alltså recensioner av svenskt godis.

Nu hakar det svenska godisföretaget CandyKing på trenden. Företaget, som tidigare hette Karamellkungen, öppnar en permanent godisbutik i hjärtat av New York City.

Butiken slår upp portarna på populära Bleecker Street i West Village och kommer erbjuda ett brett sortiment av svenskt lösgodis.

– Det känns fantastiskt kul för oss på CandyKing att fortsätta sprida den smakglädje, kvalitet och valfrihet som varumärket står för. Dessutom kommer kunderna att få möjligheten att påverka sortimentet över tid, vilket görs möjligt då butiken är i New York för att stanna, säger Laura Rytkölä, globalt ansvarig för CandyKing. 

Växande efterfråga

CandyKing ägs av Cloetta, som även står bakom populära varumärken som Kexchoklad, Ahlgrens Bilar och Polly.

Niklas Truedsson, områdeschef för tillväxt och lösviktskonfekt på Cloetta, konstaterar att svenskt godis är i USA för att stanna.

– CandyKing finns i cirka 4 000 dagligvarubutiker i Europa, och vi är glada att nu även kunna erbjuda vår shoppingupplevelse till konsumenter i USA – världens största konfektyrmarknad. Den nya butiken är ännu ett steg i vårt kontinuerliga arbete för att möta den växande efterfrågan på lösgodis i Nordamerika, säger han.

– Våra pilotprojekt i USA har gett oss de konsumentinsikter vi behöver för att framgångsrikt och långsiktigt lansera CandyKing på den amerikanska marknaden.

LÄS MER: Populär julmat rusar i pris – 1 200 procent dyrare

FAKTA: CandyKing

- CandyKing grundades 1984 i Stockholm. I dag har företaget en stark marknadsposition i Europa och är det ledande varumärket för lösgodis i Norden.  

- I över fyra decennier har CandyKing levererat konfektyr till livsmedelsbutiker, biografer och nöjesparker över hela Europa.

- CandyKing möter nu en växande efterfrågan från konsumenter i USA som letar efter högkvalitativt svenskt lösgodis nu globalt känt som Swedish Candy.

LÄS OCKSÅ: Omtyckt restaurangkedja riskerar konkurs

Foto: Lenzatic

Text: Redaktionen