JUST NU: Positiv trend på arbetsmarknaden

2022 08 11

Arbetslösheten fortsätter att minska i Sverige.

I juli hade 159 000 arbetslösa varit utan jobb i minst tolv månader. Det är närmare 31 000 färre än samma månad förra året, enligt Arbetsförmedlingens senaste siffror.

–  Därmed har arbetslösheten minskat till 6,7 procent från 7,9 procent på ett år. Den har dock ökat sedan förra månadens 6,6 procent. Att arbetslösheten stiger något under sommaren är dock säsongsbetonat och beror främst på att personer som avslutat gymnasie- eller universitetsstudier skriver in sig på Arbetsförmedlingen, framhåller myndigheten i ett pressmeddelande.

Personer som varit utan jobb en längre tid har svårare att komma in på arbetsmarkanden.

De som varit utan arbete i mer än 24 månader har jämfört med juli förra året ökat med 1 700 personer till 97 000.

– Arbetsmarknaden går fortsatt bra, men det är främst de med kortare tid i arbetslöshet som får jobb. De med längre tider i arbetslöshet har fortfarande svårare att få fäste på arbetsmarknaden även om totala antalet långtidsarbetslösa fortsätter att minska, säger Anders Ljungberg, tillförordnad analyschef på Arbetsförmedlingen.

Orosmoln på himlen

Enligt Konjunkturinstitutet (KI) senaste beräkning kommer Sverige att gå in i en lågkonjunktur nästa år. 

KI förutspår dock att arbetsmarknaden kommer att klara sig bra, trots tuffare tider.

Men Arbetsförmedlingen höjer ett varningens finger.

– Det som händer med kriget i Ukraina, det som händer med räntor och inflation kan ju då komma att påverka utvecklingen på arbetsmarknaden. Det är ju otvivelaktigt så att det finns en del orosmoment och orosmoln i omvärlden som kan komma att påverka arbetsmarknaden, säger Anders Ljungberg enligt SVT Nyheter.

 Arbetsmarknaden i juli 2022

Inom parentes anges motsvarande siffror för juli 2021.

  • 6,7 procent var inskrivna som arbetslösa (7,9).* Sammanlagt 339 782 personer (408 417).
  • 8,3 procent av ungdomarna 18–24 år var inskrivna som arbetslösa (10,5).* Sammanlagt 38 911 ungdomar (54 410).
  • 159 034 av de inskrivna arbetslösa har varit utan arbete i 12 månader eller mer (189 544).
  • 163 257 personer var öppet arbetslösa (200 595).
  • 176 525 personer deltog i program med aktivitetsstöd (207 822).
  • 25 996 personer anmälde sig som arbetssökande (29 674).
  • 19 626 personer fick arbete (25 551).
  • 1 176 personer varslades om uppsägning (1 212).
  • Källa: Arbetsförmedlingen

Foto: A. Choi resp C. Creators

Text: Redaktionen


Matvaror störtdyker i pris – här är hela listan

2024 10 15

Priserna sjunker kraftigt på ett flera populära matvaror.

Det beskedet kommer i samband med att det på tisdagen konstaterats att inflationen sjunker till 1,6 procent mätt i KPI.

På listan finns bland annat grönsaker som purjolök, blomkål och gul lök. Den förstnämnda sjunker så mycket som 30,7 procent jämfört med för bara en månad sedan.

Även tomater och päron tillhör kategorierna som sjunker mest om man istället jämför med hur det såg ut i september förra året, meddelar Statistiska centralbyrån.

"Ovanlig utveckling"

Totalt sjunker priserna på grönsaker med 1,9 procent sedan augusti.

Även oljor och fetter sjunker, precis som bröd och övriga spannmålsprodukter.

Den varugrupp som sjunker mest (-2,1 procent) jämfört med för ett år sedan är fisk.

Sänkningarna spiller dock inte över på livsmedelspriserna överlag. Slår man ut siffrorna ökade priset på livsmedel och alkoholfria drycker totalt sett med 0,6 procent jämfört med föregående månad.

– Det är en lite ovanlig utveckling jämfört med tidigare år, livsmedelspriserna brukar ofta sjunka i september, säger Caroline Neander, prisstatistiker på SCB.

– Prisökningarna var störst på citroner, färska bär, och apelsiner. Samtidigt sjönk priserna på purjolök, blomkål och gul lök.

Produkterna som minskade mest i pris

Här är produkterna som minskat mest i pris.

Produkt

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Purjulök

-30,7

1,5

Blomkål

-8,9

0,5

Vitkål

-8,6

8,3

Gul lök

-7,2

-23,8

Lammkött

-5,6

-0,4

Färska champinjoner

-5,0

-4,1

Sallad

-4,6

-12,9

Gurka

-4,6

38,3

Här är varorna som höjs:

Produkter

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Citroner

18,8

18,9

Färska bär

17,4

-1,8

Apelsiner

14,4

-8,7

Djupfryst fisk

9,3

-5,3

Griskött

6,0

6,3

Choklad

4,7

19,5

Kaffe

3,6

6,5

Djupfrysta skaldjur

3,4

0,6

Prisförändringar i samtliga varugrupper:

Varugrupp

Prisförändring fr. aug 2024

Prisförändring fr. sep 2023

Bröd/spannmål

-0,5

-0,9

Kött

0,8

2,2

Fisk

2,0

-2,1

Mjölk, ost och ägg

-0,1

3,1

Oljor och fetter

-1,3

1,2

Frukt

4,0

-0,7

Grönsaker

-1,9

0

Sötsaker och glass

0,5

6,7

Övriga livsmedel

1,2

2,1

Kaffe, te och kakao

3,1

7,2

Mineralvatten, läsk, juice

1,6

4,1

Livsmedel

0,4

1,7

Alkoholfria drycker

2,0

5,5

Källa: SCB

Text: Redaktionen


Massmejl till bilister– alla varnas för samma sak

2024 10 15

Nya bluffmejl cirkulerar.

På nytt kommer besked om att bluffmejl skickas ut till många svenskar.

Precis som tidigare är det i syfte att lura folk på pengar som mejlen skickas ut till allmänheten.

Den här gången rör det sig om bedragare som utger sig för att vara från Motormännens riksförbund.

Det framhåller branschorganisationen M Sverige via sin egen webbsida.

Har hört av sig

M Sverige förklarar.

– Vi har blivit kontaktade av flera personer, såväl medlemmar som icke-medlemmar, som fått ett mejl från någon som påstår sig vara Motormännens Riksförbund.

Logga i mejlet

Mejlet ser ut att komma från Motormännens Riksförbund och använder sig av M Sveriges logga.

– I mejlet, där loggan för Riksförbundet M Sverige används, sägs mottagaren ha vunnit en nödsats till bilen. För att kunna ta emot priset måste man först klicka för att komma till en ”undersökning”.

– Riksförbundet M Sverige har inget med detta att göra. Det är ett bedrägeri och bluffmejl, så kallat nätfiske, och är polisanmält.

“Inte bara medlemmar”

Mejlet skickas enligt branschorganisationen till allmänheten, och inte enbart till medlemmar i M Sverige.

– Inget tyder på att mejladresserna skulle komma från våra register, men M Sveriges logga används för att öka trovärdigheten i bluffmejlen.

Då ska du kontakta banken

Om man har angivit bank- eller kortuppgifter i mejlet så uppmanas man direkt ta kontakt med banken.

Bluff SMS- och mejl blir allt vanligare och det kan ofta vara svårt att veta vad som är äkta och vad som är bedrägeriförsök.

– Bluffmejl och bluff-sms är tyvärr väldigt vanligt och har som syfte att lura dig på pengar, kapa dina konton eller stjäla dina personliga uppgifter, förklarar Konsumentverket.

– När bedragare på olika sätt försöker få dig att lämna ut dina uppgifter kallas det nätfiske eller phishing. Var försiktig med vad du klickar på och lämna aldrig ut känsliga uppgifter som kontonummer och inloggningsuppgifter.

Att följa bankernas och polisens råd om bedrägerier är ett bra tips att följa.

Foto: J. Morgan

Text: Redaktionen